Skulle byta olja i min mi16 i onsdags. Köpte olja och filter, åkte in på en sån där gör det självmack och hissade upp bilen. Först så vart jag förbannad på oljefiltrets placering, f*n en riktig karl med grovare labbar än en 12årig tjej kan inte komma åt att skruva loss filtret för att kylaren sitter så nära.
Sedan så såg jag att oljepluggen krävde ett fyrkantigt specialverktyg som jag inte hade.
Då tänkte jahopp då får jag väl chansa och köra dom 120milen som jag planerade att göra utan ett oljebyte, utan istället fylla i olja. Men till min förvåning så hittade jag inte ens ett påfyllnadslock utan fick istället fylla oljan via stickan!
103kr kostade 1timmes svordommar och funderingar!
Nu till mina 3 funderingar
1. Vilket sätt är det smidigaste att skruva loss oljefiltret på?
2. Vart får jag tag i specialverktyget?
3. Något smidigare sätt att fylla på olja istället för att fylla via stickan?
oljebyte 405 mi16 -92
oljebyte 405 mi16 -92
Peugeot Mi16 -92 Chippad av K&N
1: Med en oljefilteravdragare eller för hand, beroende på hur hårt åtskruvat det vart sist gång. Och jag antar att det är lättast att komma åt det ovanifrån.
2: (In)Fyrkantnyckel köper du där du köper verktyg i vanliga fall...Eller så ska tydligen ett dörrhandtag fungera bra, eller en bit fyrkantstång i lagom storlek, 10x10 eller vad det nu är.
3: Oljepåfyllningslocket sitter jämte insuget på en Mi16 med tror jag.
2: (In)Fyrkantnyckel köper du där du köper verktyg i vanliga fall...Eller så ska tydligen ett dörrhandtag fungera bra, eller en bit fyrkantstång i lagom storlek, 10x10 eller vad det nu är.
3: Oljepåfyllningslocket sitter jämte insuget på en Mi16 med tror jag.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joi wrote:Claes B wrote:3: Oljepåfyllningslocket sitter jämte insuget på en Mi16 med tror jag.
Nej det sitter mitt i insuget, du ska ha 2 rör på vänster sida och 2 rör på höger om påfyllnadslocket. Så i mitten borde det bli att det sitter![]()
det stämmer. locket sitter mitt i insuget. sitter en slang till locket med. lätt att hitta
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil