Den som hjälper mig skall bli rikligt belönad! (Beror iofs på hur man ser på rikligt belönad
Mekhjälp, bromsvätska. U-a/Sthlm/omnejd/Kinnekulle Ring!
- BANZAI3030
Mekhjälp, bromsvätska. U-a/Sthlm/omnejd/Kinnekulle Ring!
Behöver hjälp att byta bromsvätska. Helst imorgon torsdag, eller på fredag (dvs innan Kinnekulle
)!
Den som hjälper mig skall bli rikligt belönad! (Beror iofs på hur man ser på rikligt belönad
)
Last edited by BANZAI3030 on Wed May 18, 2005 22:53, edited 1 time in total.
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
- BANZAI3030
Bålsta är även på behörigt avstånd.. *vissel**hosthost*Arne*host*vissel*.. 
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Jag köpte en bromsluftare på biltema (36:-). Då klarar man av det ensam. 
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
- BANZAI3030
Micke_206 wrote:Jag köpte en bromsluftare på biltema (36:-). Då klarar man av det ensam.
Fortfarande rätt svårt om man inte vet hur man gör
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
- BANZAI3030
Arne Lindgren wrote:*flin*
Såg du att jag läste inlägget på nåt sätt.. Jag hinner inte...
Har du en bromsluftare med backventil och rätt verktyg för nipplarna?
Ta med det och ny vätska till banan så hittar du säkert nån som hjälper till. Det är gjort på en kvart om man vet hur även om man är ensam.
Haha, jag kom bara på att jag bor ganska nära Bålsta..
Har inga sådana verktyg, men kan köpa bara jag vet vad som behövs.
Lägger till Kinnekulle ring i topic ifall det nu skulle bli så tight..
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Ah.. ta av hjulet och lossa nippeln.. Nån som vet vilken diameter nyckeln har? 7mm?.. Köp en 6kant roundpoint på biltema.
Ta inte i för hårt när du lossar, den ska gå ganska lätt. Lossa max ett halvt varv.
För att vara säker kollar du att alla nipplar kan lossas och stängas innan du börjar. (ett jävla plockande med hjul av och på om man inte har 4 pallbockar..).
Bromsluftaren (flaska med slang och backventil) trär du över nippeln och trampar tills det kommer luft. Sen stänger du och tar nästa hjul.
Sista hjulet behåller du slangen på nippeln.
När du fått luft ur alla 4 så behåller du slangen på nippeln och häller du ny vätska i behållaren under huven och pumpar tills det kommer vätska utan luftbubblor. Då stänger du den nippeln utan att ta av slangen för att inte få backluft.
Sen tar du nästa hjul.. osv..
Kolla vart 10:e pumptag att du inte kör tomt i behållaren under huven.
Är man tre så pumpar en, en håller slangen på nippeln och kollar luftbubblor medans en ser till att det finns vätska i behållaren.
Är man tre och har bilen på pallbockar byter man på 5 minuter.
Ta inte i för hårt när du lossar, den ska gå ganska lätt. Lossa max ett halvt varv.
För att vara säker kollar du att alla nipplar kan lossas och stängas innan du börjar. (ett jävla plockande med hjul av och på om man inte har 4 pallbockar..).
Bromsluftaren (flaska med slang och backventil) trär du över nippeln och trampar tills det kommer luft. Sen stänger du och tar nästa hjul.
Sista hjulet behåller du slangen på nippeln.
När du fått luft ur alla 4 så behåller du slangen på nippeln och häller du ny vätska i behållaren under huven och pumpar tills det kommer vätska utan luftbubblor. Då stänger du den nippeln utan att ta av slangen för att inte få backluft.
Sen tar du nästa hjul.. osv..
Kolla vart 10:e pumptag att du inte kör tomt i behållaren under huven.
Är man tre så pumpar en, en håller slangen på nippeln och kollar luftbubblor medans en ser till att det finns vätska i behållaren.
Är man tre och har bilen på pallbockar byter man på 5 minuter.
- BANZAI3030
Hoppas fortfarande på Freddan, som har tillgång till lyft..
Ser ut som om jag kommer stå med obrukbar bil om jag ger mig på det där på egen hand..tack iaf
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Glöm inte att dränka alla nipplar i 5-56 innan du försöker lossa dem. Går de trögt till en början, jucka försiktigt fram och tillbaka i gängorna så släpper de med lite tur efter en stund.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Pär Hansson wrote:Om det inte löser sig tidigare och du är på plats vid banan lördag kväll, så kan jag hjälpa dig. Men kolla som sagt i tid att nipplarna går att lossa. En avbruten sån räddar man inte så lätt på plats.
Och gör det försiktigt!!! Går de av blir det inte kul...
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
- BANZAI3030
Pär Hansson wrote:Om det inte löser sig tidigare och du är på plats vid banan lördag kväll, så kan jag hjälpa dig. Men kolla som sagt i tid att nipplarna går att lossa. En avbruten sån räddar man inte så lätt på plats.
Skönt med backup! Jag har dålig tidsuppfattning, och kör inte gärna alltför fort så jag kommer antagligen ge mig av tidigt på lördagen.
Om det inte fixar sig innan så tar jag med mig bromsvätska, 5-56, köper ett sånt bromsluftartjohejsan på biltema och kollar nipplarna så jag slipper åka släp hem
Nåt mer? Domkraft, elektrisk bultdragare, verktyg..
Hoppas dock forfarande att någon kan hjälpa mig fixa det innan, eftersom det vore smidigast
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
- Eric Josefsson
Storlek 10 eller 11 är vanligt på luftningsnipplar.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
En grej..... Jag tömmer aldrig systemet helt iaf, på 205 funkar det väl att tömma, men om man har ABS-system avråder jag från det.
Jag börjar med att suga ur koppen, fylla på med lite fräsch vätska och suga ur igen för att skölja ur lite.
Sen fyller jag på i koppen och håller den fylld under det att jag spolar genom systemet såpass att jag är säker på att jag har ny vätska överallt.
I ledningarna, som är mycket tunna, kommer det att vara en väl definierad front mellan ny aoch gammal bromsvätska. Ute i oken där det finns lite mer utrymme för blandning krävs det mer genomspolning för att det ska bli utbytt. Det blir aldrig teoretiskt helt utbytt, men tillräckligt bra.
Jag minns inte exakt, men anar att det är 7 mm i fram och 6 mm i bak på nipplarna på min 205.
Jag börjar med att suga ur koppen, fylla på med lite fräsch vätska och suga ur igen för att skölja ur lite.
Sen fyller jag på i koppen och håller den fylld under det att jag spolar genom systemet såpass att jag är säker på att jag har ny vätska överallt.
I ledningarna, som är mycket tunna, kommer det att vara en väl definierad front mellan ny aoch gammal bromsvätska. Ute i oken där det finns lite mer utrymme för blandning krävs det mer genomspolning för att det ska bli utbytt. Det blir aldrig teoretiskt helt utbytt, men tillräckligt bra.
Jag minns inte exakt, men anar att det är 7 mm i fram och 6 mm i bak på nipplarna på min 205.
EN 14497
Eric Josefsson wrote:Storlek 10 eller 11 är vanligt på luftningsnipplar.
8 är vanligt, och typ 7,5 när dom är rostiga och slitna
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Eric Josefsson
Tobbe *TheDagger* Hellman wrote:Eric Josefsson wrote:Storlek 10 eller 11 är vanligt på luftningsnipplar.
8 är vanligt, och typ 7,5 när dom är rostiga och slitnaPå Andre´s 205 var det 8mm på alla ok.
Köp nya då som har 10-11mm så är det lättare att få bra grepp när dom rostat lite
10-11 säger jag för att jag har en öppen 6-kant ringnyckel med 10 och 11mm hemma för ändamålet bromsrör och den har alltid funkat på nipplar också
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
- BANZAI3030