Hastighetsmätare på 605:a
Hastighetsmätare på 605:a
Hejsan!
Finns det någon vänlig själ i vårat avlånga land som kan hjälpa mig med en liten fråga:
Är det krabbligt och byta vajer på en 605:a årsmodell 95, hur mycket måste man skruva ner och hur gör jag (Plocka ner insrumentbräda osv....?)
Snart dags för besiktning och mätaren kan ju inte stå på noll!
Finns det någon vänlig själ i vårat avlånga land som kan hjälpa mig med en liten fråga:
Är det krabbligt och byta vajer på en 605:a årsmodell 95, hur mycket måste man skruva ner och hur gör jag (Plocka ner insrumentbräda osv....?)
Snart dags för besiktning och mätaren kan ju inte stå på noll!
-
Dinomobilen
Har liknande problem på min men kaninte hitta omvandlaren
Finns det någon vänlig själ som kan ta en liten bild och maila till mig eller lägga upp i tråden??
hmmm ..........för det finns väl en sådan på min gamla 406:a 96:a 1,8??
Finns det någon vänlig själ som kan ta en liten bild och maila till mig eller lägga upp i tråden??
hmmm ..........för det finns väl en sådan på min gamla 406:a 96:a 1,8??
Franska bilar är som kvinnor, vackra att se på men omöjliga att förstå!
Kör: Svart 406:a!
Kör: Svart 406:a!
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Claes B wrote:Finns ingen vajer, antagligen givaren som gett upp, det eller omvandlaren. Givaren sitter på slutväxeln vid höger drivaxel, boxen sitter i utrymmet ovanför passagerarens fötter, båda är enkla att byta och kostar runt en 500:-/st på Peugeot.
Ingen vajer?? På min 92:a är det vajer till hastighetsmätaren. 3.0 SR.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Peugeot_605 wrote:Claes B wrote:Finns ingen vajer, antagligen givaren som gett upp, det eller omvandlaren. Givaren sitter på slutväxeln vid höger drivaxel, boxen sitter i utrymmet ovanför passagerarens fötter, båda är enkla att byta och kostar runt en 500:-/st på Peugeot.
605 uppdaterades på många punkter till -95, därför har din vajer och nyare än -95 inte det.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Peugeot_605
- Guldmedlem

TheDagger wrote:Peugeot_605 wrote:Claes B wrote:Finns ingen vajer, antagligen givaren som gett upp, det eller omvandlaren. Givaren sitter på slutväxeln vid höger drivaxel, boxen sitter i utrymmet ovanför passagerarens fötter, båda är enkla att byta och kostar runt en 500:-/st på Peugeot.
605 uppdaterades på många punkter till -95, därför har din vajer och nyare än -95 inte det.
*suckar* Borde nog tänka efter och förstå att saker o ting utvecklas.....jaa
Captain Klutz
V_605
605 3,0 SR -92. Projekt.
V_605
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
Nu lånar jag denna tråd...
Efter som jag sökt och inte funnit något foto på hur denna "H-omvandlare" ser ut under instrumentpanelen.
H-mätaren aggerar EKG....typ...
Och jag har bytt mätarhuset, eftersom röken läckt ut ur några motstånd å skalbaggar.
Efter som jag sökt och inte funnit något foto på hur denna "H-omvandlare" ser ut under instrumentpanelen.
H-mätaren aggerar EKG....typ...
Och jag har bytt mätarhuset, eftersom röken läckt ut ur några motstånd å skalbaggar.
Every day I´m forced to add another person to the list of people who piss me of!/Calvin
Äldre bilar (före -95) har både hastighetswire och hastighetsgivare och hastighetselekronikbox. Wiren går till mätaren, de elektroniska prylarna går till motor, styrservo och fjädring.
Om de nyare bilarna har samma elektronikbox som de gamla sitter den längst bort till höger under handskfacket. Boxen är stor som ett cigarettpaket och har en tvåradig kontakt med ca 10-15 kontaktstift. Så är det hela ordnat på de äldre modellerna iaf. Nyare kan vara annorlunda, jag vet ej.
Om de nyare bilarna har samma elektronikbox som de gamla sitter den längst bort till höger under handskfacket. Boxen är stor som ett cigarettpaket och har en tvåradig kontakt med ca 10-15 kontaktstift. Så är det hela ordnat på de äldre modellerna iaf. Nyare kan vara annorlunda, jag vet ej.
Bengt C wrote:Äldre bilar (före -95) har både hastighetswire och hastighetsgivare och hastighetselekronikbox. Wiren går till mätaren, de elektroniska prylarna går till motor, styrservo och fjädring.
Det är lika, åtm. på 95 års modell. Enligt Peugeot skulle det skilja mellan årsmodeller, de senaste skulle inte ha omvandlaren alls. Fast jag undrar jag, jag tror att alla 605 är lika på den punkten.
Bengt C wrote:Lödningarna i den där boxen har en tendens att spricka med tiden. Jag har lödat om alltihop i min. Går snabbt med varmluftspistolÄr man ovan bör man använda lödpenna, då tar det en stund. Jag tror Claes B tidigare skrivit att boxen kostar 1000 kr på Peugeot.
Den kostade nästan exakt 500:- när jag köpte min för 6-7 år sen, givaren kostade samma. 1000:- för bägge alltså. Men idag lär de vara dyrare så 1000:-/st nu kan säkert stämma.
Om det bara är lödningarna som går är det ju lätt att fixa. Jag tittade aldrig på det då jag tyckte att en 500:ing inte var så farligt, fast då var min bil relativt ny, lite tråkigare att lägga pengar när bilen inte är värd nåt.
Hehe. Har samma "problem" med min 605 95a och har haft det likadant i drygt 4k mil nu,. I typ 70% av alla fall så behagar min h-mätare fungera upp till 105 kmh. I 30 % av fallen visar den konstant 78 kmh.. Över 105 fungerar den endast i högst ca 30% av fallen.. Hittills har den fungerat vid alla bes
Eftersom jag sällan kör efter vad som står på h-skyltarna så skiter jag i vad h-mätaren säger. Annars har jag memorerat vad motorn snurrar med för rpm vid olika hastigheter. Typ 1750 rpm i 50 på 4:an och ca 1800 vid 70 på 5:an.
Eftersom jag sällan kör efter vad som står på h-skyltarna så skiter jag i vad h-mätaren säger. Annars har jag memorerat vad motorn snurrar med för rpm vid olika hastigheter. Typ 1750 rpm i 50 på 4:an och ca 1800 vid 70 på 5:an.