Öppet filter = Sämre accleration!!!

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
LexCom

Öppet filter = Sämre accleration!!!

Post by LexCom »

... I alla fall på min bil.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan om när jag bytte till öppet filter på RC´n. Min första känsla var att effekten blev sämre. Efter diverse tester så kom jag fram till att så var inte fallet, trodde jag...

Jag har under en tid nu känt att det där sista bettet i motorn har saknats. Så på vägen till uppsala idag testade jag en enkel sak för att få klarhet i saken. Jag klockade bilen med mobilen från 100 km/h till varvstoppet på 3:an. Testade två gånger. Resultatet blev 8,1 och 8,2 sekunder. Sedan stannade jag på sillekrog o bytte tillbaka till original.

Första reflektionen var att den numera låter som en symaskin i jämförelse. Sedan testade jag igen från 100 km/h tillvarvstoppet...
Första testen var svag svag nedförsbacke efter 130. Klockan visade 6,9 sekunder. Jag blev lite fundersam o testade igen denna gången lutade det något uppför mot slutet och klockan stannade 7,4 sekunder.

Slutsats:

Det är inget att diskutera. Min bil går betydligt sämre med öppet filter än original. Det skiljer ungefär 1 sekund i acc mellan 100-150 km/h!!! Frågan är vad det beror på? Antingen är filtret och motorn inte tillräckligt kompatibla, eller så får den i sig för mycket varmluft. Sämre blev det i alla fall :roll:
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Skulle gissa på varmluft. Har du ngn bild på din montering?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Finns andra som kommit fram till liknande resultat http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=55, http://www.bolhuijo.com/airflowtest/
Nu är ju det insatsfilter det handlar om, men det visar ivf. att pappersfilter inte på nåt sätt är sämre än s.k. prestandafilter när det gäller luftflöde. Hur det är med original luftburkar coh placering av dem är ju en annan sak, man jag har ändå fått för mig att biltillverkarna konstruerar sina saker så att det ska fungera rätt...
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by LexCom »

PelleW wrote:Skulle gissa på varmluft. Har du ngn bild på din montering?

Nej, har tyvärr ingen bild. Men luftfiltret satt på exakt samma ställe som boxen annars sitter på. Filtert satt i originalanslutningen till insuget och filtret var böjt så att toppen satt pricis ovanför lufttillförseln för originalfiltret. Om ni förstår vad jag menar. Det kan ju egentligen bara sitta på ett sätt om man inte modifierar.
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(205 GR -85 1999-2000)
Guest

Post by Guest »

Anledningen till detta är att i original luftboxar finns oftast en lite tratt eller en radie in i LMM:en, vid montering av löst filter så blir det en skarp kant istället för en radie. Luften som trycks in i motorn tar inte vägen rakt framifrån utan trycks in från sidorna. Det är anledningen till att en radie alltid måste finnas. Jag har testat detta ett otal gånger på min flödesbänk och det skiljer bedrövligt många kubikfot i flöde när tratt eller radie inte används.

Ett tips är att med en vass kniv eller med en roterande fil skära till en radie i gummit som anslutningsflänsen sitter i.

Jan
olsén
Crew
Crew

Post by olsén »

har du nån illustration på detta hur det skulle se ut??
Äger:
*406 SS -02 "Lady"

I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi

Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
Fredrik^

Post by Fredrik^ »

När jag fick syn på din tråd så var jag också tvungen att testa lite
Häromkring finns ett "test" som man kan testa sin bil.
Man startar och gasar på fullt tills första skylten kommer på motorvägen.

Med öppet filter har jag fått ca 150km/h beroende lite på växlingar mm.
Sen när jag satt i orginal filtret så gör bilen 155km/h.
Märker en ruskig skillnad på dom höga varven med orginal filter.
Så jag ska ta och köpa ett sport filter som sitter i luftfilterboxen nu i veckan.
Hade det i min gamla bil och det är betydligt bättre än öppet filter.
Vill man ha ljudet så kan man borra lite i underdelen på luftboxen.
Mvh Fredrik
206 Rc Såld :(
Kör nu: Ford Fiesta ST -06
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Fredrik^ wrote:När jag fick syn på din tråd så var jag också tvungen att testa lite
Häromkring finns ett "test" som man kan testa sin bil.
Man startar och gasar på fullt tills första skylten kommer på motorvägen.

Med öppet filter har jag fått ca 150km/h beroende lite på växlingar mm.
Sen när jag satt i orginal filtret så gör bilen 155km/h.
Märker en ruskig skillnad på dom höga varven med orginal filter.
Så jag ska ta och köpa ett sport filter som sitter i luftfilterboxen nu i veckan.
Hade det i min gamla bil och det är betydligt bättre än öppet filter.
Vill man ha ljudet så kan man borra lite i underdelen på luftboxen.
Mvh Fredrik

Du har alltså inte kollat mina länkar? Gör det innan du sätter in nåt annat än ett pappersfilter av hög kvalitet...Nu finns det säkert andra som kommit fram till andra resultat men det är kanske en liten fingervisning ivf.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Mozzarella »

Nu kanske det står i länkarna angivna ovan, men annars så är det viktigt att filterAREAN är större eller minst lika stor som originalfiltret för att man skall få ett större flöde.
Citroen Jumpy -98
Rizzt

Post by Rizzt »

Vad tror ni att bara ta bort "röret" som leder under och in i framskärmen på en 206a?
Niklas

Post by Niklas »

Rizzt -> förmodligen betyder det bara att du suger mer varmluft.

ett stort öppet filter på kall plats (i fronten eller dylikt) är fortfarande det jag tror fungerar bäst, även om orginal burk sitter rätt ok på 206.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Fredrik^

Post by Fredrik^ »

Jag läste nånstans att filtret ska sitta så nära insuget som möjligt.
Kan det stämma?
Om det gör det så borde det vara bättre att dra ett rör från fronten till filtret
Armin

Post by Armin »

det behöver väl inte sitta så nära insuget som möjligt..
effekten kommer bara lägre eller högre i registret vid olika längder på röret till spjället.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
_Fredrik_

Post by _Fredrik_ »

Jag hade i mitt BMC filter fyra dagar föra sommaren. sen byte jag tillbaka för bilen vart tröttare med det ny, Men det var ingen som höll med mig då :(
LexCom

Post by LexCom »

Bra att det är fler än jag som har samma erfarenhet. Det skulle vara intressant att ta reda på om resultatet blir annorlunda om man gör en ordentlig avskärmning. Eller om det helt enkelt är så bra genomsläpp genom originalfiltret att det inte kan bli mycket bättre... :?:
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(205 GR -85 1999-2000)
Fredrik^

Post by Fredrik^ »

LexCom wrote:Det skulle vara intressant att ta reda på om resultatet blir annorlunda om man gör en ordentlig avskärmning.

Jag ska min kompis farsa som är plåtslagare göra en avskärming till mig.
Tänkte be han göra den så det blir som en halvmåne ovanför filtret.
Kan ta och återkomma med resultatet när det är färdigt.
Mvh
Niklas

Post by Niklas »

grabbar, när ni har filtret på 206 orginalställe så har ni all värme från kylaren rakt på filtret. En effektiv avskärming på orginal plats kapslar in filtret duktigt mycket.

dra ut filtret i friskluften, lägg det vid något dimmljus och skärma det från lerstänk etc, då ska ni se att ni vinner kräm på det.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Skarre

Re: Öppet filter = Sämre accleration!!!

Post by Skarre »

LexCom wrote:... I alla fall på min bil.

Jag skapade en tråd för ett tag sedan om när jag bytte till öppet filter på RC´n. Min första känsla var att effekten blev sämre. Efter diverse tester så kom jag fram till att så var inte fallet, trodde jag...

Jag har under en tid nu känt att det där sista bettet i motorn har saknats. Så på vägen till uppsala idag testade jag en enkel sak för att få klarhet i saken. Jag klockade bilen med mobilen från 100 km/h till varvstoppet på 3:an. Testade två gånger. Resultatet blev 8,1 och 8,2 sekunder. Sedan stannade jag på sillekrog o bytte tillbaka till original.

Första reflektionen var att den numera låter som en symaskin i jämförelse. Sedan testade jag igen från 100 km/h tillvarvstoppet...
Första testen var svag svag nedförsbacke efter 130. Klockan visade 6,9 sekunder. Jag blev lite fundersam o testade igen denna gången lutade det något uppför mot slutet och klockan stannade 7,4 sekunder.

Slutsats:

Det är inget att diskutera. Min bil går betydligt sämre med öppet filter än original. Det skiljer ungefär 1 sekund i acc mellan 100-150 km/h!!! Frågan är vad det beror på? Antingen är filtret och motorn inte tillräckligt kompatibla, eller så får den i sig för mycket varmluft. Sämre blev det i alla fall :roll:

När du mätte tiden hade du ac på eller av?
LexCom

Re: Öppet filter = Sämre accleration!!!

Post by LexCom »

Skarre wrote:När du mätte tiden hade du ac på eller av?

AC´n var på...
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(205 GR -85 1999-2000)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

AC på eller AC av är STOOOOR skillnad! I alla fall på min bil.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Post Reply