Problem med nya belägg 205 xs -89

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lunki

Problem med nya belägg 205 xs -89

Post by Lunki »

Hej alla motorburna bröder och systrar!

Började hjälpa kompisens med hans flickväns gamla Peugeot 205 xs -89. Skulle byta vänster ok fram samt skivor å belägg på båda sidor.
Fick av oken och med nöd å näppe fick vi bort beläggen. Bilen har stått ett bra tag så allt kärvade givetvis.

Nu till problemet. Det nya oket är ju rent och snyggt, men när jag började montera beläggen (likadana belägg som satt i) så fick jag först inte dit dom så att skivan fick plats mellan beläggen. Sitter ju någon knepig "klack" på ena väggen av oket som gör att belägget hamnar snett. Såg att den klacken på gamla oket var mycket mindre så jag slipa ner den till lämplig storlek. Nu får jag in skivan och beläggen sitter rakt. Enda grejen jag funderar på är att beläggen sitter så jävla hårt i oket. Dom går inte att rubba med handkraft och är knackade i rätt läge med en hammare. Ska det verkligen vara såhär? Ska man ge sig på och slipa till lite på beläggen oxå så att dom åtminstonde går att rubba?

Ska fortsätta med detta imorgon så alla tips å trix är välkomna.

MvH Daniel, Eskilstuna

P.S Skivor, belägg och monteringsdetaljer är från Biltema och av modell Bendix D.S
André V

Post by André V »

Det verkar som om ni helt enkelt inte fått in kolven i oket tillräckligt långt. Man kan prova att använda en sådan här:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82463

Eller så använder man en mindre sofistikerad metod, som jag själv provade med framgång häromveckan; ut med beläggen igen och pressa in kolven med en skruvmejsel eller annat bändvänligt verktyg. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Rör tång.. poligrip.. skruvstäd (men då måste du lossa bromsslang oxå..)
Lunki

Post by Lunki »

Använder en sådan. Problemet är ju att beläggen vill fastna i själva oket på kortsidorna. Att få in kolven har inte vart några problem. Hur man sedan skulle få in dom där låsfjädrarna utan våld förstod jag inte. :?
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Ser fjädrarna och beläggen ut som på bilderna?
Image
Image
Lunki

Post by Lunki »

Ja det stämmer bra det.
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Lunki wrote:Ja det stämmer bra det.

Beläggen skall glida lätt i när dom är på sin plats och du skall inte behöva slå dit dom med någon hammare.Gör rent oket från allt rost där beläggen skall glida tx.skrapa med en kniv skruvmejsel eller stålborste.Nu när du sätter nya belägg så tryck kolven helt inn och sedan pumpa på bromsen 5-6 ggr så kolven kommer ut en bit,upprepa det några ggr annas är det risk att kolven kärvar när den hamnar i ett nytt läge med nya belägg.
Mvh M.F.
Kan skicka bilder om du lämnar mailadress [email protected]
Lunki

Post by Lunki »

Tack för hjälpen! Dags att åka ut och avsluta detta. :D
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Lunki wrote:Tack för hjälpen! Dags att åka ut och avsluta detta. :D

Får du problem så finns hjälp i Torshälla.
Jagebest

Post by Jagebest »

Det finns symmetriska och asymmetriska bromsar på 205:or. Du har fått fel, slipa bort klacken på oket så funkar det. Alternativt så köper du nya belägg. Gå in på Mekonomen så hjälper dom dig. Jag hade exakt samma problem och fattade inte felet först. Bromsbeläggen skall vara - antingen olika eller lika på sidorna. du kann förresten kolla på Mekonomens hemsida så förstår du !!

Mvh
Gör ingenting för andra, låt andra göra allt för dig.
Post Reply