Mi16 motor i en XS??
-
Rasmus 205
Mi16 motor i en XS??
Hur vettigt är det att slänga i en 16V motor i en 205 XS? (för det går väl att få i den i alla 205:or?) anledningen är att motorn i min XS börjar bli dålig och utsliten så skulle va roligare att få i en 16V istället för att lägga ner massvis med pengar för att renovera motorn som sitter i. Men man får väl i så fall räkna med att sätta tillbaka originalmotorn tills bes. Ge mig visa råd nu! 
- danielr112
-
Rasmus 205
Du får byta subframe, bärarmar, drivaxlar, bromsar, fjäderben till GTI-delar.
Du får flytta fästena i innerskärmarna för bromsrören/bromsslangarna, annars kommer krängningshämmarstagen att ta i!
Sedan skiljer såklart lite karossmässigt också men det är inget superviktigt, mest en issue beroende på vilka hjul du vill köra
Du får flytta fästena i innerskärmarna för bromsrören/bromsslangarna, annars kommer krängningshämmarstagen att ta i!
Sedan skiljer såklart lite karossmässigt också men det är inget superviktigt, mest en issue beroende på vilka hjul du vill köra
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Det mesta passar dock rakt av. Har bytt ut hela framvagnsbryggan med länkarmar, dämpare, krängningshämmare och spindlar på morsans xs och ersatt det med grejer från en 1,6gti.
Enda jag fick modifiera var att svetsa om ett fäste för växellinkaget men då körs den fortfarande med tu3 lådan. Ska man dit med xu låda behöver det fästet ej modifieras.
Passade även på att byta hela bromssystemet på den. Båda framoken med skivor och belägg. Satte dit dom lite bredare bromstrummorna bak(med backar och ok) samt byta hela bromscylindern med bromservot. Fick även komplettera med en annan bromsreducering då sådan ej finns på xs.
Så allt går att byta ut men det är en del jobb.
Bättre att utgå från en gti som man kan få för ett par tusen med dålig motor
Enda jag fick modifiera var att svetsa om ett fäste för växellinkaget men då körs den fortfarande med tu3 lådan. Ska man dit med xu låda behöver det fästet ej modifieras.
Passade även på att byta hela bromssystemet på den. Båda framoken med skivor och belägg. Satte dit dom lite bredare bromstrummorna bak(med backar och ok) samt byta hela bromscylindern med bromservot. Fick även komplettera med en annan bromsreducering då sådan ej finns på xs.
Så allt går att byta ut men det är en del jobb.
Bättre att utgå från en gti som man kan få för ett par tusen med dålig motor
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
Rasmus 205
IvarS wrote:Vad jag sett passar inte övre motorfästet från en XU-motor men det går nog att kapa svetsarna och flytta över det från en GTi-kaross.
Pre-87 nånting så är det så, på senare årgångar så är det samma övre fäste i karossen både på GTI och icke-GTI.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
-
Per Larsson