Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
För den som vill bygga eget så kan man ju tänka sig billigare lösningar.
T ex så innehåller ju varje dator med ljudkort analoga ingångar som man kan använda för att samla in mätdata. Dessutom finns ju oftast serieportar, parallellportar och kanske även en joystickport som kan användas. Helt onödigt alltså att köpa dyra mätkort från ELFA.
Sen behöver man inte heller skriva program i Pascal.
Ljudkortet kan man enkelt ta in data mha nåt inspelningsverktyg, t ex windows inbyggda "inspelaren". Sen kan man göra beräkningar mha t ex Excel om man har det.
Allt går för den som är händig. Det svåra är nog att få till själva trumman som ju helst ska avpassas efter den effekt man vill mäta...
Frippegubben wrote:För den som vill bygga eget så kan man ju tänka sig billigare lösningar. T ex så innehåller ju varje dator med ljudkort analoga ingångar som man kan använda för att samla in mätdata. Dessutom finns ju oftast serieportar, parallellportar och kanske även en joystickport som kan användas. Helt onödigt alltså att köpa dyra mätkort från ELFA. Sen behöver man inte heller skriva program i Pascal. Ljudkortet kan man enkelt ta in data mha nåt inspelningsverktyg, t ex windows inbyggda "inspelaren". Sen kan man göra beräkningar mha t ex Excel om man har det. Allt går för den som är händig. Det svåra är nog att få till själva trumman som ju helst ska avpassas efter den effekt man vill mäta...
Du får gärna utvecka hur jag kan avläsa hur många hk jag har med mitt inbyggda ljudkort o inspelaren...
spelar man in pulser så kan man sedan räkna den frekvensen och med formler kan du sedan med vikten på rullen och acelerationstiden o.s.v räkna ut effekten =)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto