Ta bort originalradio!

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Spiken

Ta bort originalradio!

Post by Spiken »

Hur får man bort originalradion om man inte har dom där 2 pinnarna?
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Johan84

Post by Johan84 »

Använd småspik istället som du sätter i hålen, fungerar utmärkt.
Spiken

Post by Spiken »

cynq wrote:Använd småspik istället som du sätter i hålen, fungerar utmärkt.

Ska småspiken vara någon speciell längd?
Testat med 4cm ... och inte kommer den ut inte, drar i den så jag tror den ska gå sönder.
Ska man trycka dom åt något speciellt håll?
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

ståltråd.. eller svetspinnar.. prova med det .. brukar bara va att sticka dom rätt in så lossnar det från stöldkasseten.
Sammy

Post by Sammy »

jag tror bara jag drog i min tills den släppte..

<--------- inget tålamod
9-3 AERO Maptun Steg 2
Spiken

Post by Spiken »

Nu tryckte jag in pinnarna i botten, men inte f*n kom det ut någon radio inte. Vill ju inte bruka övervåld emot den!
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Sammy

Post by Sammy »

Spiken wrote:Nu tryckte jag in pinnarna i botten, men inte f*n kom det ut någon radio inte. Vill ju inte bruka övervåld emot den!

Det finns "bra" ljud och "dåliga" ljud när man plockar isär plastdetaljer o liknande, dra tills du börjar hör ett bra ljud (klick), sluta om du hör ett dåligt (typ plastdetalj som pajar) :D
9-3 AERO Maptun Steg 2
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

den kommer inte att "hoppa" ut själv.. du får trycka pinnarna i botten å sen dra ut den själv..
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Alltså...det brukar vara himla lätt att få ut sådana. Om du inte får ut den med ovanstående förslag (rekomenderar inte att bara dra!) så kolla denna: http://www.biltema.se/index.asp gåtill bilstereo/tillbehör/övrigt, där hittar du "demonteringskrokar till bilstereo" för 14,50. Men personligen tycker jag att du ska prova lite till... :roll:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Spiken

Post by Spiken »

Colut wrote:Alltså...det brukar vara himla lätt att få ut sådana. Om du inte får ut den med ovanstående förslag (rekomenderar inte att bara dra!) så kolla denna: http://www.biltema.se/index.asp gåtill bilstereo/tillbehör/övrigt, där hittar du "demonteringskrokar till bilstereo" för 14,50. Men personligen tycker jag att du ska prova lite till... :roll:

Jo jag ska testa lite till, det är nog jag som är lite rädd, köpte den ju i fredags... ;)
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
mtempsch

Post by mtempsch »

Hmm, på min RC låste de fjädrande blecken direkt mot panelen, ingen plåtram i sikte.
Kanske går lättare om du ser baksidan / kan pilla på blecken bakifrån; panelen som radion sitter i på en 206 är ju lätt att lossa även med radion kvar i - av med kåpan runt övre displayen (bara att dra), lossa 2 torxskruvar i överkant av radiopanelen, undre delen är bara klipsad, dra försiktigt.
/Michael
Spiken

Post by Spiken »

mtempsch wrote:Hmm, på min RC låste de fjädrande blecken direkt mot panelen, ingen plåtram i sikte.
Kanske går lättare om du ser baksidan / kan pilla på blecken bakifrån; panelen som radion sitter i på en 206 är ju lätt att lossa även med radion kvar i - av med kåpan runt övre displayen (bara att dra), lossa 2 torxskruvar i överkant av radiopanelen, undre delen är bara klipsad, dra försiktigt.

Jo jag pratade lite med mig själv och tog bort kåpan runt displayen, såg då dom 2 skruvarna. Satte tillbaka kåpan och bestämmde mig för att göra det imorgon. Aldeles för trött idag. Och ska o jobba om några timmar. Men imorgon har jag ju hela dagen på mig ;)

Tack för all hjälp!

Hoppas verkligen att det bara är så att förra ägaren satte tillbaka radion utan att kopla in den, så det inte är så att den är trasig. :(

Kan man kopla in den på mer än 1 sätt? Finns det något schema någon stans?
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Sammy

Post by Sammy »

Spiken wrote:
Hoppas verkligen att det bara är så att förra ägaren satte tillbaka radion utan att kopla in den, så det inte är så att den är trasig. :(

det är två pluggar som man stoppar i :wink:
9-3 AERO Maptun Steg 2
Spiken

Post by Spiken »

Sammy wrote:
Spiken wrote:

det är två pluggar som man stoppar i :wink:

Det låter bra det... ;)
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Spiken

Post by Spiken »

Sådär ja, nu är den veck och mycket riktigt så var den inte inkopplad. MEN nu är det ju bara den där 4 siffriga kodkombinationen! Kan dom låsa upp den på peugeot? Får nämligen inte tag på förra ägaren. Finns inte mera. Det var en bilfirma emellan mig o han.

Jag fick en sladd över efter jag satt i dom tre "stora" kontakterna. Är det någon jordning av något slag den sissta? Ska det sitta något under "konan" i mitten av radion på den där skruven som kommer ut!?
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Spiken wrote:Ska det sitta något under "konan" i mitten av radion på den där skruven som kommer ut!?

Konan passar i ett hål bakom radion. Det är bara till för att den ska sitta lite säkrare.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Spiken

Post by Spiken »

PelleW wrote:
Spiken wrote:Ska det sitta något under "konan" i mitten av radion på den där skruven som kommer ut!?

Konan passar i ett hål bakom radion. Det är bara till för att den ska sitta lite säkrare.

Okey, ingen aning alltså vad den "överblivna" sladden är

Kan dom låsa upp radion på Peugeot?
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Spiken

Post by Spiken »

Spiken wrote:
PelleW wrote:

Okey, ingen aning alltså vad den "överblivna" sladden är

Kan dom låsa upp radion på Peugeot?

Dom gav mig så gärna koden på Peugeot så... ;)
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

byt ut radion den är ändå skräp :roll:
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Spiken

Post by Spiken »

Colut wrote:byt ut radion den är ändå skräp :roll:

jojo, det kommer jag. Det var bara det att jag skulle iväg denna helgen och ville inte sitta och sjunga för mig själv! ;)
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Post Reply