Dagens besiktning resulterade i katastrof.
Dagens besiktning resulterade i katastrof.
Var och besiktiga pärlan idag.
Fick SJU nedslag varav fem var avgasrelaterade.
CO-halten fick jag 1,9 (0.5)
CO 2500 fick jag 2,2 (0,3)
HC-halten fick jag 231 (100)
Lamda 0,93 (0,97-1,03)
Vilka är helt fucking värdelösa värden, tittar jag på besiktningen som gjordes senast med ett avgassystem som hade rensad kat mm, tom det fick bättre värden.
Nu har jag ändå hängt på ett hyfsat nytt avgassystem som gått typ 100 mil sen nytt. Ändå går det åt skogen...
Frågan är om jag skall försöka hinka i min mi16 motor och försöka besiktiga med den för den är jag ganska säker på att den går som den skall.
Har ni några andra tips?
mvh Björn
Fick SJU nedslag varav fem var avgasrelaterade.
CO-halten fick jag 1,9 (0.5)
CO 2500 fick jag 2,2 (0,3)
HC-halten fick jag 231 (100)
Lamda 0,93 (0,97-1,03)
Vilka är helt fucking värdelösa värden, tittar jag på besiktningen som gjordes senast med ett avgassystem som hade rensad kat mm, tom det fick bättre värden.
Nu har jag ändå hängt på ett hyfsat nytt avgassystem som gått typ 100 mil sen nytt. Ändå går det åt skogen...
Frågan är om jag skall försöka hinka i min mi16 motor och försöka besiktiga med den för den är jag ganska säker på att den går som den skall.
Har ni några andra tips?
mvh Björn
Ford Focus 1.6 -00
tokiga värden.. hur mår katten egentligen?
Lambdan jättetrasig?
Hade du bytt katt nyligen?
Lambdan jättetrasig?
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
XzTrAz wrote:tokiga värden.. hur mår katten egentligen?
katten ska inte vara några som helst problem med, som sagt så är avgaset ganska nytt och fräscht.
Lambdan jättetrasig?
lambdan är har också bara gått ca 100 mil
bytte auspuffen för några månader sedan, dock inte kört så mycket med bilen pga körförbud.
varit ute två mil sammanlagt tror jag...
Ford Focus 1.6 -00
- Eric Josefsson
Stått länge i kö innan du fick köra in i hallen?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
blås ut av eksosen din GODT før du tester....ikke la den stå å putre på tomgang lenge før....
ta opp luftmengdemåleren din og puss bort all møkk og skit som sitter rundt flappen inni der, når du ser igjennom den skal det være en liten sprekk over og under...dette gjør at motoren får mere umetret luft på tomgang og vil gå noe magrere og voila --> lavere CO verdier...
Tror også jeg ville sjekka lambda sonden min, men den vil du mest sannsynelig få feilkoder på..tatt feilkoder på bilen din i det siste? evt resatt ECU'en?
ta opp luftmengdemåleren din og puss bort all møkk og skit som sitter rundt flappen inni der, når du ser igjennom den skal det være en liten sprekk over og under...dette gjør at motoren får mere umetret luft på tomgang og vil gå noe magrere og voila --> lavere CO verdier...
Tror også jeg ville sjekka lambda sonden min, men den vil du mest sannsynelig få feilkoder på..tatt feilkoder på bilen din i det siste? evt resatt ECU'en?
1989 205 Mi16
1988 205 Mi16
1988 205 Mi16
Bør legge til har at jeg gjorde som beskrevet over med en 205 GTi 1.9 for ikke så lenge siden, det er en 89 modell med katalysator..når vi begynte lå CO verdien rundt 4, men vi fikk den ned på 0.17...kravet her er 0.2
Denne bilen hadde da ingen katalysator, XU10 topp, og ca 10.1:1 i kompresjon...
Denne bilen hadde da ingen katalysator, XU10 topp, og ca 10.1:1 i kompresjon...
1989 205 Mi16
1988 205 Mi16
1988 205 Mi16
Hafslund wrote:blås ut av eksosen din GODT før du tester....ikke la den stå å putre på tomgang lenge før....
många bra idéer tack!
jag får lite blandade koder, 51 och 52.
lyckades givetvis får felkod 51 under besiktningen men inte på vägen dit och inte efter... himla skumt...
Ford Focus 1.6 -00
Hafslund wrote:feilkode 51 og 52 vil jo absolutt antyde at det er på tide med en ny lambda sonde....
dissee feilkodene vil også få ECU'en til å koble inn et reserve program med satte verdier....
jag är ganska säker på att det inte är lambda man det får väl mätas på den helt enkelt
men mi16 konvertering ligger nära annars...
Ford Focus 1.6 -00
- Johannes Karlsson
Amar wrote:51 och 52 brukar betyda en förtidspensionerad lambdasond, så testa att byta den o kolla senare.
eller hinka i mi16 o ombesikta, de kollar väl bara upp avgasvärdena då och inte hela bilen igen.
jag fick nedslag på avgasvärden, k-lampa, ingen spolarvätska och att motorn läckte olja enligt dem. det borde ju inte få dem att öppna huven?
Ford Focus 1.6 -00
- Johan Jatko
Johannes Karlsson wrote:Blanco wrote:Besiktade min 205a idag också. Inga anmärkningar förutom att mitt HC-värde var alldeles för högt. Pendlande kring 250, alla andra värden var kanon. Jobbigt med felsökning
Avleda vevhusvent? Fusk? Javisst, men d brukar ta ner HC en bit iaf..
Hinka i 95-oktan utspädd med E85 också? Hur många delar av varje? 60/40?
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
jag körde i 7 liter på totalt 45 liter... fick fina värden.... 
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
-
944_Driver
Den kanske 100 mil (!) gamla sonden är bytt och läget ser bättre ut, den förhatliga k-lampan håller sig släckt och en mätning med voltmetern i databoxens kontakt visar att spänningen rör sig som den borde. Vi får se vad besiktningen säger om det hela nu...
Den gamla sonden fick genomgå gasolbrännartestet och krävde massor med värme för att ge något utslag alls, den sonden som togs från skrothyllan och monterades istället klara testet 100 gånger bättre. 0,85 Volt i lågan efter bara en kort uppvärmning.
Kanske borde man kosta på den en uppsätning nya stift och tändkablar från feltema samt ett oljebyte också för att tvinga ner HC lite om det behövs? Den går ju inte direkt perfekt på tomgång och tändkablarna mäter ju rätt skumma värden samt verkar ha tillbringar tid under vatten.
//Magnus, chefsmekaniker på projektet.
Den gamla sonden fick genomgå gasolbrännartestet och krävde massor med värme för att ge något utslag alls, den sonden som togs från skrothyllan och monterades istället klara testet 100 gånger bättre. 0,85 Volt i lågan efter bara en kort uppvärmning.
Kanske borde man kosta på den en uppsätning nya stift och tändkablar från feltema samt ett oljebyte också för att tvinga ner HC lite om det behövs? Den går ju inte direkt perfekt på tomgång och tändkablarna mäter ju rätt skumma värden samt verkar ha tillbringar tid under vatten.
//Magnus, chefsmekaniker på projektet.