Hållbarhet hjullager ?
- Mozzarella
Hållbarhet hjullager ?
Hur länge håller framhjulslagren i 306an igentligen ? Nu har tydligen ett lager tagit semester (igen) fastän det byttes för mindre än 8000 mil sen. Nu är väl iofs 8000 mil en del oxo, men jag tycker att det borde stoppa lite längre än så. 
Citroen Jumpy -98
- Mozzarella
Nu var det iofs en auktoriserad Peugeot verkstad som bytte så jag vet inte om det var SKF lager. Fast å andra sidan så har jag inget förtroende för den verkstaden heller och lagret var det sista som den verkstaden fick göra på min bil. Riktiga svin där. Ta betalt det kan dom iallafall göra bra 
Citroen Jumpy -98
- danielr112
daromer wrote:skulle inte förvåna mig att de bara satte dit lagret utan kolla hur mycket fett som var i det. ofta när man köper nya lager ifrån skf eller annat ställe så är det ibland aldeles för lite fett i dem. så kolla detta innan!
Hur ska man göra det på ett tätat lager utan att förstöra tätningen?
Lite info om kullager som kanska kan vara kul att känna till. Man kan aldrig i förväg säga hur länge ett lager kommer att hålla. Lager är som glödlampor, dom kan gå sönder första gången dom används.
När man räknar på kullager räknar man ut sannolikheten att ett lager skall hålla en viss tid. Har man lagt sig på 95% säkerhet att lagret skall överleva en viss tid innebär det att 5% inte gör det.
/Jonas
När man räknar på kullager räknar man ut sannolikheten att ett lager skall hålla en viss tid. Har man lagt sig på 95% säkerhet att lagret skall överleva en viss tid innebär det att 5% inte gör det.
/Jonas
- danielr112
Claes B wrote:daromer wrote:skulle inte förvåna mig att de bara satte dit lagret utan kolla hur mycket fett som var i det. ofta när man köper nya lager ifrån skf eller annat ställe så är det ibland aldeles för lite fett i dem. så kolla detta innan!
Hur ska man göra det på ett tätat lager utan att förstöra tätningen?
på de flesta lager kan man själv ta väck och sätta dit tätningarna igen om man pillar lite.
och hjullager (t ex. mi16 fram) så är det inga probs att dela lagret och plocka ut ula efter kula och göra rent och lägga in nytt fett!