Hämtade min 206 GTI förra veckan på peugeotverkstaden efter att ha gjort kamremsbyte och service (För 8000 kr!) . Fick i helgen för mig att den kändes slöare och när jag ändå skulle in till macken tog jag och kollade oljan. Då såg jag att oljenivån var långt över översta strecket på stickan, ca 50 % över toppnivån. Kan man skada motorn tex packningar pga för högt tryck?
Dessutom när den tvättades i helgen ser jag att den fått några ordentliga repor som efter en smutsig trasa eller liknande på huven som garanterat inte var där för 2 veckor sedan. Kan ju inte bevisa varifrån de kommit men man tycker det luktar prao
En prao jag hade på verkstan glömde dra åt oljeplugg 3ggr. Alla 3 kunder kom tillbaka med tappad plugg. Dessutom pumpade han ALLTID 2 kilo i alla däck på alla bilar. Blivande bilmek? Hoppas inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:En prao jag hade på verkstan glömde dra åt oljeplugg 3ggr. Alla 3 kunder kom tillbaka med tappad plugg. Dessutom pumpade han ALLTID 2 kilo i alla däck på alla bilar. Blivande bilmek? Hoppas inte.
apropå tappad oljeplugg så hade jag en kompis med en gammal bmw 318 som skulle åka värnamo-västervik... han skulle tanka å svängde av till en mack... han gick ut o märkte att de va kladdigt på marken bakom bilen... olja! pluggen hade hoppat ur precis när han svängde... han hitta tom pluggen.... vissa har tur....
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
lossar vänster framhjul. på sidan av växellådan sitter en skruv som är lite större än de andra... det är nivåhålet... bilen ska stå rakt och så fyller man på tills det rinner ut där.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Vi brukar fylla i hålet för backspärrswiren, 2 liter.
Förrförra tävlingen tappade vi nivåpluggen, den var aldrig rörd (av oss).
Ett tändstift med gängtejp fick vara nödersättning.
Har precis sett att jag har samma problem. Lämnade in bilen ( 206 GTI) förra veckan och när jag kollade oljan nu i helgen var det olja väldigt långt upp på stickan.
Skall in till verkstaden så fort dom öppnar efter sin lunch.
Det känns inte riktigt som att man är nöjd med jobbet.
BMW 318d -08
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
OLW wrote:Har precis sett att jag har samma problem. Lämnade in bilen ( 206 GTI) förra veckan och när jag kollade oljan nu i helgen var det olja väldigt långt upp på stickan.
Skall in till verkstaden så fort dom öppnar efter sin lunch.
Det känns inte riktigt som att man är nöjd med jobbet.
Jag vet varför.
Som mekaniker på märkesverkstad är man jävligt pressad, en vanlig oljeservice ska man fixa på 15-20 minuter och den får kunden pröjsa typ 2000 spänn för. Då blir det att man inte låter oljan rinna ur tillräckligt länge, sen häller man på föreskriven mängd och kör ut bilen. Annars får man skäll av verkmästaren.
Ett gott råd är, åk till en liten verkstad där du kan lära känna meken lite och veta att han gör det för att han gillar bilar, inte för att han måste!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
jag praktiserar på Peugeot i Malmö o vi kollar stickan alltid när vi har fyllt på olja!
/// Marcus
Skönt att höra att det finns några bra verkstäder kvar. De exempel jag kommer med är tyvärr av egna erfarenheter