Drar olja torts bra komp. kandet vara vevhusvent??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dinomobilen

Drar olja torts bra komp. kandet vara vevhusvent??

Post by Dinomobilen »

Börjar bli lite fundersam nu på varför min xu7jp4 (1,8 16v 406: 96 16000 mil!) motor drar olja ca: 0,5 l / 50 mil (är helt torr under så det läcker inte ut den vägen!)
Var ute å provtryckte kompet idag (cirka 15,5 kg) å kom fram till att det inte verkar vara oljeringarna å funderar därför på om det kan vara tätt i vevhusventilationen men vet inte hur den är uppbyggd i denna bilen så om någon vet eller har ritningar alt. foton på detta hade jag blivit mycket glad!

Tack på förhand för all hjälp som kan ges till mig :oops:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är inte så att ventiltätningarna redan är slut av nån anledning?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dinomobilen

Post by Dinomobilen »

Kan det vara så illa att de redan är kass?? Hmmmm.... hur vet jag om de är kass, hur kollar jag detta de ligger ju inte direkt synligt till menar jag.
Franska bilar är som kvinnor, vackra att se på men omöjliga att förstå!
Kör: Svart 406:a!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det kan ju vara vevhusventilationen, det sitter väl två slangar från ventilkåpan, därnånstans är det...
Det skulle väl kunna vara oljeringarna som av nån anledning bränt fast. Det ska väl inte märkas på kompet men gör väl ändå att den tar olja.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Dinomobilen wrote:Kan det vara så illa att de redan är kass?? Hmmmm.... hur vet jag om de är kass, hur kollar jag detta de ligger ju inte direkt synligt till menar jag.

Brukar ryka lite och synas på avgastest.

Jag har sett motorer med mindre mil än så i riktigt kass skick, finns ju en del som inte fattar att man måste byta olja lite då och då.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Dinomobilen

Post by Dinomobilen »

ATTANS!! Med tanke på att det inte syns något på avgaserna så får jag kolla ventilationen i morrn och är den okej, ja då återstår det bara att roa sig med en motorrenovering framöver........ :cry:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du kanske skulle prova med byta av olja och filter och slå i en vanlig mineralolja? Det finns även medicin du kan slå i motorn som mjukar upp tätningar.
Dinomobilen

Post by Dinomobilen »

Både olja å filter blev bytt för 500 mil sedan och det har varit halv- eller helsyntet i bilen under hela tiden!
En mineralolja skulle jag aldrig kunna tänka mig att hälla i bilen då jag vet hur syntet oljor kontra mineralojor uppför sig i kyla/värme.
Och ett additativ för att tjocka oljan kommer inte heller på fråga kanske hade övervägt det om jag hade haft en riktigt gammel bil som gått runt 30000 mil men inte i en knappt inkörd motor (16000 mil) så det lutar nog åt renovering hellre än tjockare olja....

fungerar det inte med en tunn flytande helsyntet betyder det ju tyvärr ändå att motorn måste renoveras anser jag.
Fågan är ju bara i vilken ända man skall börja nu..........
Men tanken var ju god!
Post Reply