EDPS Piteå ... en film

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Tox wrote:Som ni ser på filmen så hade jag hjulspinn upp till 100kmh och det fungerar inte att gå från hjulspinn på 2:an till 3:an (shortshifta) för då spinner det på 3:an oxå ... så får jag till fästet lite bättre med 60fot på 1,8- 1,9 så kommer det en riktig låg tolva eller bättre i sommar.
Kul att Samuel får veta att bilen lever och mår ;)

... ... ... PORR :twisted:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Trolle

Post by Trolle »

TOX- du bara måste måste måste måste komma ner på tullinge eller mantorp och säve....

har du nåra planer på fler bilsport-evenemang? mantorp har ju en bra preppad bana tex...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Tox

Post by Tox »

Jag funderar på Tullinge och har hört att Mantorp har riktigt snabb bana.
jåbärt

Post by jåbärt »

Tox wrote:Jag funderar på Tullinge och har hört att Mantorp har riktigt snabb bana.

Snälla kom till Säve också. :) Så jag får smeka din bil lite.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Tox

Post by Tox »

Säve ... hmmm är det nere runt Göteborg eller?
jåbärt

Post by jåbärt »

Tox wrote:Säve ... hmmm är det nere runt Göteborg eller?

Jepp, på Hisingen, ute vid gamla flygfältet. Bara några kilometer från mig.
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Patrik S

Post by Patrik S »

håller med.. du måste komma till göteborg så man får se bilen live.... snälla :D
bilen rensad i väntan på att jag ska bestämma mig om att göra den snabbare eller långsammare.....
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Inge, ang. din fråga, så kan vi ta det här om du vill? Det är mycket jag är rudis på och strippen-setup är en av dessa saker, men det är alltid intressant att diskutera.

Har jag bommat ngn repa om jag tittat från 12:48, 18:50 och 24:20? Jag har alltså skummat igenom filmen nu.
EN 14497
Tox

Post by Tox »

Tjena Pär.
Du har nog set fel tider på filmen, inte lätt att se på den score boarden.
Första på filmen är 12,93@185 andra 12,79@179 tredje 12,75@184 fjärde 12,79@188 sista 12,62@188. Min bästa 60fot var 2,1 sec vilket är dåligt + att jag hade hjulspinn hela 2:an ut inte bra.
Men som du ser så sätter sig bilen för mycket (flyttar vikten bakåt), man ser det på tydlig. Så om jag kan lösa det problemet så finns det nog tid att hämta ur samma setup på motorn.
Jag har funderat på att åka till Tullinge och en hög 11 låg 12 kan räcka ganska långt där och det skulle väl vara kul för alla pug fans och kanske dra lite intresse till bilarna och klubben.
Har du något förslag på problemet eller ska jag ta fram svetsen och göra den stum bak ;)

Mvh Inge
Tox

Post by Tox »

Ursäkta Pär ... du menar tiden in på filmen, hehe 09:05 och 15:34 är det oxå repor ... 5 av mina repor är med på filmen.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

OK, flyttar till prestanda och återkommer. :thumbup:
EN 14497
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

"wheelie"bars? :)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Tox

Post by Tox »

Tja det kanske är svaret ;)
Men hmmm hade jag 600hk och jagade en låg 10:a då skulle nog weelies behövas asg.
Det blir så mycket att få med sig, jag hade givetvis tänkt köra bilen ner till Tullinge. drivaxlar, extra låda o verktyg får följa med + däck.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Tyvärr så är jag övertygad om att hårdare bakdämpare skulle minska din traction rakt fram.

Som jag sa så är jag rudis på strip-setup, men mina tips är:

-Ha en bakfjädring som är så mjuk som möjligt utan att den bottnar.
-Att bilen "sätter" sig är bara positivt för greppet.
-Lite returdämpning i fram och lite kompressionsdämpning i bak, så att bilen får "pitcha" utan att den slår loss greppet.
-Fjäderkonstanter är inget att bry sig om annat än ifråga om fjädringsväg, påverkar inte lastväxlingen.´
-"Wheelie bars" gör att axelavstån66det ökar och att mer vikt hamnar på framaxeln, inget annat. Kan inte kompenseras med styvare bakvagn.

Trots att jag är såpass rudis på strippen-grejer så tycker jag att jag är förpliktigad att svara eftersom det förekommer så mycket chassi-mumbo-jumbo i den disciplinen så att det mer eller mindre måste redas ut.
Last edited by Pär H on Mon Jun 20, 2005 19:14, edited 2 times in total.
EN 14497
Tox

Post by Tox »

Nu tror jag du är ute och cyklar Pär ;)
Setupen du beskriver är för en rwd bil ... den vill man ska sätta sig bak.
Om axeltrycket är konstant skulle fwd bilar alltid vara snabbare än rwd vid accelaration från stillastående.
poner att bilen har 250hk och väger 1000kg en fwd bil har kanske viken ca 65/35% fram/bak och en rwd om det är en bra rwd 60/40% fram/bak
så en fwd har alltid bättre axeltryck over drivhjulen så länge rwd bilen inte har svansmotor. Hmmm det är klart är det förlite hk så spelar det inte någon roll om det driver fram eller bak, man har alltid fäste då.
Men det är så har att när bilen accelererar så pga vridmoment och gkrafter så flyttas vikten bakåt. Om jag säger så har en rwd bil som åker från start med ca 10cm hjullyft fram först 20 metrarna vart har han mest axeltryck under dessa 20m, fram där den har mesta vikten??
Även en som är nära hjullyft har nästan inget axeltryck fram och det blir precis samma sak med en fwd bil om än den driver på framhjulen enda som händer är att det aldrig blir hjullyft pga forlorat fäste när bilen sätter sig bak och reser fram.
Så vad jag behöver är något som förhindrar att den sätter sig bak.
Vad en wheeliebar gör på en fwd är att om man har bilen stum bak så kan den fortfarande lyfta fram, med wheelie så kan den inte det.
Mvh Inge
Ps. Pär har du varit och tittat på DR någon gång, om inte gör det man lär sig alltid något.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Med mumbo-jumbo menar jag saker som är "allmänt vedertagna" men inte är så vidare underbyggda. Inte menat mot dig alltså.

Mycket möjligt att jag är på cykeltur, men faktum är att du växlar inte mer last till bakvagnen bara för att den sätter sig. Hårdare fjädrar trycks ihop mindre av samma last bara.

Däremot så skyndar hårda bakdämpare på lastväxlingen till bakhjulen vid acceleration. Så att vid en tidpunkt direkt efter start så kan du minska lasten på framhjulen genom att ha stor dämpkraft i bakvagnen.

I princip ska det inte vara några nackdelar med hårda bakfjädrar heller, men effekten är inte densamma som med wheelie-bars hursomhelst. Har för mig att de brukar vara lite förspända mot banan på fwd?

Jodå, jag har väl varit på en och annan DR-tävling, men det var på Ragnaröks tid. :)
EN 14497
Tox

Post by Tox »

Jag tror inte wheelies får vara anspända mot banan, men dom ligger nära banan på fwd bilarna mot rwd bilarna.
Men folk åker 1,7-1,8 60fot med fwd utan wheeliebars, jag ska fråga AVR hur dom hade sin bil innan wheelie.
Jag vill inte dra runt med en wheeliebar ;)
Du Pär jag är oxå en oldie kan jag tänka mig om man ser på snittåldern på detta forum, jag blir 39 i Augusti ... undra just när man ska bli vuxen ... hmm .... aldrig om man får tro tanten här hemma ;)
Tias

Post by Tias »

Härligt att se en som kan spetta iväg jävla med en fwd och pegga.
Rock on.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Hur reagerar chassit vid starter om man kör utan krängningshämmare?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Tox

Post by Tox »

Eric >>> vet inte jag har inte provat.
Dämpar bekymret bak är löst.
AVR åkte med väldigt tröga dämpare och hårda fjädrar bak ... sellholmben fram.
Jag fick ett par gasdämpare av Jens som är till en 142:a eller Amazon, dom var på tok för hårda t.o.m för rally helt oavändbara på gatan. Dom blir nog bra bak på Peggan när et ska stripp åkas. ska bara fixa bussningarna på dom så dom blir i rätt storlek.
Post Reply