Bromsproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
205_cti

Bromsproblem

Post by 205_cti »

Jag har lite strul med bromsarna på min 205cti -89, nämligen att bromsverkan är nära nog obefintlig på båda framhjulen. Vid lite hårdare inbromsning så låser vänster bakhjul, trycker man lite till låser även höger bak.

Frambromsarna är luftade, klossarna & skivor bytta för ca 2 månader sedan (innan jag köpte bilen.

Nån som har något bra förslag?
J

Post by J »

Ja du, det kan ju vara en del olika saker. Jag vet inte riktigt hur bromssystemet ser ut på din bil men jag skulle gissa på ett eller flera av följande problem:

*Bormsoken har skurit
Verkar dock lite otroligt att båda skall göra det smatidigt.

*Huvudcylindern har gått sönder

*Det har blivit stopp i nått bromsröret i främre kretsen.

/Jonas
Loffas

Post by Loffas »

byt oken till ickealuminium, altså ok från en 89a. de med alu sätter sig med tiden
205_cti

Post by 205_cti »

Ok, tack för svaren, det blir nog att jag byter fram & bakvagn på den till att börja med....och på sikt/snart? mi16 konvertering (Om jag hittar nån som känner för att hjälpa till med konverteringen vill säga)

Köpte bilen för i princip skatt & däckskostnad så det finns ju utrymme för diverse uppgraderingar
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Annars så går nog oken att få ordning på. Antagligen har cylidern satt sig, bara att få den rörlig igen.. smörg upp tills armen på oket kan dras enkelt till ytterläge och atomatiskt tbka igen. Ta en pologrip o dra armen fram och tbka med...
Post Reply