Akut hjälp, elfönsterhissar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Guest

Akut hjälp, elfönsterhissar

Post by Guest »

Cruising på lördag och tills dess måste mina elhissar fungera.. ;)

Bilen är en 205 CTI
Till problemet, när man trycker på elhiss knapparna så klickar det till i motorn men inget händer, elhissarna kan funka lite då och då men till slut så låser de sig i högsta läget.. vad kan vara fel?
Benjamin

Post by Benjamin »

Rostiga vajrar?

Jag fick ta isär och byta en vajer på min Mi16 förra sommaren.
r0sef0rs

Re: Akut hjälp, elfönsterhissar

Post by r0sef0rs »

Anonymous wrote:Cruising på lördag och tills dess måste mina elhissar fungera.. ;)

Bilen är en 205 CTI
Till problemet, när man trycker på elhiss knapparna så klickar det till i motorn men inget händer, elhissarna kan funka lite då och då men till slut så låser de sig i högsta läget.. vad kan vara fel?

Oxidering i motorn. Typ kalk och annan tjafs. Kan vara skit på kontaktbanorna bl.a. Bara o byta eller rengöra. vet dock inte om man kan plocka av motorn på 205orna. Gick på min 405a iaf.
Zacke

Post by Zacke »

Precis samma problem som jag har på min 205 CTI -87 låter det som.
Hissen på förarsidan fungerar inte, första ggn det hände så bankade jag till en ggn ovanpå rutan och så funkade den igen några dagar, men sedan hängde den sig totalt i övre läget.
Motorn klickar när man trycker på knappen, och det går inte att för hand få rutan att röra sig.
Jag har för inte så lång tid sedan installerat fjärrlås på bilen och en kabelvinda lossnade och trillade ned under rutan så den inte gick ned helt i bakre ändan, vilket gjorde att den kom ned lite "snett" några ggr innan rutan slutade funka alls.
Frågan är om detta kan ha fått något att skeva till sig så rutan fastnat (jag har kännt efter men inte hittat något)?

Problemet är ju att det är så förbannat svårt att komma åt nånting för det är så små hål i dörren, och om man får loss det så ska ju allt tillbaka sedan igen vilket kan visa sig ännu värre.
Så innan jag börjar riva så tänkte jag bara kolla om det löste sig med rengöring av motorn?
Last edited by Zacke on Tue Jul 12, 2005 13:19, edited 1 time in total.
Sirpe

Post by Sirpe »

Benjamin wrote:Rostiga vajrar?

Jag fick ta isär och byta en vajer på min Mi16 förra sommaren.

Hur gick det? Är det lätt..Min vajer har gått av har tittat lite på det men de verkar jäkligt bökit att få dit den nya!
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
Gusten

Post by Gusten »

jag har hissar om det passar från en vanlig 205 gti!!!
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Amar

Post by Amar »

jag hade liknande problem i min första 205:a.... att det bara lkickade till från motorn...

lösningen hos mig var nya elhissknappar.. tydligen oxiderar de till ordentligt och släpper bara igenom tillräckligt mycket ström för att motorn ska klicka till..

jag plockade isär mina knappar och fyllde de med 5-56... sedan jobbade jag knapparna o tryckte åt alla håll en stund. sedan fungerade det fint resten av året jag hade bilen hos mig.
Zacke

Post by Zacke »

Tackar, testar med att rengöra knapparna till att börja med då, förhoppningsvis är det bara det som är problemet, annars får jag ge mig på motorn och se om den behöver rengöras/bytas.
Jag återkommer om jag behöver motorer då Gusten :)
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

min högra elhiss på 205:an e skitseg! å stannar precis innan rutan e stängd! kan det vara motorn som e nästintill trasig?
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
Hasse_K-d

Post by Hasse_K-d »

Gusten> Vad skall du ha för en motor till förardörren (vänster) min funkar dåligt, sliten i plastkuggen inne i vinkelväxeln. Behöver den skickad till Karlstad. Hör v dig /Hasse
Peugeot 205 cti
VW 1303S -73
Post Reply