Liten utvärdering av trimchip till min bil

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Stefan Eriksson

Liten utvärdering av trimchip till min bil

Post by Stefan Eriksson »

Köpte chip av amar, känner i stort sett ingen positiv skillnad alls faktiskt så det är ju en besvikelse. möjligt att bilen är något kvickare i mellanregistret.

tog lite tider med mobilen och 80-120 på fyran blev något snabbare men det kan ju skilja på tidtagningen också annars blev det ingen förbättring

däremot så sänktes ju varvstoppet 100 varv ungefär och det ser jag ingen mening med, bilen slutar ju inte precis att dra vid varvstoppet, dessutom så hackar den ibland om man åker på låga varv och håller jämn gas = störande

nu kör jag med org. chip igen för att utvärdera lite, skall ta lite mer tider och bänka med och utan chip om någon vecka är det tänkt skall bli skoj att se resultatet, enl. uppg. skall det ge 10-12hk men de tycker jag borde kännas i så fall
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

sänktes 100 rpm ???? Mitt höjdes 500 rpm
Lundin

Post by Lundin »

Decimal wrote:sänktes 100 rpm ???? Mitt höjdes 500 rpm

Du kanske har 1.9 liters motorn till din MI16. Effe kör med 2.0 som kom i dom senare modellerna så det skiljer väl lite i motorstyrningen på dom.
Kör numera den Heliga Gralen
tobbe tuff: Spam är för mig lika med en liten turk på minimoppe... :roll:
Fredrik Sjöberg

Post by Fredrik Sjöberg »

Vilket chip är det Radeon har i sin? Det gav iaf en ganska rak och fin kurva...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Ja jag har 1.9 spis, men jag känner en rätt stor ökning av vrid efter montering av amars chip, bilen går gudomligt då har jag öppet filter och avgas + moddad topp. Drar ifrån eller jämt med golf4 gti iallafall, vet ej om dom är snabba men bilen går bra med chipet helt klart.
16 tusen mil har min spis gått
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Decimal wrote:Ja jag har 1.9 spis, men jag känner en rätt stor ökning av vrid efter montering av amars chip, bilen går gudomligt då har jag öppet filter och avgas + moddad topp. Drar ifrån eller jämt med golf4 gti iallafall, vet ej om dom är snabba men bilen går bra med chipet helt klart.
16 tusen mil har min spis gått

Ett chip som lurar dig att du gasar mer än du gör.. NO SHIT :shock: :roll:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Nä.....ska prova lite, Skulle va roligt att bänka med trim chipet och med orginal och se. Jag gasar inte mycket
Amar

Post by Amar »

effe: skumt att varvspärren sänktes då inget är ändrat på den punkten ens och den är inte ens beroende av chipet utan sitter i en separat krets i boxen.

jesper: skulle vara kul att höra vad du baserar dina otaliga påståenden om, vad gäller chip...
har du kasnke varit nån haxxor som programerat motorstyrningar eller liknande eftersom du med dina komentarer verkar veta en jäkla massa som vi andra inte vet...
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Amar wrote:effe: skumt att varvspärren sänktes då inget är ändrat på den punkten ens och den är inte ens beroende av chipet utan sitter i en separat krets i boxen.

jesper: skulle vara kul att höra vad du baserar dina otaliga påståenden om, vad gäller chip...
har du kasnke varit nån haxxor som programerat motorstyrningar eller liknande eftersom du med dina komentarer verkar veta en jäkla massa som vi andra inte vet...

Till exempel:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=32769

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... php?t=2795

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=20478
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Peugeot 205
Amar

Post by Amar »

och av 3 trådar så är det bara den första (denna) som handlar om detta chip. radeon är nöjd, varför den inte fungerar lika fint på effes bil vet jag inte. mig veteligen så är det exakt likadan databox i både effes och radeons

andra tråden är om tomas g's chip, som inte fungerade så bra i allas bilar. vad det beror på vet jag inte, men vad jag förstått så har inte chipet utvecklats av en firma utan är något "hemmapul"

tredje tråden är en utvärdering av chip på en motor med andra kammar, och diverse mods. kan vara så att det chipet han testade kasnke är mappat och optimerat på en originalmotor utan diverse "godis"?

tar min 106:a som ex, igen då.... den gav 10hk efter chipning, bevisat med papper också (om någon ens ser papper som bevis nu), så nog gör chipning mer än lurar dig att du gasar mer...
eller vet du mer om detta kanske?
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Asså.. Ett Originalchip som bra höjjer varvtalsspärren vore kalas för vissa som... trimmat osv.
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Peugeot 205
Amar

Post by Amar »

håller med om det....

i den nya 205:an som jag o syrran köpt ihop så sitter det i trimkam från kent cams, och med trimchip så märkte jag ingen skilnad jämfört med original förutom att tomgången blev betydligt lugnare och motorn går lenare och finare på nåt sätt. dessutom så vil lden gärna puffa ur auspuffen :D

men i polarens 205 som är original i motor så gör chipet mycket mera nytta då det känns en väldigt tydlig skillnad mot original.
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Radeon har samma chip som jag, hans varvstopp sänktes och hans bil rycker lite på lägre varv ändå, men i övrigt känner han skillnad påstår han och är nöjd. jag skall som sagt bänka snart och ta lite mer tider det är ju enda sättet att få det svart på vitt om det gör skillnad eller ej
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
whale

Post by whale »

Ja körde två race med min orig. 205GTI-90 17k mil mot en 205GTI-90 7k mil me amarchip.
Bilarna gick jävligt jämt, d som avgjorde va att den chippade kunde växla lite senare. Men i andra racet så fick ja en bättre start och låg före tills ja kom upp på stoppe på 3:an :( .
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
Softishman

Post by Softishman »

Det var mig han körde mot.... Det var förvånans värt jämt, trodde att man chippade maskin skulle vara lite kvickare än hans men det var jämt, jag vann pga att varvstoppet är flyttat.... Men visst märks det när man kör som folk att bilen är kvickare o rappare i mellan registret.... Emn tyvär inte så mycket mer som jag hade hoppats.... 10hk skulle märkas mer trodde jag.... Men är i det hela nöjd!!!
Kan dock tillägga att bilen är HELT orginal övrigt!!!!

Tack AMAR!!!!

//Fredrik
----<SoFtIsHmAn>---

Min gamla bil: Ford Sierra XR4i -84
whale

Post by whale »

Glömde säga att ja har öppet filter, men på orig. platsen så ja tror inte d ge nån effekt.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
Niklas

Post by Niklas »

har du filtret där orginal luftburk sitter så förlorar du snarare effekt, du höjer insugstemperaturen rejält.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
LexCom

Post by LexCom »

Softishman wrote:Det var mig han körde mot.... Det var förvånans värt jämt, trodde att man chippade maskin skulle vara lite kvickare än hans men det var jämt, jag vann pga att varvstoppet är flyttat.... Men visst märks det när man kör som folk att bilen är kvickare o rappare i mellan registret.... Emn tyvär inte så mycket mer som jag hade hoppats.... 10hk skulle märkas mer trodde jag.... Men är i det hela nöjd!!!
Kan dock tillägga att bilen är HELT orginal övrigt!!!!

Tack AMAR!!!!

//Fredrik

Att vinna för att varvstoppet är flyttat känns ganska luddigt. Båda måste ju ändå växla någon gång så det ska inte ha någon betydelse vid race mot varandra....

Två bilar ligger brevid varandra under accleration, bil 1 växlar vid 6000 rpm och tappar då 2 meter till bil 2 på växlingen. När bil 2 efter en sekund ska växla vid 7000 rpm tappar han i sin tur 2 meter till bil 1 och vipps så ligger de bredvid varandra igen. Och så håller det på ända upp till toppfarten. Så jag skulle nog säga att den ena bilen vinner för att den är starkare i motorn eller för att föraren växlar betydligt snabbare i den ena bilen :wink:
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
whale

Post by whale »

Men om man växlar senare så har man lite högre RPM på nästa växel vilket innebär att man har mer effekt.

Säg att ja växlar vid 6k och börjar från 4k på nästa växel om den andra växlar vid 7k så hamnar han på 5k på nästa växel, alltså behöver han inte segdra lika mycke.
Så tror ja att d e.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
whale

Post by whale »

Niklas wrote:har du filtret där orginal luftburk sitter så förlorar du snarare effekt, du höjer insugstemperaturen rejält.

Mm, ja vet men det låter härligare :D, kanske ska flytta filtret nån gång i framtiden.
Projekt billjud 2006
205 GTI -90 CS #129
Medlems Nr. #1111
Post Reply