Fysträning och mental träning för att bli snabbare förare
- BANZAI3030
mental träning är nog lika viktigt som något annat...
har ingen egen erfarnehet av tävlingsverksamhet men har en kamrat sen ungdomen som var med i landslaget i motorcross...
dom hade mental träning...
en annan grej som är lite knepigt är armhävningarna i lumpen... på vår tid hade vi "BRAK" Ben Rygg Armar Knän... (tror jag det var) inte vart man starkare men efter 10mån kunde man göra betydligt fler... dock inte så många som motorcross killen...
har ingen egen erfarnehet av tävlingsverksamhet men har en kamrat sen ungdomen som var med i landslaget i motorcross...
dom hade mental träning...
en annan grej som är lite knepigt är armhävningarna i lumpen... på vår tid hade vi "BRAK" Ben Rygg Armar Knän... (tror jag det var) inte vart man starkare men efter 10mån kunde man göra betydligt fler... dock inte så många som motorcross killen...
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
Tack till Alla i klubben som hjälpt mig det sista!
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
- BANZAI3030
ottis.. du fick uthållig stytrka.. kroppen lärde sig att vara snål..
Att du gör tre gånger så många armhävningar kan motsvaras av att man behåller skärpan tre gånger längre under ett race.
*tänker*
Det där stämmer rätt bra med erfarenheter från min tid som elitmotionär på cykel.. Man blev aldrig så mycket snabbare på 30 km, men man höll tempo mycket längre på slutet.
Att du gör tre gånger så många armhävningar kan motsvaras av att man behåller skärpan tre gånger längre under ett race.
*tänker*
Det där stämmer rätt bra med erfarenheter från min tid som elitmotionär på cykel.. Man blev aldrig så mycket snabbare på 30 km, men man höll tempo mycket längre på slutet.
BANZAI3030 wrote:ottis wrote:på vår tid hade vi "BRAK" Ben Rygg Armar Knän... (tror jag det var)
Det utövas givetvis än idag
tanken är god
är övertygad om att större företag skulle få bättre hälsa av det.
på NCC skall vi göra det men frågan är hur många som gör det
med tanke på vad man bar o grejade så hade man aldrig ont i ryggen
Peugeot Sport Club
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
Fredri k Otterdahl
405 Mi16
söker en slang
- Johannes Karlsson
Johannes Karlsson wrote:Elitmotionär? Länge sedan? Vilken klubb åkte du för?
Gick med i Fredrikshof för att ha kompisar första vätternrundan.. sen blev jag kvar tills jag fick en allerigattack som jag trodde var en förkylning på PBP och bröt.. Att det var allergi kom vi på efter två år.. goodbye matchvikt.. goodbye kondition..
Vättern aldrig över 10 när jag åkte för mig själv, Pröven på under 19 trots 2 timmars sömn i Lillehammer.. slutade för 10 år sen.
-
Guest
Re: Fysträning och mental träning för att bli snabbare förar
Lite tankar utifrån min roll som tränare i utförsåkning kopplat till racing:
Har även jag fuskat lite i tränarrollen i SL / RSL men i en liten backe här i Arboga. Backens längd gjorde att explosiviteten blev bra men inte uthålligheten villket märktes när vi tävlade i långa backar. Ett par saker som gjort att jag förordar slalom som vintersysselsättning för någon som vill köra någonting fortare en andra på en bana som svänger är:
- Naturlig träning av spårval.
- Vara rädd om energin i farten ( inte sladda eller bromsa )
- Snabba reaktioner ( kunna lösa problemen vart efter de kommer )
Racing är en konditionssport, det är bara att väga overallen före och efter en stint så inser man att det är en hel del joule värme som kroppen har försökt svettats bort.
Skulle kunna vara av räddsla = kallsvett
Mot långlopp talar det faktum att det vore skämmigt om Lionne blev varvad av ett antal Old Grumpies med nytagna licenser i en fyndbörsenbil.
Ja passa dig det kan hända förr än du anar.
Re: Fysträning och mental träning för att bli snabbare förar
Lite tankar utifrån min roll som tränare i utförsåkning kopplat till racing:
Har även jag fuskat lite i tränarrollen i SL / RSL men i en liten backe här i Arboga. Backens längd gjorde att explosiviteten blev bra men inte uthålligheten villket märktes när vi tävlade i långa backar. Ett par saker som gjort att jag förordar slalom som vintersysselsättning för någon som vill köra någonting fortare en andra på en bana som svänger är:
- Naturlig träning av spårval.
- Vara rädd om energin i farten ( inte sladda eller bromsa )
- Snabba reaktioner ( kunna lösa problemen vart efter de kommer )
Racing är en konditionssport, det är bara att väga overallen före och efter en stint så inser man att det är en hel del joule värme som kroppen har försökt svettats bort.
Skulle kunna vara av räddsla = kallsvett
Mot långlopp talar det faktum att det vore skämmigt om Lionne blev varvad av ett antal Old Grumpies med nytagna licenser i en fyndbörsenbil.
Ja passa dig det kan hända förr än du anar.
Sorry Arne det var inte meningen att gömma mig som Gäst.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione