Klonk i framvagn, 206, sammanfattning
Klonk i framvagn, 206, sammanfattning
Efter att ha läst troligen alla inlägg och diskussioner om klonk i framvagnar på 206:or verkar det som om framvagnskonstruktörerna på Peugeot inte kan vara speciellt stolta över deras "mästerverk". Numera har jag tyvärr inte heller något större förtroende för min lokala puggverkstad. Nåväl...
Nu har även min börjat klonka i framvagnen....
Därför skulle jag önska att denna diskussion benar ut de olika problemen/orsakerna/lösningarna och kostnadera angående klonkande i framvagn!
Problem: Ett "kluckande", smått ihåligt ljud uppstod särskilt vid rattutslag på kullersten. Ljuden uppstår även om man har för lite grundgas och släpper upp kopplingen på första växeln långsamt.
Orsak: Länkarmar fram byttes på nybilsgaranti efter 2500 mil.
Länkarmar kallas även för Bärarmar har har idag lärt mig.
Lösning: När Puggverkstaden byter denna byts arm+bussning. Kostnad 1400kr/st + arbete. Dvs detta är ingen billig historia.... Piratgrejer från Mekonomen, 598kr/st, lös bussning 98kr/st.
Problem: Klonkande ljud när man släpper upp kopplingen snabbt.
Orsak: Krängningshämmare men kan även vara bärarm/länkarms bussningen. Krängningshämmaren är billigare ätt byta på puggverkstaden. Jag har fått pris på 12-1400 kr totalt.
Rätta mig gärna om jag har fel!!!!!
Har nån mer info om bärarmsproblem/styrleder, krängningshämmare, bussningar osv så varsågod och fyll på!
FRÅGA: Kan man byta bärarm+bussning själv???? Fungerar piratbussningar att få dit, är det bökigt? Är det verkligen realistiskt att man ska behöva byta bärarmar och bussningar med lugnt körda 6000 mils mellanrum!?
Tack på förhand och tack för ett bra forum!
/KluckMaster vs. Puggverkstaden... *L*
Nu har även min börjat klonka i framvagnen....
Därför skulle jag önska att denna diskussion benar ut de olika problemen/orsakerna/lösningarna och kostnadera angående klonkande i framvagn!
Problem: Ett "kluckande", smått ihåligt ljud uppstod särskilt vid rattutslag på kullersten. Ljuden uppstår även om man har för lite grundgas och släpper upp kopplingen på första växeln långsamt.
Orsak: Länkarmar fram byttes på nybilsgaranti efter 2500 mil.
Länkarmar kallas även för Bärarmar har har idag lärt mig.
Lösning: När Puggverkstaden byter denna byts arm+bussning. Kostnad 1400kr/st + arbete. Dvs detta är ingen billig historia.... Piratgrejer från Mekonomen, 598kr/st, lös bussning 98kr/st.
Problem: Klonkande ljud när man släpper upp kopplingen snabbt.
Orsak: Krängningshämmare men kan även vara bärarm/länkarms bussningen. Krängningshämmaren är billigare ätt byta på puggverkstaden. Jag har fått pris på 12-1400 kr totalt.
Rätta mig gärna om jag har fel!!!!!
Har nån mer info om bärarmsproblem/styrleder, krängningshämmare, bussningar osv så varsågod och fyll på!
FRÅGA: Kan man byta bärarm+bussning själv???? Fungerar piratbussningar att få dit, är det bökigt? Är det verkligen realistiskt att man ska behöva byta bärarmar och bussningar med lugnt körda 6000 mils mellanrum!?
Tack på förhand och tack för ett bra forum!
/KluckMaster vs. Puggverkstaden... *L*
207 1,6 sport
Racer wrote:klonket som uppstår när du släpper kopplingen kan ha samband med en motorkudde som är paj/trasig.. hade det felet på min XS, och bytt på garanti..
Om klonket ppkommer när du backat och släpper kopplingen och bromsar så kan det även vara bromsbeläggen.
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
1200-1400 kr för att byta krängningshämmare låter dyrt. Jag skulle gissa på max hälften. Bytte en gång men kommer inte ihåg den exakta siffran.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Re: Klonk i framvagn, 206, sammanfattning
Beaumont wrote: Är det verkligen realistiskt att man ska behöva byta bärarmar och bussningar med lugnt körda 6000 mils mellanrum!?
Min har ungefär 2000-mils intervall... är inne på tredje paret nu. Är väl dags för byte om 1000 mil igen
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
jag hade samma problem med min..och då var det en motor kudde som var skitdålig...den sitter: om du har motorn framför dig så har du en silvrig liten box på ungefär 15*15cm under boxen, mellan den boxen och torped väggen sitter det 3st motorkuddar och den stora i mitten och den som sitter mot torpedväggen var det inte mycket kvar av på min...kolla det...ser nog inte så mycket utan att skruva bort den lille boxen...
//Barre
//Barre
Kör Honda Integra Type-R
Tidigare bilar:
Pegga 206 GTi
Pegga 205 GTi*Vinterbilen*
Golf VR6
Audi 80
Pegga 205 GTi *Första bil*
Tidigare bilar:
Pegga 206 GTi
Golf VR6
Audi 80
Hade samma problem med RC:n.
Övre motorfäste byttes & problemet var borta.
Märktes även när man gasar/släpper av..
Övre motorfäste byttes & problemet var borta.
Märktes även när man gasar/släpper av..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Priyantha wrote:Har också problem med framvagnen...det ökända "klonkljudet" Kommer då ja kör i gupp. Låter inte alls så bra. Men ska lämna in den snart. Ringde peugeot och han sa ca 1000:- Får se hur resultatet blir.
/Kenneth
Låter som att han byter krängningshämmarna för den summan. Hoppas att det går bra.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Beaumont wrote:Barre : Menar du motorkuddarna som sitter "till vänster" om motorn? (Vänster om motorn om man står framför bilen och har lyft huven)
Där finns ju ett silverfärgat skydd som verkar vara nått form av skydd för kablar... hmm.
Har hur som helst beställt bäramar nu. Bära eller brista...
Vet inte vad du menar för skydd...men om du står framför motorutrymmet och så kollar du framför luftintaget till fläkten där har du en tunn silvrig box som det går en massa kablar till,under den där har du övre motor fästet...har ingen bild så kan inte visa dig..svårt och trångt att se om man inte tar bort boxen, prova att lyta bort den...då ser du lätt...
MVH//Barre
Kör Honda Integra Type-R
Tidigare bilar:
Pegga 206 GTi
Golf VR6
Audi 80
Tidigare bilar:
Pegga 206 GTi
Golf VR6
Audi 80
Jag har bytt länkarmsbussning en gång och länkarm en gång på garantin. Nu fick jag byta bägge länkarmsbussningarna fram igen (4600 mil). På verkstäderna (ej Peugeot) jag pratat med sade de att det blir i stort sett lika billigt att byta hela länkarmarna pga mindre arbetskostnad. Peugeot ville ha 2700 eller nåt sånt för att bara byta bussningarna. Jag fick helt nya länkarmar för 3200 spänn på en annan verkstad. För det hade jag fått betala 4600 spänn på Peugeot!
Kul detalj i sammanhanget: Peugeot lämnar 1 års garanti på sina reservdelar, Mekonomen lämnar 3 år. Peugeot original för högsta kvalitet va?
Kul detalj i sammanhanget: Peugeot lämnar 1 års garanti på sina reservdelar, Mekonomen lämnar 3 år. Peugeot original för högsta kvalitet va?
Har samma trubbel med min 307a skall in på verkstad nästa vecka på granti som tur är. Köpte den av Bilia och har garanti via dom men skall ha in den på Peugeot skall be dom kolla extra noga på allt... va f*n Volvo pröjsar ju ändå
Sen finns det oftast anledningar till att det skiljer i pris på saker... har vart med om många som köopt bildelar på Biltema för att dom e så ruggigt billiga o haft problem att få dit grejerna för passformen e dålig samt att dom slits mycke hårdareb o behöver bytas oftare. Satsar hellre på orginal eller iaf dyrare piratdelar.
Sen finns det oftast anledningar till att det skiljer i pris på saker... har vart med om många som köopt bildelar på Biltema för att dom e så ruggigt billiga o haft problem att få dit grejerna för passformen e dålig samt att dom slits mycke hårdareb o behöver bytas oftare. Satsar hellre på orginal eller iaf dyrare piratdelar.
Kajjan76 wrote:Har åxå fått problemet med klonk i framvagnen nu!!
Speciellt när man åker över små gupp,brunnar m.m
Frågan är ju vad man ska byta först?
Min fråga är vad du bytte först och hur det gick (och vad det gick på
Hehe har också klonk på högersida ( inifrån kupen sett), klonkar, smäller, dunkar när man kör på kullersten, ojämn väg, stort rattutlsag etc. Låter även när man startar bilen då motorn "skakar" igång (om ni fattar). Samt släpper man upp kopplingen lite snabbt så dunkar det till i framvagnen, även om man ger för lite grundgas när man ger sig iväg så väsnas framvagnen
Puh... Länkarmar, Krängningshämmare, motorkuddar?
Blir ju dyrt att behöva byta allt
Någon som har en bild på hur en frisk motorkudde ser ut i en 206a?
Puh... Länkarmar, Krängningshämmare, motorkuddar?
206 GTi -01 - Såld
Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!