konstigt fel, någon??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
camilla30

konstigt fel, någon??

Post by camilla30 »

Hej.
Har hållt på att få min bil kollad i flera dagar nu, av 3 personer.

Men den startar inte!! Har en peugeot 205 xs-90

startmotorn byttes, har inte krånglat något alls förut, förutom startmotorn.

efter den byttes ryckte bilen, sen la den bara av när man körde.
efter några dagar startade den inte. bara ibland (var 10 gång eller så man försökte) idag startar den inte alls. det kommer ingen gnista till tändstiften (tändstiften bytta) och kollade.

starmotorn testades när den låg på motorn och nån gnista uppstod?? kan det ha blivit nån kortslutning?

tändningsmodulen är inte bucklig, så det kan väl inte vara den?

och vi nollade bilen genom att ta av minus polen på batteriet, den stod så några timmar, då startade den. men 1 timme senare startade den inte igen :( :evil:

har någon några förslag??
mvh /camilla med en trasig bil!!!
Ulke

Post by Ulke »

Rotor/fördelarlock-hallgivare i fördelaren eventuellt tändlåset.......

kollat?

mvh Ulke
Hobbybil: Peugeot 205 GTI (MI16) 1988
Entusiastbil: VW Corrado G60 2.1 1990
Daglig Bil: BMW 540iA
Salubilar. SEAT Ibiza -03 Blå solid (RS blå)
J

Post by J »

Eftersom problemet uppstod efter att ni provkört startmotorn och fått den där gnistan skulle jag gissa att nån elektronisk pryl i tändsystemet gått åt skogen. På rak arm kan jag bara komma på givare och tändbox som tänkbara bovar.

Jag vet att kamaxel-/vevaxelgivare kan ge liknande problem. Har du kollat om bilen sätter några felkoder?

Ett trick man kan ta till är att slita ut sladdarna till alla givare man hittar. Bilen borde då gå in i limp home mode. Går bilen bra då så vet du att det är nån av givarna du kopplade ur som är trasig. Sen kopplar man bara in givare efter givare tills felet kommer tillbaka. Då vet man vilken givare som skall bytas.

/Jonas
Post Reply