Har du problem med baslåda till din bil?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Ulke

Har du problem med baslåda till din bil?

Post by Ulke »

Om du funderar på att bygga baslåda till din bil, men inte riktigt är säker på vilken typ du skall välja, eller om du vet vilken typ du vill ha, men ej vet vilka basar som passar i en sådan låda.......

Funderar på att köpa ett specifikt element och undrar lite vilken volym eller lådtyp?

Behöver ha lite allmäna råd ang. ditt bygge?

Då kan du posta dina funderingar/frågor här, så skall jag försöka ge svar på dem....

Utnämner mig på inget vis till någon ALLVETARE i och med detta, men har i alla fall rätt god erfarenhet i området....

mvh Ulrik
Last edited by Ulke on Thu Jul 07, 2005 3:03, edited 1 time in total.
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
Johnney Boi

Re: Har du problem med baslåda till din bil?

Post by Johnney Boi »

Ingen tar det som de du tror, skitbra att någon vill ge tips och sånt...
sånt uppskattas!
| [www.overdrift.com] | - How Wide Can You Go?
Ulke

Post by Ulke »

Tnx M8 :)
TomasG

Post by TomasG »

Ok... vi testar väl då...

Peugeot 307 Cab...

Shoot!
.::Toyota Yaris -05::.
.::Yamaha YZF-R1 -06::.

Snart i en backspegel nära dig!

www.bildator.se Kompl. dator till bilen. Mp3/DivX/GPS Mm...
Ulke

Post by Ulke »

Har ingen koll på hur de cabbarna ser ut ytrymmesmässigt i uppfällt resp. nedfällt läge....Generellt sett är det en svårighet med cabbar att kunna få bra bas....

Så om du verkligen vill ha hjälp, så får du allt lägga ner lite energi och berätta hur det ser ut idag, och vad du vill ha, samt vilka utrymmen som finns.....

Annars kan du ju alltid åka upp till ex. Stoffe på Street Sound och säga Shoot!

Han fixar det utan problem till dig uttan att du behöver lyfta ett finger själv eller bry dig, men då får du ju betala för servicen.......

//Ulke
spoon_do

Post by spoon_do »

ok, kör ett test jag me..
405 mi16

har 3 st basar i bilen, en 10" och 2 12". har ganska bra bas, men inte riktigt som det kanske borde vara, lådan e sluten o byggd efter måtten till basarna. ska dock byta ut de 2 12" basarna och ska även köpa ett par nya 6,5" att ha fram, något att rekomendera? helst av märket Magnat då mycker i stereo väg redan är det.. pris per bas ska väl inte överstiga 2000 iaf
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Ulke

Post by Ulke »

En liten fråga bara, har du mellanväggar mellan basarna i lådan? eller har du bar tagit volymerna de skall h och slagit samman dem? (lika bra att fråga)

Börjar med basarna.....Det finns få basar ur Magnats serie som jag personligen kommer vidare bra överrens med, med ett undantag, och det är XTC serien, numera då XTC300 för 12"

Kollade lite på värdena på den nya, och de ser ut att vara helt okej, därför skulle min rekommendation vara 2 av dessa i så fall, men inget mer i lådan utan bara 12" arna...

Vad gäller framsystem, så skulle jag nog gå ifrån Magnat i dagsläget, då de kör med sin keramiska diakant, som i sig är ett bra material till diskanter, men ljudet blir fruktansvärt skrikigt i dem och ljudet håller inte ihop något vidare (egen erfarenhet av deras Extrema 6.5" kit vid montering i en SLK).

Något som däremot matchar basarnas karaktär som hand i handske är något av DLS system med derad 25mm sidendiskant, som har en varm o mjuk klang samtidigt som det har bett så det räcker....gärna ett R6 system (cirka 1500:-)..

Nu är jag inte helt 100 på om 405:an har genomlastningslucka i baksätet, men i sådana fall kan man bygga en vinklad låda där båda basarna och port spelar framåt ut genom luckan, i annat fall vänder man på lådan och riktar element och rör bakåt så att man har om möjligt cirka 80-90cm till bakluckan.....

Exempelvis 2 stycken Xtc300 kommer att behöva ungefär 40L låda tillsammans i en basreeflex och det är inte speciellt mycket givetvis tillkommer lite volym som upptas av basarnas bakstycken och porten/arna inne i lådan.....

Vad som är väsentligt i detta fall då vi talar om 2 st 12" basar av ganska grov kaliber och med endast en enkel 4Ohms spole är det att det steg du skall använda att driva basarna med bör vara ett digitalt monosteg med ganska mycket effekt, eller ett bättre 2 kanalssteg med möjligheten att driva basar i 2 Ohm monokopplat läge (1 ohm stabilt i stereo och 2 i mono).

Att steget är stabilt i 2 Ohm i mono betyder att det klarar av att hantera de lägre frekvenserna till basarna fullt ut, ett steg som är rekommenderat att bara köra i 4 ohm mono kommer att spela, men det kommer att tappa avsevärt i basen samt riskera at gå sönder vid denna last.....

Med väl valda förstärkare till framsystem och basar så kommer denna kombination att ge dig så mycket bas och välljud att du säkert kommer att bli mer än nöjd...

mvh Ulrik
Macleod

Post by Macleod »

Baselement 12", 30 cm
Fs 33,8 Hz ( 2 Ω )
Qms 3,98 ( 2 Ω )
Qes 0,53 ( 2 Ω )
Qts 0,47 ( 2 Ω )
Vas 49,15 liter ( 2 Ω )
Re 2.2 Ω
BL 11,6 ( 2 Ω )
Talspole: 75 mm, Längd 40 mm med 4 lager

Yttre diameter 310 mm, Kanthöjd 11 mm
Monteringsdjup 150 mm
Monteringshål 282 mm
Magnetstorlek 220 mm

Jag skulle vilja ha den monterad i skuffen där reservhjulet ligger. Vad behöver du för mått ifrån bilen, om du behöver några?
205 GTI LeMans -91 RIP
Nissan Skyline -95

FINLAND
FINLAND
FINLAND
Dumle

Post by Dumle »

Köpte en baslåda med MB QUART RWE252 element.
Hade först problem med att slutsteget la av när jag spelade högt.
hittade då i manualen till basen att det gick att ändra från 2 till 4 ohm. efter det funkar allt bra.

Min Fråga är, hur vanligt är det att det går att byta ohm på högtalare, och är det främst på basar som det går?
Ulke

Post by Ulke »

Dumle wrote:Köpte en baslåda med MB QUART RWE252 element.
Hade först problem med att slutsteget la av när jag spelade högt.
hittade då i manualen till basen att det gick att ändra från 2 till 4 ohm. efter det funkar allt bra.

Min Fråga är, hur vanligt är det att det går att byta ohm på högtalare, och är det främst på basar som det går?

Hej!

Nuförtiden är det mer regel än undantag att de lite kraftigare bashögtalarna är försedda med dubbla talspolar. Detta innebär att man kan erhålla olika impedansvärden beroende på hur man kopplar in basen (serie, paralell etc.)

Det används nästan uteslutande på basar...

mvh Ulrik
Ulke

Post by Ulke »

Macleod wrote:Baselement 12", 30 cm
Fs 33,8 Hz ( 2 Ω )
Qms 3,98 ( 2 Ω )
Qes 0,53 ( 2 Ω )
Qts 0,47 ( 2 Ω )
Vas 49,15 liter ( 2 Ω )
Re 2.2 Ω
BL 11,6 ( 2 Ω )
Talspole: 75 mm, Längd 40 mm med 4 lager

Yttre diameter 310 mm, Kanthöjd 11 mm
Monteringsdjup 150 mm
Monteringshål 282 mm
Magnetstorlek 220 mm

Jag skulle vilja ha den monterad i skuffen där reservhjulet ligger. Vad behöver du för mått ifrån bilen, om du behöver några?

Hej! Bara genom att gå efter värdena på basen, utan hänsyn till annat, så skulle jag bygga basen i en sluten låda på 28 liter, men tänk på att lägga till lite extra volym i lådan som upptas av basens bakstycke.

Lådan bör fyllas kraftigt med dämpull....

Mvh Ulrik
Apollo

Post by Apollo »

Har en PG ZR12 (12d2) bas som jag haft en 28L låda till och då lät den bra. Nu ska jag gjuta en ny låda och undrar hur många liter jag kan gå ner till och hur ljudkaraktären kommer ändras med mindre sluten låda på ca 20L?

Parametrar finns där här.
http://www.n-core.se/products/PG/Octane ... manual.pdf
Peugeot 308
Ulke

Post by Ulke »

Apollo wrote:Har en PG ZR12 (12d2) bas som jag haft en 28L låda till och då lät den bra. Nu ska jag gjuta en ny låda och undrar hur många liter jag kan gå ner till och hur ljudkaraktären kommer ändras med mindre sluten låda på ca 20L?

Parametrar finns där här.
http://www.n-core.se/products/PG/Octane ... manual.pdf

Som läget är nu i en 28 liters sluten låda, så har din bas ett värde där din bas rullar av 3dB nedåt i frekvens och det är vid 42.5hz ungefär.....

Detta innebär att basen fortfarande kan spela ganska djupa frekvenser med i alla fall anständigt ljudtryck....

Om man simulerar att du skulle bygga en låda på ex. 20 Liter, så får basen ett värde där den rullar av 3dB neråt vid cirka 51hz, detta skulle medföra att du tappar väldigt mycket i botten, alltså bättre förklarat (du skulle i princip ha en 12" stor midbas istället för subbas)....

Jag rekommenderar absolut att du inte minskar lådan till din bas, då detta bara skulle inverka negativt på basens egenskaper.....

mvh Ulrik
spoon_do

Post by spoon_do »

Ulke wrote:En liten fråga bara, har du mellanväggar mellan basarna i lådan? eller har du bar tagit volymerna de skall h och slagit samman dem? (lika bra att fråga)

Börjar med basarna.....Det finns få basar ur Magnats serie som jag personligen kommer vidare bra överrens med, med ett undantag, och det är XTC serien, numera då XTC300 för 12"

Kollade lite på värdena på den nya, och de ser ut att vara helt okej, därför skulle min rekommendation vara 2 av dessa i så fall, men inget mer i lådan utan bara 12" arna...

Vad gäller framsystem, så skulle jag nog gå ifrån Magnat i dagsläget, då de kör med sin keramiska diakant, som i sig är ett bra material till diskanter, men ljudet blir fruktansvärt skrikigt i dem och ljudet håller inte ihop något vidare (egen erfarenhet av deras Extrema 6.5" kit vid montering i en SLK).

Något som däremot matchar basarnas karaktär som hand i handske är något av DLS system med derad 25mm sidendiskant, som har en varm o mjuk klang samtidigt som det har bett så det räcker....gärna ett R6 system (cirka 1500:-)..

Nu är jag inte helt 100 på om 405:an har genomlastningslucka i baksätet, men i sådana fall kan man bygga en vinklad låda där båda basarna och port spelar framåt ut genom luckan, i annat fall vänder man på lådan och riktar element och rör bakåt så att man har om möjligt cirka 80-90cm till bakluckan.....

Exempelvis 2 stycken Xtc300 kommer att behöva ungefär 40L låda tillsammans i en basreeflex och det är inte speciellt mycket givetvis tillkommer lite volym som upptas av basarnas bakstycken och porten/arna inne i lådan.....

Vad som är väsentligt i detta fall då vi talar om 2 st 12" basar av ganska grov kaliber och med endast en enkel 4Ohms spole är det att det steg du skall använda att driva basarna med bör vara ett digitalt monosteg med ganska mycket effekt, eller ett bättre 2 kanalssteg med möjligheten att driva basar i 2 Ohm monokopplat läge (1 ohm stabilt i stereo och 2 i mono).

Att steget är stabilt i 2 Ohm i mono betyder att det klarar av att hantera de lägre frekvenserna till basarna fullt ut, ett steg som är rekommenderat att bara köra i 4 ohm mono kommer att spela, men det kommer att tappa avsevärt i basen samt riskera at gå sönder vid denna last.....

Med väl valda förstärkare till framsystem och basar så kommer denna kombination att ge dig så mycket bas och välljud att du säkert kommer att bli mer än nöjd...

mvh Ulrik

den har så klart mellan väggar och har vinkel. juppz, 405 har en skidlucka..

JAg tackar så grymt mycket för svaret! kommer hjälpa mig massa
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
XzTrAz

Post by XzTrAz »

Nu är jag inte helt 100 på om 405:an har genomlastningslucka i baksätet, men i sådana fall kan man bygga en vinklad låda där båda basarna och port spelar framåt ut genom luckan, i annat fall vänder man på lådan och riktar element och rör bakåt så att man har om möjligt cirka 80-90cm till bakluckan...

5:e ordningens bandpasslåda med portarna ut genom skidluckan passar bäst i 405:an.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulke

Post by Ulke »

XzTrAz wrote:
Nu är jag inte helt 100 på om 405:an har genomlastningslucka i baksätet, men i sådana fall kan man bygga en vinklad låda där båda basarna och port spelar framåt ut genom luckan, i annat fall vänder man på lådan och riktar element och rör bakåt så att man har om möjligt cirka 80-90cm till bakluckan...

5:e ordningens bandpasslåda med portarna ut genom skidluckan passar bäst i 405:an.

Bandpasslådor är ingen favorit i detta lägret, då de bara spelar en begränsad tröttande ton (5:e ordningen)

mvh Ulrik
Post Reply