Eftersnack HPC Knutstorp 051001

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Pelle75

Post by Pelle75 »

m@s wrote:Du har ju en riktig banbil, smakar d så kostar d! :wink:
Just då var jag lite glad över alla elektroniska handikapp, de fick fixa d jag bommade på när d blev halt :lol:
Gatdäcken gjorde oxå sitt när d började droppa...

Nu vet man iaf hur det känns att snurra, bara sitta och vänta och hoppas att man slipper åka in i något :D
Kör Lotus Exige S1 -01
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Fredrik Sjöberg wrote:Får väl tacka HPC för en trevlig banträff! Tyvärr körde jag bara ett pass för sen upptäckte jag att det inte var mycket kvar av beläggen fram...

Kollade du inte över dem när du bytte belägg bak efter gelleråsen din klant ??? :shock: :wink: :wink:
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Lasse H

Post by Lasse H »

Även jag vill framföra mitt tack till arrangörsklubbarna för att vi, som inte kör "rätt" bilmärken, ändå fick vara med och gasa !
Detta var min första track-day på Knutstorp för i år. Och förmodligen också den sista. Kan man få hoppas på att få vara med nästa år ??
Detta var ett trevligt arrangemang med rätt inställning från deltagarna.
Inga vansinneskörningar, gott om hänsyn och trevlig ton förarna emellan !

hälsningar från gubben i den svarta Lotusen

Lasse H
Kör Lotus Elise S2 111
Fredrik Sjöberg

Post by Fredrik Sjöberg »

effe wrote:
Fredrik Sjöberg wrote:Får väl tacka HPC för en trevlig banträff! Tyvärr körde jag bara ett pass för sen upptäckte jag att det inte var mycket kvar av beläggen fram...

Kollade du inte över dem när du bytte belägg bak efter gelleråsen din klant ??? :shock: :wink: :wink:

Det var ju det jag gjorde, men de slits tydligen mycket mer än jag räknade med! :?

Nu har jag iaf beställt såna där gröna saker... :)
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Fredrik Sjöberg wrote:
Eilert wrote:Snackade med en kille som kände han med den blåa 240. Han sa att det satt en T6 motor med lastbilsturbo i den och att den gav 600-650 hästar

Va? Jag körde ju jämnt med den! Han låg några sekunder bakom mig 5 varv i sträck! Inte ens på rakan kom han ikapp mig!? :?

Saxat från rejsa.nu om vad som är gjort med 240:n...

NG S80 T6-maskin med den lätta veven och uppfräst vevhusventilation och kolvoljekylning original,
försedd Omegakolvar, SPM H-profilstakar, Pacman-portad topp, kammar från Nisse Hedlund.

Autronic SM2 1,93 motorstyrning, MSD DIS-4 tändning med separata Volvospolar, 1000cc MSD spridare, Holset HX55 lastbilsturbo. PPF wastegate.
Laddtryck 1,4bar från 4200rpm upp till 8000rpm, har testat 1,8bar som mest. I trakterna kring 600hk och 750-800Nm bör den ge som den står.
3,½" rostfritt kort avgassystem med utblåset på sidan står för välljudet, en dämpare hindrar det något.

Toyota Supra mk3 växellåda, tvåskivig O240mm sinterkoppling av egen konstruktion, ordentligt lättat svänghjul, jättedildo i aluminium till växelspak (made by me) .
Chrysler 8,3/4" bakaxel med det starka "489-huset" som sitter på bla Chrysler Fury 69-75 försedd med Auburn kondiff 4,10:1 i utväxling.
Stålöverfallen till diffklumpen kommer från Mark Williams, gjutna original har en tendens att spricka vid hög belastning.
Upphängd i egenkonstruerad 4-länk omställbar för bana/stripp, bara att flytta övre stagen och byta fjädrar (100N/mm på bana).
Stötdämparna är piggyback motocrossdämpare från Suzuki RM 250-03. Bakaxeln är ombyggd med ytterändar från 240 så att original hjullager, handbroms etc. passar,
den är även förstärkt enligt konstens alla regler. 30-splines drivaxlar måttbeställda från Moser. Wattlänk med propellern ledad i karossen, inte i diffklumpen.

Framvagnen består av egenkonstruerade bärarmar upphängd i uniballs, ombyggda justerbara coilovers och distanser som flyttar ner stötdämpare
samt styr- och bärarmar till rätt vinkel. Spindellederna är av egen konstruktion, uniballs används som styrleder och är injusterade för minimal bumpsteer.
Stötdämparna är än så länge halvsunkiga De Carbon 240 Turbo/GLT kortade 15mm för att få rätt utfjädring.
Fjädrarna är 120N/mm. Justerbara Arne-camberplates med kärvande ledlager, ska byggas om.
Kort styrväxel utan servo.

Frambromsarna kommer från Koenigsegg CC8S, skivorna är 340x32mm och är nästan bolt on på 240, oken är sexkolvs från AP. Originalbromsar bak än så länge. Egenkonstruerad bromsvåg, inget bromsservo. Ingen reduceringsventil till bakbromsarna, men linelock och bromstrycksmätare finns till bakre kretsen för effektivare instagening på strippen.

På gata/bana används Yokohama AVS Sport 255/40-17 bak och 225/40-17 fram, på strippen används 11,5" M/T ET STREET.
Hade varit intressant att testa med R-däck på bana.

Detta är bara ett litet axplock av allt som är gjort på bilen, allt som är högglanspolerat bär jag skulden till.
Det mesta som går att tillverka själv är tillverkat själv.

Körde du jämnt med denna så behöver den föraren lära sig att köra bil :wink: :D Om han inte hade någon form av problem dvs..
Sedan så behöver man ju iofs inte så jättemycket hk för att köra fort på Knutstorp. Eftersom den är så liten och knixig..

Men jag blev förvånad när du skrev att han knappt kom ikapp dig på rakan.. Då måste han ju haft något form av problem..?
Eller så kör du som Schumi 8) :wink: :D
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Pelle75

Post by Pelle75 »

Rash wrote:
Men jag blev förvånad när du skrev att han knappt kom ikapp dig på rakan.. Då måste han ju haft något form av problem..?

Eller så kanske han inte gasade? :wink:
Kör Lotus Exige S1 -01
Fredrik Sjöberg

Pelle75 wrote:
Rash wrote:

Eller så kanske han inte gasade? :wink:

Såg också den infon på rejsa. Så jag tror också på problem eller att han inte vågade gasa, han körde av banan efter de varven iaf...
Eilert

Post by Eilert »

Klockade några bilar 2-3 varv och tror "två-förtinn" då körde 1.18 tider. Den gröna Civicen (som enligt en dansk har 300 turbohästar) och den vita med svart huv var nere på 1.12-13 tider. Klockade aldrig 200:an så jag vet inte hur det ligger till med Fredrik Sjöbergs "racepace" :wink:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Såg "monster-tvåförtin" köra faktiskt. Det spann ju bara hejdlöst mest hela tiden. Nog svårt att få bra tider om effekten bara går till spillo. Men det var kul att se på!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Fredrik Sjöberg

TheDagger wrote:Såg "monster-tvåförtin" köra faktiskt. Det spann ju bara hejdlöst mest hela tiden. Nog svårt att få bra tider om effekten bara går till spillo. Men det var kul att se på!

Mmm, han behöver nog r-däck som han skrev på rejsa... Min spinner rätt bra också om man inte är försiktig på gasen. Och jag har bara en tredjedel effekt.

Eilert: Jag hörde att jag körde på ca 1.18 jag med så det stämmer ju då!
DrJ
Crew
Crew

Post by DrJ »

Inga roliga filmsnuttar från denna trevliga tillställning?
Men men, jag kan ha fel

*Peugeot 406 V6 -01*
*Peugeot 405 Mi16 -91 (till salu)*

Dan Jönsson - Peugeot Sport Club | CREW Ordförande
Löka

Post by Löka »

jagbhar och ska snart slänga upp det. :P
Peugeot 205 gti -89
m@s

Post by m@s »

DrJ wrote:Inga roliga filmsnuttar från denna trevliga tillställning?

Kolla på rejsa.se/eftersnack, grabbarna där har bandat nga arkivfilmer från denna träff! :gogo:

...nga hittar du bla på: http://www.seventwentyfour.org/motor
Post Reply