Bygga baslåda i glasfiber?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Ola.L

Bygga baslåda i glasfiber?

Post by Ola.L »

Hej!

Är ute efter härligare form på en baslåda. Därför har jag börjat leta efter plast, glasfiiber e.t.c..
Kan man bygga en väl fungerande baslåda i glasfiber? Det spricker inte när basen går ingång?
Någon medegna erfarenheter?

vad kostar glasfiber ungefär?

Mvh Ola
The KG

Post by The KG »

Köpte 10x0,9m och 5l polyester för ca 550kr på biltema
KG Wahlström #779

Volvo V40 2,0T Blackline II

MPTS
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

vette f*n om du ska köra enbart glasfiber som högtalarlåda, om du e ute efter "snyggare" former så kan du ju bygga lådan i MDF först och sedan glasfibra utanpå för att få snygga former.. Man e ju ute efter en "stum" låda som inte svajar så att säga, vill inte veta hur många lager glasfiber du behöver för att åstakomma samma..

Men vet faktiskt inte, kanske blir bra.. prova och säg sedan om det fungerade, bästa sättet att lära sig om saker och ting funkar är ju faktiskt att prova :wink:
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ReD DeviL wrote:vette f*n om du ska köra enbart glasfiber som högtalarlåda, om du e ute efter "snyggare" former så kan du ju bygga lådan i MDF först och sedan glasfibra utanpå för att få snygga former.. Man e ju ute efter en "stum" låda som inte svajar så att säga, vill inte veta hur många lager glasfiber du behöver för att åstakomma samma..

Men vet faktiskt inte, kanske blir bra.. prova och säg sedan om det fungerade, bästa sättet att lära sig om saker och ting funkar är ju faktiskt att prova :wink:

Fast ibland kan man ju prioritera form före funktion ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Rickard Ingvarsson

Post by Rickard Ingvarsson »

ReD DeviL wrote:vette f*n om du ska köra enbart glasfiber som högtalarlåda, om du e ute efter "snyggare" former så kan du ju bygga lådan i MDF först och sedan glasfibra utanpå för att få snygga former.. Man e ju ute efter en "stum" låda som inte svajar så att säga, vill inte veta hur många lager glasfiber du behöver för att åstakomma samma..

Helt med på det spåret jag med.
Hade jag själv tänkt o göre med mitt ljud bygge.
Fast det stannade upp pga vissa omständigheter.
Men så snart jag bestämmt mig vilken bil jag ska ha i sommar så kommer jag bygga ut min låda med galsfiber.
VinRöd 405 Mi16 Lemans -95
Svart 405 Mi16 -90 <-- Ett mine blott.*SÅLD*
Subaru Léone Cupé Turbo -87 4x4<-- Drömmvinterbil! *Skrotad*
Mattröd Kadett -88 <--- Tråkigaste vinterbilen någonsin
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=172
Nepsir

Post by Nepsir »

Man kan ju testa att köra ett till två lager med kolfiber ytterst. Då blir det nog stumt. Fast epoxi och glasfiber borde väll inte svaja särskilt (har dock ingen större kunskap i området, har bara läst en massa om kolfiber när jag hade planer på att bygga ett datorchassi i kolfiber).
orre

Post by orre »

Bara lägga ett eller två lager kolfiber ytterst ger en obefintlig uppstyvning,
bättre att använda distans material.
Gjorde en test låda för ett tag sen mest på kul.
600 matta, 12 distans, 600 matta, 12 distans, 600 matta.
Den lådan vart tok stum :lol:
Kanske lite onödigt dyr lösning :wink:
Sliced

Post by Sliced »

Beror på vad man kör med för distansmaterial.. Distansen i sig själv brukar ju inte vara bärande utan funka som isärhållare i förstyvnngar.
Hmm.. honeycomb om du hittar på metervara är lätt.
Annars så kan judistansen vara inplastad mdf om du inte bryr dig om vikten.
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Här kan du se hur Mita o Stjärnan har byggt:

http://www.peugeot20zex.se/photogallery/photo00003073/real.htm
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Ola.L

Post by Ola.L »

Kul medmånga svar!
Det var mkt bra med bilderna!

Man bygger alltså upp ett skellet sedan trär man tyg över det. Därefter så lägger man på glasfibern? Eller plastas?:S

Vart får jag tag på plastet eller glasfibern?

Som sagt.. är en 18åring som nyss fått körkort och gillar bra sterio grejer:) Med lite fresh design.

Mvh Ola
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Ola.L wrote:Kul medmånga svar!
Det var mkt bra med bilderna!

Man bygger alltså upp ett skellet sedan trär man tyg över det. Därefter så lägger man på glasfibern? Eller plastas?:S

Vart får jag tag på plastet eller glasfibern?

Som sagt.. är en 18åring som nyss fått körkort och gillar bra sterio grejer:) Med lite fresh design.

Mvh Ola

Det du gör är att du använder tyg istället för glasfiberväv, funkar hur bra som helst!
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Guest

Post by Guest »

Nu hänger jag inte riktgt med här. Så man klär in baslådan i tyg så man får formen man vill ha. Sedan så plastar man den?:S Kan ju inte bara ha tyg! Lådan måste ju vara tät. Förvirrad....

Mvh Ola
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote:Nu hänger jag inte riktgt med här. Så man klär in baslådan i tyg så man får formen man vill ha. Sedan så plastar man den?:S Kan ju inte bara ha tyg! Lådan måste ju vara tät. Förvirrad....

Mvh Ola

hehe.. du smetar in tyget med plasten så den blir riktigt genomdränkt och då får sedan ett stelt platstyg eller vad man vill kalla det :)

Väldigt användbart sätt att göra former med iallafall, med väven så är det väldigt svårt att göra snygga runda former on-the-fly så att säga men använder du tyg så behåller den "konsistensen" även fast du dränker den med polyester.. Ta en liten tygbit och prova så får du se, sedan om du känner för det kan du ju alltid lägga fler lager glasfiber ovanpå för att stärka upp det ännu mer när du redan fått fram formen du vill ha.
danielr112

Post by danielr112 »

hej

kolla in min kusins bygge.,

ljudibil.just.nu

annrs så gör man baksidan antingen i mdf eller i plast beroende på hur man har för plats. gör en baffen basen passar i och sätt den på lägligt sätt. sedan har man ju ingen vägg mellan den bafflen som är lite större än basen och baksidan. där spänner man tyg över. plasta sedan tyget. sedan är det bara att plasta på med det och lägg gärna till lite sand så ska det funka fint!

hoppas att du förstår lite,

men maila gärna min kusin där. han har gjort lite granna och har en hel del bilder!
Ola.L

Post by Ola.L »

hum...

Vart får jag tag i allt matrial?
Är det vanligt tyg?

Vad behöver man för matrial? Plast, tyg, massonit?... nån lack med + verktyg?
Man ska ju klä lådans insida med dämpmatta. Det blir ju genast svårare när lådan inte är rektangelformad...

Ungefärliga kostnader?
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Ola.L wrote:hum...

Vart får jag tag i allt matrial?
Är det vanligt tyg?

Vad behöver man för matrial? Plast, tyg, massonit?... nån lack med + verktyg?
Man ska ju klä lådans insida med dämpmatta. Det blir ju genast svårare när lådan inte är rektangelformad...

Ungefärliga kostnader?

det finns äggmattedämpning med lim på.. då kan lådan se ut hur som helst..
Ola.l

Post by Ola.l »

Frågan återstår.. vart får jag tag på allt?

//Ola
WheiZ

Post by WheiZ »

Ola.l wrote:Frågan återstår.. vart får jag tag på allt?

//Ola

Glasfibermatta, polyesterplast och härdare köper du på Biltema exempelvis. Sedan är det en fördel om du har någon sorts andningsskydd då plasten inte är så hälsosam att andas in.
SM-Silver i Billjud 2005 - 14 tävlingar - 14 pallplatser - 10 förstaplatser
| Member of PEUGEOT SPORT Club and SASCA | 206 GTi
Ola.L

Post by Ola.L »

Okej.

Men vad har han som byggde med tyg använt för matrial? Plast,tyg,mds skiva?

//Ola
danielr112

Post by danielr112 »

polyseter och väv biltema..

tyg. ta ett gammalt lakan =)

mdf vanligt ifrån ngn firma.

sand.. vanlig havssand typ.

sedan är det bara att hitta på =)
går att använda de mest otroliga materiell =)

edit: glöm inte andningsskydd och plasthandskar.! och försök inte plasta i ett rum utan ventilation. man blir hög efter bara ngra minuter! =( :lol:
Post Reply