bromsar 205gti
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

bromsar 205gti
Har nysvarvade skivor och green stuf belägg fram och har även luftat systemet flera vändor runtom efter bytet och renovering av oken då de låg på ibland.
Tyvärr så hade jag väntat mej betydligt mer klipp och jag blir ibland rädd då jag visserligen har tryck i pedalen med inget tryck på bromsarna....
funderar om det är dags att byta bromscylinder eller renovera den....
vad tror ni?
ok, skivor, belägg är fina och fräscha med bra yta på de. De är inkörda...
kolven på oken löper fint och sadeln är rengjord så glidbanorna kan fungera som de ska...
svårt att plocka isär bromscylindern och vad är det man skall leta för fel? packningar?
Tyvärr så hade jag väntat mej betydligt mer klipp och jag blir ibland rädd då jag visserligen har tryck i pedalen med inget tryck på bromsarna....
funderar om det är dags att byta bromscylinder eller renovera den....
vad tror ni?
ok, skivor, belägg är fina och fräscha med bra yta på de. De är inkörda...
kolven på oken löper fint och sadeln är rengjord så glidbanorna kan fungera som de ska...
svårt att plocka isär bromscylindern och vad är det man skall leta för fel? packningar?
köp ny broms cylinder..kosta inte mycket om jag minns rätt..Det blir ju lite..eh..hur f*n ska jag förklara det här =)...När du byter bromsar eller ändrar på bromsarna så går broms cylindern lite olikt den gjorde förut..så packningarna som behövde röra 2 mm rör sig mer typ...ah..farsan förklara förut..men köp ni helt enkelt.. 
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 
Friska bromsslangar fram är inte dumt heller, gärna stålomspunna.
Kan ge ett tips om ett riktigt bra sätt att lufta på också.
Plocka bort klossarna från oken fram och sätt dit ett par helt utslitna gamla belägg alternativt lägg dit nåt som gör att kolven inte kan ramla ut. Pumpa sen ut kolven så mycket du vågar. Ta sen och pressa in den igen med nåt lämpligt verktyg. Nu kan du vara 100% säker på att ingen luft är kvar.
Det vanliga sättet med luftnippeln är tyvärr inte lika tillförlitligt.
Kan ge ett tips om ett riktigt bra sätt att lufta på också.
Plocka bort klossarna från oken fram och sätt dit ett par helt utslitna gamla belägg alternativt lägg dit nåt som gör att kolven inte kan ramla ut. Pumpa sen ut kolven så mycket du vågar. Ta sen och pressa in den igen med nåt lämpligt verktyg. Nu kan du vara 100% säker på att ingen luft är kvar.
Det vanliga sättet med luftnippeln är tyvärr inte lika tillförlitligt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Det brukar gå att fixa rep.sats till huvudbromscylindrar. Det + en honing kanske skulle göra lite nytta. En sån rep.sats brukar kosta typ 50.-
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:igår när jag buskört och fått rejäl värme i bromsarna så hörde jag ett knarrande ljud.
det var enbart när jag tröck på pedalen.
tillägg bara.....
Är du ute och buskör med dåliga bromsar?
Stilla dig nu lite tills du fått ordning på dem igen, inte smälla bilen!
Nu med multitronic...
.
.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem