'knak' + 'bonkande' i 206 framvagn? vad händer?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Baltazar

'knak' + 'bonkande' i 206 framvagn? vad händer?

Post by Baltazar »

Jag har upptäckt några små saker som har börjat hända med min bil de senaste 400milen... Bilen skall snart in på sista servicen innan nybilsgarantin går ut så... kan ni ge några bra svar/tips på mina resonemang nedan så att jag har något att gnälla på? :wink:

Symptom:
Det 'bonkar' från framvagnen om man kör sakta på tex kullersten eller ojämna vägar.
Orsak:
Krängningshämmarna fram är sletna? => Byt. :?:

Symptom:
Det 'knakar' från framvagnen... Låter som fjädringen, men varför? Låter också bara om man glider sakta omkring i stan och eventuellt vid i och urstigning.
Orsak:
Intefan vet jag, ring Harry Potter för att få svar. :?:

Symptom:
Det 'knakar' i stolarna ibland... speciellt förarstolen.
Orsak:
Öhhh... för tjock förare? Men detta kan inte stämma... jag har inte samma kroppsbyggnad som barbapapa! :?:

Symptom:
Små bucklor i passagerardörren.
Orsak:
Den blinda bilföraren i parkeringsrutan brevid. => Nackskott... :evil:

Symptom:
Det knakar och gnisslar i dörrarna.
Orsak:
Scooter, Rammstein, Timbuktu... 8)
------------------ www.sandbender.dk ------------------
Peugeot 206 Gti -01
Triumph Spitfire MKIV -73
Engelska bilar.... När känslan vinner över förnuftet
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Symptom:
Det 'bonkar' från framvagnen om man kör sakta på tex kullersten eller ojämna vägar.
Orsak:
Krängningshämmarna fram är sletna? => Byt.

jag gissar på länkarmarna / spindelleden då det är en värdelös konstruktion och hållbarhet från fabrik vilket bidrar till att man får byta var och vartannat år. mkt vanligt!

Symptom:
Det 'knakar' från framvagnen... Låter som fjädringen, men varför? Låter också bara om man glider sakta omkring i stan och eventuellt vid i och urstigning.
Orsak:
Intefan vet jag, ring Harry Potter för att få svar.

kanske kan det vara det nedre motorfästet som behöver dras åt samt centrumbultarna och upphängingen till fjäderbenet.. har varit med om ett liknande syndrom..
Image
Motorsport and Performance for Peugeot & Citroen
www.fr-autosport.se
[email protected]
+46 70 386 54 34
Oreca - Skynam - CSC - PAM Sport - AC Sport
Sotis

Knakande framvagn.

Post by Sotis »

Jag hade samma problem som du! Det är krängningshämmarna som är slitna. Knakar speciellt när man som du sa kör på kullersten eller över ett brunnslock. TIPS: byt på båda sidor. kostar ca 235:-/st om man köper hos Peugeot. 8)
Om man ändå vore rik!
Baltazar

Re: Knakande framvagn.

Post by Baltazar »

Sotis wrote:Jag hade samma problem som du! Det är krängningshämmarna som är slitna. Knakar speciellt när man som du sa kör på kullersten eller över ett brunnslock. TIPS: byt på båda sidor. kostar ca 235:-/st om man köper hos Peugeot. 8)

Hmmm... inte så blodigt dyrt alltså... är det något man kan byta själv om man har de rätta verktygen och inte tummen mitt i näven?

Dock så är där nybilsgaranti kvar på kärran så jag skall gnälla lite på min bokade service så skall det kanske ordna sig...
------------------ www.sandbender.dk ------------------
Peugeot 206 Gti -01
Triumph Spitfire MKIV -73
Engelska bilar.... När känslan vinner över förnuftet
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Gå på det senare alternativet, servicen. Jag tror att det ska vara ett visst moment när man drar åt*vet inte*. Sen måste man ha fjäderspännare för att lätta på trycket på skruvarna. Fjädern belastar nämligen lite där.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply