SSK-Racing med 205 GTi

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

SSK-Racing med 205 GTi

Post by Pär H »

Skrev ytterligare en artikel för publicering "externt" efter SSK-raceweek. Det blir ingen publicering, så forumet får den sig till livs istället....

===========================

Peugeot har i omgångar dominerat rallyscener i stort och smått, från Grupp B eller WRC till Grupp N och Grupp A. Märket har också nyligen gett sig till känna för den svenska publiken på racingbanorna genom Johan Stureson i STCC, Jocke Mangs och Jimmy Joges framgångar i JTCC och den begynnande satsningen på WTCC med 407.

Vad många inte känner till är att Peugeot är minst sagt ett tongivande märke på hobbyracingscenen. I Storbrittannien har 205 GTi länge varit bilen som gällt i deras ”stock hatch”- och ”hot hatch”-serier, men även i Sverige är 205 GTi en populär racerbil som dessutom skördar många lagrar.

Under SSK Raceweek samlade vi de 205 GTi som deltar i SSK:s klasser 1 och 2, benämnda Fyndbörsen Cup respektive Qwinsta Trophy. Nåväl, Robin Bergströms bil saknas på grund av sviterna efter en olycklig nedväxling.

Om vi börjar med de mest framgångsrika förarna så är det Leif Blyberg som ståtar med de färskaste framgångarna, regerande Fyndbörsen Cup- och SSK-mästare som han är med ca 3500 varv på Kinnekulle Ring under bältet. I skrivande stund leder han också årets serie, men med mindre marginal än vad som känns riktigt bekvämt. Leda betryggande är tack och lov inget som tilltalar Leif och han har roligare på banan nu än vad han haft på länge. Hans prydliga 205 GTi är ett under av tillförlitlighet och endast tre av 67 race har brutits pga maskinfel. Leif lovordar 205:an som banracer då den förhållandevis stora maskinen bjuder en bra körbarhet med gott om vrid även på låga varv. En bra Grp N-homologering skadar inte heller.....

Den som inspirerande Leif att köra 205 på bana var Reine Bergström som debuterade med sin 205 GTi i SSK kl 2 redan 1997. Efter blandade framgångar formligen dominerade Reine klassen under tre år med början år 2000, där övertygande klass- och seriesegrar radades upp. 2003 sökte Reine nya utmaningar i Formel Ford Zetec där han hävdade sig mycket väl under två år med två fjärdeplatser i SM.

Brorsan Robin var också med under helgen och skakade nog många grundvalar när han med sin på bana måttligt uttestade GrpH-rallykärra matade på såpass att han befann sig i mittfältet av det tajta Qwinsta Trophy.

Reine gjorde smått ”come back” under Raceweek när han med tre år gamla däck dundrade in och gjorde saken kort med sina forna antagonister. Han vann båda racen riktigt övertygande och då är det inte några direkta bojsänken han slår heller. Vad sägs om en BMW E30 M3 som tvåa?

Att påstå att man bara vinner per automatik med 205 GTi vore att överdriva. Det finns folk som ”bara” har kul med vår, kanske ibland bortglömda, sportbil också. Reinhold Daubner har byggt sin bil ”on a shoestring” som man säger på engelska när alla kostnader är sparade. Upplevelserna behöver inte bli mindre markerade för det, inte heller resultaten, Reinhold smakade nämligen sin första puss av en pallflicka under Raceweek!

Stoffe Olsson är en yngling som inte bjuder på det minsta lilla på banan. ”Han ska f*n inte om! ...” är en tanke som verkar rätt ordentligt rotad innanför hjälmen på denne unge man, vilket även undertecknad fick erfara när jag stack in nosen efter en snurrning av Stoffe varvid han drog det långa av stråen även denna gång.

Om tät racing med inte mer än en tjuga mellan kofångarna, men utan egentig fulkörning verkar vara något för dig, besök www.sskracing.com. Om du är intresserad av Peugeots sportvagnar kan ett besök på www.peugeot-sport-club.com vara värt att göra.

Image

Stoffe Olsson, Pär Hansson, Leif Blyberg, Reinhold Daubner, Robin Bergström och Reine Bergström vid sina kvicka 205:or.
Last edited by Pär H on Wed Jan 06, 2010 14:59, edited 1 time in total.
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Då sticker jag ut hakan och säger att Lionne är sveriges näst snabbaste ban-Peugeot.. Vi ligger 1 sekund över Mangs/Joges tider på Mantorp med gatdäck, dom kör R-däck.. Får vi 5 kmt extra med R-däck runt mjölbykurvan tar vi den sekunden bara på rakan.

Hmm, finns det några Blyberg & Bergström-tider från Mantorp?
Jag kanske får ta tillbaka ovansagda högrött rodnande.. men tills dess så.. :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Arne: Du hittar en del Mantorp-tider för Fyndbörsen-Peugeoter på http://www.sskracing.com/Resultatindex.htm

Leif, Reinhold och Stoffe har sina markeringar där.

För Reine hittade jag bara en dokumenterad varvtid (i race) med pugge: http://www.sskracing.com/Resultatarkiv/ ... 0Race.html

Reines hemsida: http://www.hellefors.se/forening/reine/

Sen är ju inte allt 205:or heller, nån rask 307 och 407 har ju också beträtt Mantorp... :)

Toppen i Fyndbörsen är snabbare än JTCC, ca 2 sek på Gelleråsen har jag för mig.

Men Sveriges långsammaste ban-Peugeot är hon iaf inte, det är min Scania (med mig bakom spakarna), tills nån bevisar motsatsen! 8) :P
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Stämmer.. Leif är 2 sek snabbare än JTCC och 3 snabbare än oss.. Shit, då är vi bara trea i landet.. Reines tävlar ju inte nu..
3 sekunder till nästa år alltså.. så håller vi tredjeplatsen.. det blir väl 2 STCC-peugeoter nästa år.

Kollade igen och hittade 2004 års tider.. Hmm :) 4:a alltså..
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Arne Lindgren wrote:Stämmer.. Leif är 2 sek snabbare än JTCC och 3 snabbare än oss.. Shit, då är vi bara trea i landet.. Reines tävlar ju inte nu..
3 sekunder till nästa år alltså.. så håller vi tredjeplatsen.. det blir väl 2 STCC-peugeoter nästa år.

Men jag är fortfarande långsammast, right? 8)
EN 14497
Reinspeed

Post by Reinspeed »

När Kolsva hyrde Gelleråsen så åkte jag runt i lag med Johan Persson som kör Fiesta i JTCC. Han åkte något långsammare än mig när jag fått upp ångan. Kan ha varit lukten av hembrännt från hans bil som gjorde mig orädd. :oops:
I år har min 205:a legat ca. 1.2 sek efter Leif, och förra året ca. 1.8 sek det går sakta framåt. :wink:
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.

Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione
Sliced

Post by Sliced »

Jag trodde inte att fyndbörsenbilarna skulle vara snabbare än JTCC.. där ser man.. f*n, nu MÅSTE vi ju åka på franskbilsträff.. :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

SSK kl 1 kör på 7.5 kg/hk och senast jag kollade låg JTCC på straxt under 9 kg/hk. Klart att det gör skillnad. Men å andra sidan innehåller ju JTCC bland de vassaste unga förarna som finns i landet och utvecklingen på chassi-sidan ligger på en helt annan nivå än vad vi är vana vid i Fyndbörsen.

Etappmålet att köra snabbare än vinnaren i Renault Junior Cup har jag nått. En skamgräns för nästa år kan ju vara att nå ner till JTCC-tider.... 8)

De båda "Jockarna" Mangs och Ahlberg dök ju upp på årets Francophilia och Mangs var dessutom engagerad som instruktör. Jag tror inte nästa års besök i Karlskoga ska bli mindre lockande för elitnamn!

Så ta du och lasta upp Lionne och kör på nästa års PSC-evenemang, så får du kanske mäta dig mot JTCC-segraren 2006. :thumbup:
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hittar inga resultat på knutan, inga puggar som kör nån serie som går där? (Långlopp?)

Är nyfiken på hur den där röda BX som gått på en del olika tävlingar står sig.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Hittar inga resultat på knutan, inga puggar som kör nån serie som går där? (Långlopp?)

SSK:s kör schema för nästa år är inte helt klart . Jag hoppas på att Knutan blir en av nästa års banor. Hellre där än i Finland eller Danmark med alla kostnader som det innebär. Då får du vänta till nästa år på 205 resultat om äns då. :?:

PÄR - glömde berömma din artikel. Ger den betyget MVGti

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Reinspeed wrote:

SSK:s kör schema för nästa år är inte helt klart . Jag hoppas på att Knutan blir en av nästa års banor. Hellre där än i Finland eller Danmark med alla kostnader som det innebär. Då får du vänta till nästa år på 205 resultat om äns då. :?:

PÄR - glömde berömma din artikel. Ger den betyget MVGti

Hehe, har idag blivit erbjuden att vara mek åt ett BX 16v-team (ERF). Förhoppningsvis blir det lite köra också, måste ta licens till våren :D
Sliced

Post by Sliced »

TheDagger wrote:Hittar inga resultat på knutan, inga puggar som kör nån serie som går där? (Långlopp?)

Är nyfiken på hur den där röda BX som gått på en del olika tävlingar står sig.

Den gula som var utannonserad här, och som vi köpte, var en systerbil till den röda, byggd av samma gäng, och gock i Fyndbörsen.
Den gula lär ha gått väldigt bra i regn
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Den gula lär ha gått väldigt bra i regn.

Stämmer bra. Såg den i aktion och pratade med killarna när jag just hadde börjat intressera mig för Fyndbörsen. Den gick grymt bra på blött underlag. Cassiet var ett hemmodifierat standard. Den var nog lite för tung för sin 16v motor så på torrt räkte det inte till riktigt.

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Reinspeed wrote:
Den gula lär ha gått väldigt bra i regn.

Stämmer bra. Såg den i aktion och pratade med killarna när jag just hadde börjat intressera mig för Fyndbörsen. Den gick grymt bra på blött underlag. Cassiet var ett hemmodifierat standard. Den var nog lite för tung för sin 16v motor så på torrt räkte det inte till riktigt.

Den röda byggdes och kördes av Peo Ekenberg i fyndbörsen, skulle mycket gärna vilja ha kontakt med honom för att få lite spec på bilen så jag vet vad jag ska förbättra i vinter :)

Den tillhör alltså ett annat team nu, men mellanlandade väl hos Andreas Zolnir.

Har kollat på chassit, är bra gjort, men det finns mer att optimera :) Det är ju rätt lågbudget och ser ut att vara lite hastbygge.
Sliced

Post by Sliced »

Team Mellansjö hette dom med den röda i SLC. Sen hörde jag nåt om att dom var på gång och köra 205:a..
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Arne Lindgren wrote:Team Mellansjö hette dom med den röda i SLC. Sen hörde jag nåt om att dom var på gång och köra 205:a..

Såg att Zolnir kör 205, låg rätt sist på nån lista där Blyberg var etta.
Reinspeed

Post by Reinspeed »

Den röda byggdes och kördes av Peo Ekenberg i fyndbörsen, skulle mycket gärna vilja ha kontakt med honom för att få lite spec på bilen så jag vet vad jag ska förbättra i vinter :)

Pär åker med den bil (205 GTI) P-O Ekenberg hadde efter Cittran. Han har nog adr+tel. Om jag hittar det före honom så får du ett PM.

Har kollat på chassit, är bra gjort, men det finns mer att optimera :) Det är ju rätt lågbudget och ser ut att vara lite hastbygge.

Lågbudget kan vara bra men inte alltid. Åker själv med hembyggt chassie. Man måste väga resultatet mot insatsen . :roll:

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Reinspeed wrote:

Pär åker med den bil (205 GTI) P-O Ekenberg hadde efter Cittran. Han har nog adr+tel. Om jag hittar det före honom så får du ett PM.

Lågbudget kan vara bra men inte alltid. Åker själv med hembyggt chassie. Man måste väga resultatet mot insatsen . :roll:

Ja självklart, men huvudsaken är ju att man kan vara med och köra och ha skoj :) Att grejerna håller ihop är ju rätt viktigt med.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

TheDagger wrote:
Arne Lindgren wrote:Team Mellansjö hette dom med den röda i SLC. Sen hörde jag nåt om att dom var på gång och köra 205:a..

Zolnir har inte kört 205 vad jag vet, måste vara Ekenberg du tänker på. Som sagt är det den bilen jag har nu.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Pär Hansson wrote:
TheDagger wrote:

Zolnir har inte kört 205 vad jag vet, måste vara Ekenberg du tänker på. Som sagt är det den bilen jag har nu.

Aha, jag blandar ihop saker som vanligt. Hoppas du får ett bra år nästa år Pär!
Post Reply