E85

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Puggen

Post by Puggen »

Har ett bra tips.....
Kör på det bränsle som rekomenderas, funkar faktiskt ganska bra. Man behöver inte ens göra några justeringar eller renovera motorn efter diverse lekmanna experiment.
Jerseyko

Post by Jerseyko »

Jag tankade i 48 liter E85 i min 405 mi16-90 och resten var vanlig 95% bensin. Tror det gick på runt 350:-

Bilen gick precis som vanligt hacka inte eller så, gick lite sämre när den var riktigt kall. Jag körde 68 mil och inte först då tändes "reservtankslampan", dom säger ju att dom drar mer med E85 men de tycker jag inte!

Där imot är de värdelöst att ha i tanken om man ska ut och racea, bilen har inte alls samma ork.
Smulgeten

Post by Smulgeten »

Undrar om motronicen kommer att ändra tändläget något då den inte har knacksensor. Har en känsla av att den har en statisk mapp på tändningen. Vad skulle annars ge styrdata till ändrat tändläge? Enda chansen till att få ut mer kräm är nog att köra nåt annat tändsystem nåt piggyback eller megasquirt med nån tänding. Har själv funderat mycket på detta och kommit fram till dessa resultat, nån annan som tycker att detta inte stämmer?

Men sant är att om du har möjlighet att göra en ny mapp och med höjt komp så borde du ha goda chanser att få ut en hel del mer effekt då e85 har högre oktantal.

Har starka funderingar själv på att sätta in nåt annat styrsystem på min 205:a men känner att det kan vara svårt att få till en bra mapp utan att skada motorn när man aldrig gjort nåt sånt förut.
Sugtrim is teh shit ;)
Peugeot 205 GTI -89 xu9jaz
Portad, planad topp. Mirafrästa ventilsäten. Trimkam.
spoon_do

Post by spoon_do »

va o tankade nyss. 150kr bensin (14L) och 60kr etanol (8L).. allt verkar funka efter en provrunda men tycker bilen vart lite slöare. men inte jätte mycket
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... do&start=0

Peugeot 405 Gri -89 Vit - SÅLD
Peugeot 205 Gti -90 Svart - SÅLD
Peugeot 405 Mi16 -89 Svart - SÅLD
Citroen Bx 19 Tri -88 Svart - Skrotad
Peugeot 405 Glx -92 Mörkblå - Vinterbil
Peugeot 309 GTI16 - 92 miami blå
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Smulgeten wrote:Undrar om motronicen kommer att ändra tändläget något då den inte har knacksensor. Har en känsla av att den har en statisk mapp på tändningen. Vad skulle annars ge styrdata till ändrat tändläge? Enda chansen till att få ut mer kräm är nog att köra nåt annat tändsystem nåt piggyback eller megasquirt med nån tänding. Har själv funderat mycket på detta och kommit fram till dessa resultat, nån annan som tycker att detta inte stämmer?

Men sant är att om du har möjlighet att göra en ny mapp och med höjt komp så borde du ha goda chanser att få ut en hel del mer effekt då e85 har högre oktantal.

Har starka funderingar själv på att sätta in nåt annat styrsystem på min 205:a men känner att det kan vara svårt att få till en bra mapp utan att skada motorn när man aldrig gjort nåt sånt förut.

Motronic 1.3 ändrar inget tändläge, helt rätt där, det gör den inte ens på de med knacksensor. Eller det gör den, men den backar bara från grundtändläget och ställer inte fram tändningen längre än till grundtändläget. Så för att höja tändningen är det bara att mappa om.
Hur det är med 3.2 och 5.1 har jag inte en aning om, men jag misstänker att de inte heller ställer fram tändningen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sahlen »

micken wrote:Har ett bra tips.....
Kör på det bränsle som rekomenderas, funkar faktiskt ganska bra. Man behöver inte ens göra några justeringar eller renovera motorn efter diverse lekmanna experiment.

Åhh... Jag bara älskar er konservativa.:roll: Hur långt hade vi kommit i utvecklingen utan den experimentlust och "gör-det-själv"-mentalitet vi ser här? Jag kan säga att om alla tänkte som du hade du inte haft bensin i tanken. Du hade antagligen haft ryggskott efter allt skyfflande av stenkol.
Kör Peugeot 405 MI16
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Sahlen wrote:

Åhh... Jag bara älskar er konservativa.:roll: Hur långt hade vi kommit i utvecklingen utan den experimentlust och "gör-det-själv"-mentalitet vi ser här? Jag kan säga att om alla tänkte som du hade du inte haft bensin i tanken. Du hade antagligen haft ryggskott efter allt skyfflande av stenkol.

TACK!

:D
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Sahlen wrote:

Ha ha ha ha
J.L

Post by J.L »

har funderingar på att konvertera till E85, men det blir planer längre fram isf.

angående E85 och org.tank och ledningar har jag hört att spriten kan dra med sig mycket "skit" till filtret...

har en kompis som turbokomverterat sin Bmw 320 och kör på 0.8 bar laddtryck med 100% E85 i tanken utan kompsänkning. Större spridare och mer bränsletryck.
GTI = Gigantisk Turbo I
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Sahlen wrote:

Kunde inte sagt det bättre själv..!!

TACK :D
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Racer

Post by Racer »

lyfter lite..

Och en fundering.. Nån som provat på 206a?
kanske stod det nånstans, men jag missat`?? :oops:

Vill prova.. vore ju bra att göra nåt för miljön OCH tanka billigare..
Haft:

1st 206 XS
2st 206 Gti

SÄLJER numer en grön 205, med bruna kanter..

Kör med 107an.. :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Racer wrote:lyfter lite..

Och en fundering.. Nån som provat på 206a?
kanske stod det nånstans, men jag missat`?? :oops:

Vill prova.. vore ju bra att göra nåt för miljön OCH tanka billigare..

Jag har samma motor som i Gti´n och jag har kört med upp till 50%
Lite "svårstartad" typ någon sekund mer på startmotorn och motorn förlorade ibland all kraft vid första ivägkörningen efter kallstart.

Igår tankade jag i 20l etanol och resten bensin och märkte inte av något problem alls.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Racer

Post by Racer »

ska nog ta å testa... verkar ju gå bra.. få se.. :)
Haft:

1st 206 XS
2st 206 Gti

SÄLJER numer en grön 205, med bruna kanter..

Kör med 107an.. :)
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Ni som konverterar till E85, vi vet vad som händer med plasten i tanken, bränsleledningar och i insprutarna mm. Det bli som snor tanken får "hängbuk" typ ser ganska kul ut. Brukar ta 1år enligt uppgifter från Saab´s test avdelning. Därför deras nya etanol/bensin bil har plåttank och rostfria sopparör mm. Dom visa lite bilder på minde lyckade bensintankar i plast som hade "smält"
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Gusten

Post by Gusten »

du tror inye att det är ett sätt att få vissa mindre expriments sugna att inte testa? eller köpa ny etanolsaab i stället?
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Gusten wrote:du tror inye att det är ett sätt att få vissa mindre expriments sugna att inte testa? eller köpa ny etanolsaab i stället?

Att etanol är svårare mot plast och gummi är ingen nyhet.
Det här borde nästan varnas om lite mer tycker jag, de flesta moderna bilar har ju plastttank och ledningar som är anpassade för bensin.
Det är ju inte riktigt skoj att stå där med en "smält" tank eller i värsta fall ledningar i motorrummet som rätt vad det är börjar läcka etanol, då etanol är mer lättantändligt än bensin.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by gsandlund »

Ang. tankställen kan jag säga som jobbar på Statoil att vi bygger ut etanolnätet i rask takt, etanol är en del av framtiden. Fast personligen tror jag Statoil bygger ut för att gardera sig mot ev. beslut från riksdagen om att det ska finnas etanol på alla bensinstationer, sen ser det ju jävligt bra ut, vi tänker på miljön woohooo PR-shit... Fast etanol är bra, hade jag köpt en ny bil typ volvo v40 hade jag valt etanol för 4000 kronor extra, även om jag så fick en Fordfocusmotor under huven.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Är det inte så redan nu att stationer med en viss storlek på omsättningen måste ha etanolpump?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Upp!
ämnet är mycket aktuellt.
J.L

Post by J.L »

som sagt, nu är min 205 gti -89 konverterad till e85 och den går som en klocka, lite svårtartad när det är extremt kallt ( som igår vid -2 )... men den hoppar igång med lite startgas...

med bensin drog bilen 0.8 och med e85 0.85, tankar för 7.19 så jag är nöjd.

köpte en bränsletrycksregulator på skroten från en ford sierra dohc -91 och bytte ut mot den som sitter org. regulatorn kostade 100 kr och det var ganska snabbt intjänat =)
GTI = Gigantisk Turbo I
Post Reply