bromsuppgradering?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

bromsuppgradering?

Post by Amar »

börjar bli lite smått orolig på sista tiden när jag ska få stopp på bilen. känns som att det behövs något mera..

läste i bildarkivet i rosefors ficka om att han smällt upp mi16 ok o skivor på en 205 gti, hur lätt gjort är det? och märks någon skillnad?

har 309:ans original på nu, och vad jag hört så är det samma ok och skivor som på en 205 gti som är klenare i motorkraft o dessutom lättare. så bromsarna känner man sig inte nöjd med.

var inne på att smälla på 306 gti ok o skivor förr men det är omöjligt att få tag på. mi16 ok o skivor kan jag skaffa lättare.

men frågan är om mi16 har bättre(större skivor) och hur svårt är det att lägga på en 309:a? då syftar jag på Girling-oken.
TomasG

Post by TomasG »

Enl. mina uppgifter så ska det passa rätt på... Dock så tar det i på ett ställe så man får slipa ner lite... kommer inte ihåg var...

Jag rekommenderar VARMT Brembos Slitsade skivor o EBC GreenStuff till bilen..... då jädrar får du stopp på bilen....
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag satte på vanliga EBC black på min bil, bara det lilla gjorde mycket stor skillnad. Går att bromsa från mycket höga farter upprepade gånger utan nån kännbar fading. De kostade inte många spänn mer än standardbelägg. Green Stuff lär ju va ännu bättre.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Amar

Post by Amar »

jag har ebc-black på bilen nu o det funkar.. men det känns som att det kunde vara ännu bättre... större skivor skadar inte... o så ser det bättre ut bakom fälgen.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Tänkte ju inte på att jag har samma skivor som Mi16.
Ja större skivor och bättre ok är nog ingen dum ide på en 30916v. Brembo slitsade kostar ju inte skjortan så det är väl ett bra alternativ. Ok borde väl nästan nån i klubben ha liggande.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Amar

Post by Amar »

ok kan jag redan fixa från en mi16 4x4, så det är inga problem. skivorna kostar inte skjortan heller.

men frågan är om det går. någon annan som testat o kan ge ett svar?
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Stoppa dit 306 GTI grejer på en gång.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Amar

Post by Amar »

Richard: 306 gti var svåra att få tag på begagnat, nytt orkar plånboken inte bära.

Dagger: har du en BX med mi16 motor? är det mi16 ok och bromsar på den? iså fall blir det ännu lättare för jg har sådana liggandes.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ja min BX16v har samma motor som Mi16 orginal. Bromsskivorna fram är samma men oken kan det nog vara knepigare med. Dels så har BX handbromsen fram och dels så har ju Citroën en annan vätska till bromssystemet. Kanse inte är nåt problem med vätskan eftersom vanlig bromsvätska är starkare. Tänker på packningar och så. Oken är i aluminium och av enkolvs glidok modell.
Bak är inte ens att tänka på, ser helt olika ut.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

rosen har bilder på sin konvertering och han sa en gång att han aldrig skulle göra om det.
det tycker jag iaf säger en del...hehe
Adam

Post by Adam »

Om rosen skulle kunna tänka sig att visa sin adapter, så skulle det va en barnlek att göra fler konverteringar. Bara att tillverka flera sånna och sälja...
Nu med multitronic...

.
freewheel

Post by freewheel »

Hade en gång i tiden planer på 405 T16 bromsar till min 205 GTi-16
skulle förmodligen ha fått slipa bort halva navet & halva oket.
helt fel offset på skivan. gav upp & monterade dem på min Mi16x4 istället
De flesta Phase 2 306orna har 266mm skivor(lika som 405 Mi16), dom bromsarna med t.e.x.
Turbo-Groove skivor & Grönsaks klossar borde hejda dom flesta 205 &
309orna tillräckligt snabbt (306an är ju betydligt tyngre) och torde vara mycket lättare att hitta på skroten.
Amar

Post by Amar »

ok, från vilket åt är det phase 2 på 306:orna?

passar de oken mera rakt av eller?
freewheel

Post by freewheel »

Amar wrote:ok, från vilket åt är det phase 2 på 306:orna?

passar de oken mera rakt av eller?
306an blev uppdaterad i Mars/April -97. syns på att emblemet sitter på huven istället för i grillen
samt att framlykta & blinkers sitter ihop. JA de oken/skivorna passar direkt på. möjligen kan du behöva använda bromsslangarna från 605,
passar både mot bilen och oket. Eftersom 309ans slangar har fel kona vid oket. (egen erfarenhet, dock med GTi-6 ok)
Post Reply