Jag vill ha plexifönster över förstärkaren, med ett upplyst dremlat motiv.. Nån som förstår?
Hur gör jag, själva dremlandet är ganska självklart, men hur lyser jag upp den? borrar hål för en lysdiod på sidan? behövs fler dioder än en? hur löser jag ström osv till lysdioden.. Många frågor.. men jag vet att ni genier på detta forum har kloka svar!
Gör så att du borrar in hål i sidorna på plexit.. har du 5mm dioder så behöer dom sitta med c.a 6-7cm mellanrum för att det ska bli bra.
Se till att du har ett så skarpt borr som möjligt.
När du borrat hålen kommer du se att kanterna inne i hålet är matta.
För bästa överföring av ljuset in i plexit så ska kanterna vara så blanka som möjligt.
Detta löser du med en liten "skärbrännare" eller vad man ska kalla det.. en sån liten grej som man kan köpa till cig-tändare så att man får typ svetslåga.. I.af. grejen e att om du värmer inne i hålen så komer det matta försvinna.
limma sedan dit dioderna med ett transparent lim. är det riktigt transparent så kan du lägga i botten på hålet.. annars bara runt om.
När du kopplat in alla dioderna så kommer det inte lysa något alls därför att ljuset bara går rakt igenom plexit.
får att du ska se något ljus så behver du bryta ut ljuset ur plexit. detta gör du genom att fräsa/blästra/dremla ut ditt motiv så att motivet blir försänkt i plexit.
När jag gjorde detta så fixade jag motivet på ett papper och lämnade mtt plexi och motivet till ett stenhuggeri. så körde dom det i samma bläster som dom gör gravstenar och annat i. resultatet blev perfekt.
Ang koppligen av dioder:
Du skall koppla alla dioderna paralellt. och beroende på vilken diod du har ska du ha ett visst motstånd i serie framför.
Annars är kallkatodrör (sånna man kan ha i datorer o sånt) jävligt ljusstarka o kan lysa längst hela sidan (in i plexit då) på en rätt stor plexibit.
Billiga med. går på 12v
Ska du borra i plexi så ska du kyla konstant med någon vätska(vatten, sprit). då får du mycket bättre och inte så matta hål
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska du använda ccd rör så se til att täta ordentligt så att inget ljus läcker ut vid sidan om plexit.
LED kommer ge dig mer jobb men ett bättre resultat eftersom du sätter runt hela skivan.
skulle du sätta ccd på alla 4 kanterna så skulle det bli allt för ljusstarkt för att motivet skall träda fram snyggt.
Det jag var ute efter när jag gjorde det var att jag ville ha motivet så ljusstarkt som möligt men resten så obelyst som möligt.. därför körde jag med LED.
MVH
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
det är lite olika där, har 3mm plexi hemma, men ska få hem 5mm..
och dioderna blir 3 och 5mm.. så troligen blir det väl att använda 3mm dioderna med 5mm plexit.. !?
lyser man med kallkatod så behöver man nog bara lysa från en sida. det lär lysa tillräckligt för att mönster ska synnas. iomed att det är över så lång sträcka på plexit får man snyggare ljus i figurer. annars blir det mest bara ljusblänk lite här o där om man nu inte gösslar med dioder. men prova gärna båda.
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!} 405MI16 90 Röd {R.I.P} Men människor. Lär er att inte särskriva allt!http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;