405 mi16 oljetemp!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
knasjimpan

405 mi16 oljetemp!

Post by knasjimpan »

hallå har en 405 som går skitfint men efter ett par mil när oljetemperaturmätaren når 90grader (då står vattnet på ungefär 80 typ) så börjar stoplampan lysa samt tempen på kyl fast den ligger på max 85 och samtidigt som oljetemperaturmätaren lyser börjar bli nervös vad händer??? oljekannan lyser oxxåå ska man göra?
danielr112

Post by danielr112 »

skumt fel.
glappfel? sjunker oljetrycket? för lite olja?

för värmen 90 grader är ingenting.. om nu mätaren funkar som den ska
knasjimpan

Post by knasjimpan »

nja vettefan den lyser ganska konstant efter det har nått 90+ plus att kyltempen börjar öka har precis köpt skrället men kollade oljenivån och om det understa hacket är min o översta max så är det nog rejält med för mycket olja kan det ha nåt med saken o göra???
danielr112

Post by danielr112 »

den ska vara mellan undre och övre... e det mer kan du förstöra packningar och andra grejer i motorn...
knasjimpan

Post by knasjimpan »

jaha mjo tami*an då måste dåren som hade den innan lida av nån konstig åkomma eftersom hela stickan nästan bli markerad och hur man kollar olja vet jag.. heeh f*n har han haft i tio liter eller nåt kanske hur får jag ut det usch!
Zorken2
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Zorken2 »

knasjimpan wrote:jaha mjo tami*an då måste dåren som hade den innan lida av nån konstig åkomma eftersom hela stickan nästan bli markerad och hur man kollar olja vet jag.. heeh f*n har han haft i tio liter eller nåt kanske hur får jag ut det usch!

Kan det inte vara så att den är tät i vevhusventilationen???
Då kommer det kanske upp olja vid stickan om det nu inte är så att det ÄR mycket olja i den eller va säger ni andra???
x Peugeot 205 Mi16 -89 --> Ban/Busbil *SÅLD*
x Peugeot 205 -20?? --> Projekt
x Citroen C4 VTR -06 --> "A till B-bil"
x Peugeot Partner -11 --> ArbetsPARTNER
knasjimpan

Post by knasjimpan »

och tät i vevhusventilationen menas med positivt/negativt anar det senare!!... :roll: men tyckte första gången jag tittade f*n ska det verkligen vara så här mycket eftersom hackkkena var i slutet på stickan jämnfört med var nivån låg men tänkte inte mer på det men tror den trycker ur sig olja men felet med att oljetempen kyltempenlampan och stop börjar lysa tror jag e nåt knas fel bara om jag har bilen igång och dom båda ligger på 90grader sen stänger jag av och ställer tändningen i andra läget precis innan start så lyser stop kyltempen går upp till det den stog på innan men oljetempen ökar till mer än det var helt knäppt :oops:
Post Reply