Vindrutespolning Peugeot605
Vindrutespolning Peugeot605
Spolningen till vindrutan fungerar inte. Bilen har inte körts på 1,5år... Spolningen till strålkastarna fungerar som de ska.
Frågor:
Finns det två separata pumpar till vindruta resp ljus, borde vindrutespolningen funka om den funkar till ljusen? Är det då troligt att det "bara" är skit i slangarna eller stopp i munstycken, övriga tänkbara fel? Hur felsöker jag och hur åtgärdar jag problemet?
Bilmodell:
Peugeot605 -94
Hoppas på hjälp! /Tjompa
Frågor:
Finns det två separata pumpar till vindruta resp ljus, borde vindrutespolningen funka om den funkar till ljusen? Är det då troligt att det "bara" är skit i slangarna eller stopp i munstycken, övriga tänkbara fel? Hur felsöker jag och hur åtgärdar jag problemet?
Bilmodell:
Peugeot605 -94
Hoppas på hjälp! /Tjompa
LillENOK wrote:rengör munstyckena med en nål. hur ser det ut på 605? munstycken på huven eller sitter spolningen på torkararmarna som på 405?
sitter det på huven är det iaf lätt
På min sitter dom en liten bit under huven.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Jag har rengjort munstyckena, lossat slangen till munstyckena och provar om det komme vätska, men icke! Har även blåst i slangen och då gurglar det i vätskebehållaren.
Munstyckena sitte i huven anslutna med en slang från kärlet som sitter i höger framskärm, framför hjulet. Det är trångt och bökigt. Spolningen på ljusen funkar fortdarande... alltid något. Är det två separata motorer till vindrutan resp strålkastarna, någon som vet? Jag har kollat alla säkringar och enligt boken finns det ingen säkring till vindrutespolningen,bara till strålkastarna...
Jag får väl kanske lämna in bilen då... MVH /Tomas
Jag har rengjort munstyckena, lossat slangen till munstyckena och provar om det komme vätska, men icke! Har även blåst i slangen och då gurglar det i vätskebehållaren.
Munstyckena sitte i huven anslutna med en slang från kärlet som sitter i höger framskärm, framför hjulet. Det är trångt och bökigt. Spolningen på ljusen funkar fortdarande... alltid något. Är det två separata motorer till vindrutan resp strålkastarna, någon som vet? Jag har kollat alla säkringar och enligt boken finns det ingen säkring till vindrutespolningen,bara till strålkastarna...
Jag får väl kanske lämna in bilen då... MVH /Tomas
Två separata pumpar är det ja...
Lite knepiga att byta då det ju sitter i höger framskärm, jag tippar på att reläet inte slår till.
Torkana fungerar som de ska eller? Om inte kan det vara det, det hänger på nåt sätt ihop med spolningen.
Lättast är kanske att kolla så att pumpen fungerar till att börja med, det sitter anslutningar till pumparna alldeles vid påfyllningen, det är lättast att ta bort skyddet som sitter där, koppla bort kontakterna och ge pumpen ström direkt från batteriet. Det gör inget att koppla fel, det enda som händer är att den går baklänges....Du märker iaf om pumpen fungerar.
Lite knepiga att byta då det ju sitter i höger framskärm, jag tippar på att reläet inte slår till.
Torkana fungerar som de ska eller? Om inte kan det vara det, det hänger på nåt sätt ihop med spolningen.
Lättast är kanske att kolla så att pumpen fungerar till att börja med, det sitter anslutningar till pumparna alldeles vid påfyllningen, det är lättast att ta bort skyddet som sitter där, koppla bort kontakterna och ge pumpen ström direkt från batteriet. Det gör inget att koppla fel, det enda som händer är att den går baklänges....Du märker iaf om pumpen fungerar.
Tack Claes B!
Ja, torkarna går som det ska... och jag har kollat kontakterna till pumparna som kommer upp vid påfyllningen... de ser ut att sitta fint. Har inte försökt att ge pumparna ström direkt från batteriet än, har inga grejer till det. Ska mäta på pumpen och kolla om den får ström när jag kör spolningen. Vet någon vad en pump kan kosta... ny eller skroten? (har ingen lust att åka till Peugeot... kan bli dyrt!!!)
Tack för alla tips!!!! /Tomas
Ja, torkarna går som det ska... och jag har kollat kontakterna till pumparna som kommer upp vid påfyllningen... de ser ut att sitta fint. Har inte försökt att ge pumparna ström direkt från batteriet än, har inga grejer till det. Ska mäta på pumpen och kolla om den får ström när jag kör spolningen. Vet någon vad en pump kan kosta... ny eller skroten? (har ingen lust att åka till Peugeot... kan bli dyrt!!!)
Tack för alla tips!!!! /Tomas
- Peter Igelhammar
- Crew

säger välkommen Anita
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Jag har gjort lite mätningar och jag får ström till pumpen... men den levererar inte... Tror att den är bränd eller något annat skit. Sladdarna och kontakterna ser ok ut. Det var ett himla pill att komma åt grejerna, fick ta bort hjulet, innerskärmen och gräva mig in från sidan... inte helt lätt att få tillbaka allt igen..
Tack för alla tips! Det blir nog att åka till skroten å leta en pump. Vet någon om jag måste ha en orginal-pump eller om det finns bra och billiga kopior?
MVH /Tomas
MVH /Tomas