smörja kupefläkten

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
miggy

smörja kupefläkten

Post by miggy »

Kupefläkten vägrar starta ibland på min 605a så jag undrar om nån vet om den går att smörja och var den sitter tex?
Flygarn

Re: smörja kupefläkten

Post by Flygarn »

miggy wrote:Kupefläkten vägrar starta ibland på min 605a så jag undrar om nån vet om den går att smörja och var den sitter tex?

Den sitter under handskfacket. Den sitter hyfsat enkelt med tre skruvar och ett par kablar. Det låter mera som du har elfel, eller gnisslar det om den?
Jag har förmodligen samma elfel (dock är det konstant). Jag letar efter styrboxen till fläkten eller liknande.

Mvh Tomas.
miggy

Post by miggy »

99% säker på att det är fläkten. Om man slår på instrumentbrädan kan den gnöla till (om man har tur)och till slut snurra igång. Började när det blev kallgrader. Men det lät bra att man slipper riva halva bilen iaf..var lite orolig för det.
Flygarn

Post by Flygarn »

miggy wrote:99% säker på att det är fläkten. Om man slår på instrumentbrädan kan den gnöla till (om man har tur)och till slut snurra igång. Började när det blev kallgrader. Men det lät bra att man slipper riva halva bilen iaf..var lite orolig för det.

Det låter definitivt somfläkten, däremot kanske du får skaffa en bättre beggad på skroten. Om lagrena är slitna så hjälper det bara en liten stund innan det börjar strula igen.
miggy

Post by miggy »

Verkar som det inte är fläkten trots allt. Fläkten snurrar på 12v..
Testade att koppla in en liten datorfläkt på strömkablarna till fläkten men den skakade bara till fast jag mätt upp 14v på kablarna..
nån som har nåt tips??
miggy

Post by miggy »

Mätte även upp spänningen över datorfläkten och de var endast 2.18v och 0v med den riktiga fläkten..
miggy

Post by miggy »

Pinsamt..Det var en kontakt som lossnat i fläkten :)
Fattade inte först att den hörde dit men nu funkar den på alla lägen!!(har bara funkat på läge 1 och 5 i 1,5år)
Post Reply