Köpråd 309 gti 8v=)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Gti_309

Köpråd 309 gti 8v=)

Post by Gti_309 »

Nu behöver jag hjälp alla peugeot ägare=)
Jag har aldrig aldrig i hela mitt liv ägt eller kört en sådan här liten fransman=)
har en volvo nu=) hehe
Ska kolla på en 309 gti nu i dagarna.
1.9 8v.
Vad ska man kolla på när man kollar på den?
några tips?
alla tips mottages varmt då man inte är så insatt i det=)
Får hoppas man blir peugeot ägare iaf=)hehe
tack på förhand=)
Mvh Robin
gsandlund

Post by gsandlund »

Viktigt att kolla så att inte bakaxeln är stum, eller däcken bak står snett.
Kolla så att inte grenröret är sprucket, det är nästan standard. Sen det vanliga kolla efter glapp i framvagn, och att damaskerna på drivknutarna är hela. Kolla även efter oljefläckar under bilen, och att oljan ser bra ut. När var kamremmen senast bytt senast.

Motorn ska rassla lite, men inget överdrivet knackande.
Kolla så att alla hästar är kvar, genom att dra den fullt ut
på tvåan och trean.
Gti_309

Post by Gti_309 »

gsandlund wrote:Viktigt att kolla så att inte bakaxeln är stum, eller däcken bak står snett.
Kolla så att inte grenröret är sprucket, det är nästan standard. Sen det vanliga kolla efter glapp i framvagn, och att damaskerna på drivknutarna är hela. Kolla även efter oljefläckar under bilen, och att oljan ser bra ut. När var kamremmen senast bytt senast.

Motorn ska rassla lite, men inget överdrivet knackande.
Kolla så att alla hästar är kvar, genom att dra den fullt ut
på tvåan och trean.

Vad är det för fel om bakaxlen är stum?
han sa att den hade gått ner sig lite bak och vart lite lägre bak och trodde fjädrarna vart lite dåliga bak fast den vart inte mjuk bak utan hård.
?
Peggen

Post by Peggen »

Vilken 309gti ska du åka och kolla på? en av dom som finns ute på blocket antar jag eller?

lycka till jätte trevliga bilar:) och snygga
My car is my soul,my car is me.!
-----.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-----
Vinterbil : Audi a6 2,6 Quattro -95
Sommarbil: Vit Honda Accord Type-R -99
övrig:Peugeot 505Turbo - 1985
övrig:Peugeot 505 Turbo - 1987

Föregående Puggar:
Peugeot 406 V6 - 1997
Peugeot 406 V6 SV -1997 *bby nr2*
Peugeot 309GTI- 1990 -röd
Peugeot 309GTI- 1990 -Svart *bby nr1 min första kärlek*
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Gti_309 wrote:Vad är det för fel om bakaxlen är stum?
han sa att den hade gått ner sig lite bak och vart lite lägre bak och trodde fjädrarna vart lite dåliga bak fast den vart inte mjuk bak utan hård.
?

inga fjädrar på den utan torsionsstavar. är den stum är det bärarmslagringarna, gångärnen i bakaxelns så att säga, som gett upp och skurit... då är det ny bakaxel som gäller. är hjulen sneda kan man renovera om man har tur...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Gti_309

Post by Gti_309 »

robert306gti wrote:
Gti_309 wrote:Vad är det för fel om bakaxlen är stum?
?

inga fjädrar på den utan torsionsstavar. är den stum är det bärarmslagringarna, gångärnen i bakaxelns så att säga, som gett upp och skurit... då är det ny bakaxel som gäller. är hjulen sneda kan man renovera om man har tur...

Det lär ju inte vara det lättaste att få tag på bakaxel till en 309 lr?
f*n med. verkade vettigt annars och har ju inga lösa pengar så får ju försöka byta bort min=(Sugen på en liten fransyska ju=)
Är det helt kört om den är hård bak då lr?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

fjädrar den fortfarande går den ju att köra. är den stum blir ju väghållnngen lidande då det enda som fjädrar är däcken... å du går inte genom besiktning. du kan kolla efter bakaxlar på skrotar. du kan kolla i mekartips på renovering av bakaxel o sänkning och få en uppskattning av hur mycket arbete det är att jobba med. du kan ju försöka få tag på en till en XS eller nåt o flytta över bromsar osv... o gärna torsionsstavarna med. fördelen då är ju att du kan fixa bärarmslagringarna på den nya axeln innan du ger dig på det. jag har ännu inte gjort detta själv men det är ett tålamodskrävande jobb vad jag vet.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Gti_309

Post by Gti_309 »

robert306gti wrote:fjädrar den fortfarande går den ju att köra. är den stum blir ju väghållnngen lidande då det enda som fjädrar är däcken... å du går inte genom besiktning. du kan kolla efter bakaxlar på skrotar. du kan kolla i mekartips på renovering av bakaxel o sänkning och få en uppskattning av hur mycket arbete det är att jobba med. du kan ju försöka få tag på en till en XS eller nåt o flytta över bromsar osv... o gärna torsionsstavarna med. fördelen då är ju att du kan fixa bärarmslagringarna på den nya axeln innan du ger dig på det. jag har ännu inte gjort detta själv men det är ett tålamodskrävande jobb vad jag vet.

Okey. Så är den inte helt stum så går det åka med då?
Detta verkar vara ett vanligt problem på dom. ni verkar väldigt kunniga inom ämnet och snällt ni vill hjäpa en blivande pega ägare=)
Om man nu skulle få för sig att byta bakaxel vilka passar? 205?
Post Reply