Skev bakvagn.
Skev bakvagn.
Jag har tabbat mig. Körde ner i en grop för några veckor sen och det har tydligen gett effekter. Idag när jag monterade mina nya däck med något högre profil så såg jag att det högra bakhjulet (i färdriktningen) satt helt intill skärmbreddaren och min bakre kjol. Alltså intryckt bakåt.
Men på andra sidan så sitter däcket mer i mitten av hjulhuset.
Hur ser det ut där under och hur mycket kan detta tänkas kosta? Hur e upplägget på en 205:a? e det 2 bakaxlar eller hur e det? Jag ska försöka ta lite bilder på grejerna och se om jag kan lägga upp dem någonstans.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/visa_bild.php?id=154&bild=154Höger%20bakhjul%20800.JPG]Höger bakhjul[/url]
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/visa_bild.php?id=154&bild=154Vänster%20bakhjul%20800.jpg]Vänster bakhjul[/url]
Men på andra sidan så sitter däcket mer i mitten av hjulhuset.
Hur ser det ut där under och hur mycket kan detta tänkas kosta? Hur e upplägget på en 205:a? e det 2 bakaxlar eller hur e det? Jag ska försöka ta lite bilder på grejerna och se om jag kan lägga upp dem någonstans.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/visa_bild.php?id=154&bild=154Höger%20bakhjul%20800.JPG]Höger bakhjul[/url]
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/visa_bild.php?id=154&bild=154Vänster%20bakhjul%20800.jpg]Vänster bakhjul[/url]
Byt hela bakaxeln istället. Inte alls svårt att byta och jag tror du får svårt att få tag på bara en svingarm. Bakaxeln bör kosta mellan 1000-2000kr. Bytet fixar du på 2-3 timmar.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
nevyn wrote:är det någon som har bytt endast svingarmen? lät på verkstan som det var bökigt.
Jag har plockat isär det där och det är inget jag rekomenderar andra att göra. Det är ett grymt drygt jobb att få isär torsionsaxlarna + krängningshämmarstaget som sitter hyfsat fastrostade på en över 10 år gammal bil. Men allt går ju med lite vilja.
Macleod wrote:Jag hittade en bärarm i gbg som är till en 90 XS.
Är det samma som till min 91 GTI 1.9? Kan jag använda den?
Xs har ju trumbrommsar bak och du har ju skivor så jag tror att infästningen till det skilljar sig på svingarmarna. Annars har jag för mig att det är sammá dimension på splinsen på torsionsaxlarna iaf.
Jag har ett litet problem angående detta och jag tänkte kolla lite med er om ni har varit med om något liknande eller om era vänner osv har det.
Jag har ju som känt kört ner i ett hål som var ungefär av storleksordningen ett brunnslock och 10-15 cm djupt. Detta gjorde att svingarmen bak blev böjd bakåt och gör att däcken tar i skärmen bak.
Jag har sökt ägaren av vägen och kommit fram till att det är en privatperson som äger marken och därmed vägen. Burger King i sin tur hyr av denna person för att kunna ha sin restaurang där. Hålet var ju ej utmärkt på något sätt, inga koner, tejp, färg eller motsv. Finns det någon chans i helvetet för mig att kunna bestrida detta för att kunna få pengar till reparationen? Jag vet att vägverket står ju för reparationer av sån här natur om det inte är utmärkt.
Jag har fotograferat hålet och har ett antal bilder på det.
Jag har bara halvförsäkring btw.
Jag har ju som känt kört ner i ett hål som var ungefär av storleksordningen ett brunnslock och 10-15 cm djupt. Detta gjorde att svingarmen bak blev böjd bakåt och gör att däcken tar i skärmen bak.
Jag har sökt ägaren av vägen och kommit fram till att det är en privatperson som äger marken och därmed vägen. Burger King i sin tur hyr av denna person för att kunna ha sin restaurang där. Hålet var ju ej utmärkt på något sätt, inga koner, tejp, färg eller motsv. Finns det någon chans i helvetet för mig att kunna bestrida detta för att kunna få pengar till reparationen? Jag vet att vägverket står ju för reparationer av sån här natur om det inte är utmärkt.
Jag har fotograferat hålet och har ett antal bilder på det.
Jag har bara halvförsäkring btw.
Last edited by Macleod on Mon Aug 04, 2003 9:58, edited 1 time in total.
japp, dokkumentera hålet fort som f*n innan den fylls igen, men om du redan gjort det så är det bra...
min 205:a var likadan när jag köpte den... var bara att glömma bytet efter som peugeot ville ha 8000 per sida bara för arbetet, så det blev att köpa en frisk bakaxel på skroten för 500 o byta själv. lite segt att få losst bultarna som rostat i massa år.. men till slut gick det bra...
min 205:a var likadan när jag köpte den... var bara att glömma bytet efter som peugeot ville ha 8000 per sida bara för arbetet, så det blev att köpa en frisk bakaxel på skroten för 500 o byta själv. lite segt att få losst bultarna som rostat i massa år.. men till slut gick det bra...
Någon som har sprängskiss på 205:an bak som kan dela med sig? För jag hittar inget i Haynes som liknar något av det. Så att man kanske kan ta sig och byta bakaxeln nån gång... Gärna om någon skulle vilja plita ihop någon sorts "walk-through" på bytet av axel så skulle det vara väldigt omtänksamt. Gärna en massa tips och tricks som man ska tänka på under bytet så att man inte sabbar hela skiten...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Bakaxeln sitter med totalt 6 bultar + bromsgrejerna så det är svårt att misslyckas
[/url]