Hej och hå, 205an med xu9jaz motor bråkar nu igen. När jag släpper gasen så sjunker varvtalet ner till 5-600rpm. Förövrigt så funkar allt något sånär som det ska. Någon som har ett tips?
Sedan undrar jag vad vakumslangen på insuget gör för nytta?
Den som går till plåtburken som sitter brevid expansionskärlet till kylvätskan. När jag kopplar in den slangen så går motorn inte alls som den ska, varvtalet går som en jojo. Tips?!
Tack på förhand!
Lågt varv vid gassläpp.
Lågt varv vid gassläpp.
205 GTI -89
Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Lågt varv vid gassläpp.
Lobban wrote:Hej och hå, 205an med xu9jaz motor bråkar nu igen. När jag släpper gasen så sjunker varvtalet ner till 5-600rpm. Förövrigt så funkar allt något sånär som det ska. Någon som har ett tips?
Menar du att den dippar i vartalet?
Lobban wrote:Sedan undrar jag vad vakumslangen på insuget gör för nytta?
Den som går till plåtburken som sitter brevid expansionskärlet till kylvätskan. När jag kopplar in den slangen så går motorn inte alls som den ska, varvtalet går som en jojo. Tips?!
Tack på förhand!
Hmm, tänker kanske fel nu men det du förmodligen beskriver är tomgångsmotorn.
Så mitt tips är att byta "plåtburken", vet ej om den går att funktionskontrollera den på något sätt.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Re: Lågt varv vid gassläpp.
Lobban wrote:Hej och hå, 205an med xu9jaz motor bråkar nu igen. När jag släpper gasen så sjunker varvtalet ner till 5-600rpm. Förövrigt så funkar allt något sånär som det ska. Någon som har ett tips?
Sedan undrar jag vad vakumslangen på insuget gör för nytta?
Tack på förhand!
XU9JAZ har inte tomgångsmotor utan ställskruv på gasspjället. plåtburken du menar råkar inte vara bromsservon? sätt i sånt fall omedelbums tillbaka slangen eller så blir det jobbigt vid nästa stoppskylt... om motorn dippar vet jag inte vad det kan vara... men om det är tomgången så testa helt enkelt att skruva på skruven på gasspjället.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
men skruva bara på tomgångskruven när motorn är varm..enklare då och ställa in också..på en GTI ska tomgången vid varm ligga på 850 men lägg den på ca 1000 så kan du bara släppa upp o åka iväg då orkar den lite mer..fast det gör du ju som du vill.min ligger på 900-1000
My car is my soul,my car is me.!
-----.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-----
Vinterbil : Audi a6 2,6 Quattro -95
Sommarbil: Vit Honda Accord Type-R -99
övrig:Peugeot 505Turbo - 1985
övrig:Peugeot 505 Turbo - 1987
Föregående Puggar:
Peugeot 406 V6 - 1997
Peugeot 406 V6 SV -1997 *bby nr2*
Peugeot 309GTI- 1990 -röd
Peugeot 309GTI- 1990 -Svart *bby nr1 min första kärlek*
-----.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-----