Div varningslampor lyser.. vad fel?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
XzTrAz

Div varningslampor lyser.. vad fel?

Post by XzTrAz »

STOP
Den röda lampan som indikerar för hög temp (trots att tempgivaren visar sunda 90 grader)
oljetryckslampan
oljenivåskalan.

Detta sker när bilen går på tomgång. ej när man varvar lite.

Elfel?
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Du har nog för lågt oljetryck, dina lager i motorn håller nog på att gå ner så du får lågt oljetryck eller så är pumpen i behov av renovering. Prova byt olja /filter, eller fyll på om det fattas
XzTrAz

Post by XzTrAz »

bilen har stått ett halvår.. precis bytt filter o hela faderullan.. ny helsyntetolja..

oljan är upp till max.

inga synliga läkage.

Bilen går och låter bra.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

tallroth

Post by tallroth »

Låter troligt som Decimal säger, speciellt då du bytt till en helsyntet olja.. den är oftast mer lättflytande (för att kunna verka ner i lägre temperaturer). Genom en mer lättflytande olja klarar inte pumpen hålla oljetrycker om vevlagrena är slitna, morsan har haft exakt samma fel på sin Opel Rekord, bytte till vanlig mineralolja (lite tjockare) och lampan slocknade, men det är juh en nödlösning då det indikerar på att lager eller oljepump är slitet!

Kan säkert vara fler fel, men då det slocknar när du varvar verkar det bero på oljetrycket (som ökar med varvtalet såklart)...

Men vi får hoppas jag har fel då det gäller din bil!
Last edited by tallroth on Sun Jun 26, 2005 22:32, edited 1 time in total.
Peugeot 406 SV 2.0 - 1997
XzTrAz

Post by XzTrAz »

kan vara så att det är ett läkage på insuget.. ska riva bort det o sätta ny packning o tänkte även byta oljetrycksgivaren.. får se om det hjälper.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Håller med tallroth helt :twisted: Eller om du har tur när du säger att motorn låter helt OK så kan givaren till oljetrycket sått sig en resa
tallroth

Post by tallroth »

Decimal wrote:Håller med tallroth helt :twisted: Eller om du har tur när du säger att motorn låter helt OK så kan givaren till oljetrycket sått sig en resa

Tror tyvärr inte att man kan höra när vevlagren är slitna. I alla fall inte på Opel
(men där är det mkt annat som låter illa ;) )
XzTrAz

Post by XzTrAz »

har haft i omega grejs för o täta ev gammla packningar.. o bilen har stått över vintern ute.. all el är lite halveroderad.. får hoppas det bara är dålig kontakt.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

tallroth

Post by tallroth »

XzTrAz wrote:har haft i omega grejs för o täta ev gammla packningar.. o bilen har stått över vintern ute.. all el är lite halveroderad.. får hoppas det bara är dålig kontakt.

Håller tummarna för dig!
XzTrAz

Post by XzTrAz »

lustigt att förhögtemplampan lyser också.. hmm.. undrar om det genererats nån felkod..
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

tallroth wrote:Låter troligt som Decimal säger, speciellt då du bytt till en helsyntet olja.. den är oftast mer lättflytande (för att kunna verka ner i lägre temperaturer). Genom en mer lättflytande olja klarar inte pumpen hålla oljetrycker om vevlagrena är slitna, morsan har haft exakt samma fel på sin Opel Rekord, bytte till vanlig mineralolja (lite tjockare) och lampan slocknade, men det är juh en nödlösning då det indikerar på att lager eller oljepump är slitet!

Kan säkert vara fler fel, men då det slocknar när du varvar verkar det bero på oljetrycket (som ökar med varvtalet såklart)...

Att en syntetolja skulle vara mer lättflytande stämmer inte riktigt..
När den är kall är den det men inte när den blivit varm, då är den tvärtom ofta mer trögflytande än en mineralolja.
Att templampan skulle lysa av för lågt oljetryck verkar ju med konstigt. Skulle först och främst titta efter kontaktfel.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Matz »

Claes B wrote:
tallroth wrote:Låter troligt som Decimal säger, speciellt då du bytt till en helsyntet olja.. den är oftast mer lättflytande (för att kunna verka ner i lägre temperaturer). Genom en mer lättflytande olja klarar inte pumpen hålla oljetrycker om vevlagrena är slitna, morsan har haft exakt samma fel på sin Opel Rekord, bytte till vanlig mineralolja (lite tjockare) och lampan slocknade, men det är juh en nödlösning då det indikerar på att lager eller oljepump är slitet!

Att en syntetolja skulle vara mer lättflytande stämmer inte riktigt..
När den är kall är den det men inte när den blivit varm, då är den tvärtom ofta mer trögflytande än en mineralolja.
Att templampan skulle lysa av för lågt oljetryck verkar ju med konstigt. Skulle först och främst titta efter kontaktfel.

Håller med Claes B. En syntetolja har bara en jämnare viskositet genom hela temperaturområdet därav att den är bättre för högprestandamotorer m.m.

Jag tror helt sonlika på att du råkat ut för något jordfel och därav så får instrumenten fnatt. Prova med att jorda mellan motorn och kaross med en startkabel.
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
XzTrAz

Post by XzTrAz »

jordningen mellan motor och kaross är bra.. har precis bytt kabel där till kraftigaste biltema hade.. o taggbrickor o hela den biten.

måste ta en titt på kontakten till givaren.

om oljetrycket är kajko.. lyser inte typ varenda lampa då?
eller är det om oljenivån är för låg?
hmm finns det ingen bra tabell som säger vilka lampor som lyser vid vad för fel?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

XzTrAz

Post by XzTrAz »

hmm oljenivågivaren.. kan man sätta kontakten åt fel håll på den eller är den polaritetsoberoende? för den kontakten kan ha hamnat åt fel håll i så fall om det gör nån skillnad.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Johnney Boi

Re: Div varningslampor lyser.. vad fel?

Post by Johnney Boi »

Jag har samma problem med 205 GTi...

Dock då enbart i kurvor, hårda inbromsningar osv... nu har jag inte max olja i direkt... men oljetrycke sjunker markant vid hårda kurvor... kan de vara pumpen som inte mår bra då?
| [www.overdrift.com] | - How Wide Can You Go?
lumpan

Post by lumpan »

Johnney Boi wrote:Jag har samma problem med 205 GTi...

Dock då enbart i kurvor, hårda inbromsningar osv... nu har jag inte max olja i direkt... men oljetrycke sjunker markant vid hårda kurvor... kan de vara pumpen som inte mår bra då?

oilsurge kallas de tror jag..
Ha i olja till max så ska du slippa de, oljan skvalpar runt vid lite G-krafter, når inte pumpen = lågt oljetryck.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
lumpan

Post by lumpan »

XzTrAz wrote:STOP
Den röda lampan som indikerar för hög temp (trots att tempgivaren visar sunda 90 grader)
oljetryckslampan
oljenivåskalan.

Detta sker när bilen går på tomgång. ej när man varvar lite.

Elfel?

Hade samma problem, mitt var elfel iaf. Spraya alla kontakter med WD-40 så försvann de sen..
Hoppas de är nå sånt enkelt för dig med.!
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Jo jag ska ta mig ut å fort vädret blir bättre.. hoppas hoppas..!!
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

XzTrAz

Post by XzTrAz »

ok nu när jag kollar oljenivån så ligger den mellan min och max. låg på max för 3-4 mil sedan.. wtf! vrt tar oljan vägen? inga läkage under bilen vad jag ser. o den blåryker inte..

äh gräva eefter kompmätaren...

iofs står bilen en liten aning snett nu men det lilla borde inte ge så mycket skillnat tycker jag.
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

XzTrAz

Post by XzTrAz »

Cyl(räknat från kammremen)

1. 11,4

2. 11,4

3. 9,5 <-------- Ajajaj :/

4. 11,3

Nu är iofs inte motorn varmkörd.. den var bara körd nån minut.. men sån skillnad borde det väl ej vara?

EDIT:
Fick upp cyl 3 på 11,0 om jag hälde i en liten skvätt olja i cyl.. låter som en kolvring som inte är helt frisk. nåja. Det är väl inte så farligt antar jag?
//Michael Thonfors

405MI16 90 Röd {R.I.P}

Post Reply