Diff BE3/5....

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

TheDagger wrote:Passar inte ME5 lådor :(

Sitter BE på MI16x4?
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Patrik R

Post by Patrik R »

Supra wrote:vadå? har inte jag en BE låda? har jag ME låda då eller? *snyft*

//Henrik

du har ingen diff i din låda. Det sitter alltså bara ett kronhjul där. Dina diffar sitter i fördelarlådan och i bakklumpen. Du har inget behov av en sådan diff heller.
.::Independent Variant User::.
Supra

Post by Supra »

buu:( damit..jag som trodde att man nångång kan få tag på lite värre saker till ett bra pris.:(
finns det ingen som har nå bra hållbart till min bil?:)

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Patrik R

Post by Patrik R »

Supra wrote:buu:( damit..jag som trodde att man nångång kan få tag på lite värre saker till ett bra pris.:(
finns det ingen som har nå bra hållbart till min bil?:)

//Henrik

du har redan bättre diffar på din bil än vad den där grejen. Dessutom har du ingen som helst problem med hållbarheten i dina diffar så det är verkligen ingenting du behöver ur den synpunkten.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

:evil: Skrev ett, som jag tyckte, rätt genomarbetat inlägg. Åsså kröppade forumet ur.... :evil: :evil: :evil:
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Christofer Soderbaum wrote:
TheDagger wrote:Passar inte ME5 lådor :(

Sitter BE på MI16x4?

Inte en blekaste om jag ska va ärlig.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

BE3 sitter på Mi16x4 om jag minns rätt (kolla modellinfo) och slutväxeln är istället en vinkelväxel som sagt.

Om jag minns rätt igen så är framdiffen öppen på T16, borde därför inte vara bromsad på Mi16x4. Men det går ändå inte att sätta en ATB i en 4WD 405.

Sen, eftersom jag aldrig rivit en Peugeot-diff, blev jag lite bestört över konstruktionen visad i http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 569#375569 , särskilt över planethjulslagringarna. Inte undra på att en del puggar känns diffbromsade...... :roll:

Sen vad gäller torsen och dess variant Quaife ATB, så har jag inbillat mig själv att de funkar så här:

Tänk er en slutväxel med en pinjong med stor stigning. Om ni försöker dra runt motorn med kronhjulet, kommer pinjongen att kärva. Likaså om ni har ett skruvformat planethjul med stor stigning.

Jag har aldrig känt på en ATB på detta sätt men jag antar att om båda hjulen är lyfta så så snurrar motstående hjul motsatt om du vrider på ett av drivhjulen. Däremot har en "motståndare" mycket lätt att bromsa motrotationen. Han sitter där med ett finger mot däcket till slut och du orkar inte vrida hjulet med full kraft.

Detta beror iofs på stigningen hos planethjulen.

Vid körning funkar innerhjulsdrivningen ungefär som det där fingret.

Så länge det finns tillräcklig motkraft för planethjulen att kärva så har du driv på båda hjulen. Om innerhjulet lyfter helt, uteblir kärvkraften och du har en öppen diff.

Vid öppen diff (äkta eller med torsen/ATB) fördubblar du dessutom utväxlingen mellan vevaxel och drivhjul så fort du lyfter drivhjulet i fråga. Detta räknat på varvtal vid stillastående och varvtalsökning vid färd.
EN 14497
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Lite lustigt iofs om T16 har ME och Mi16 4wd har BE. Båda borde ju ha samma drivning men olika motor. 405 4wd fanns väl även efter 93 när 2,0 kom?

Tobbe, en halv platta öl senare 8)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

TheDagger wrote:Lite lustigt iofs om T16 har ME och Mi16 4wd har BE. Båda borde ju ha samma drivning men olika motor. 405 4wd fanns väl även efter 93 när 2,0 kom?

Tobbe, en halv platta öl senare 8)
ME tål lite mer moment.

Tvivlar på (även om jag inte vet) att det skulle sitta ME på ev. svagare 4wd-modeller -93 ->. Finns liksom ingen anledning att sätta en tyngre och dyrare låda i bilarna än nödvändigt.
EN 14497
danielr112

Post by danielr112 »

synd att man inte har de pengarna just nu.. hade gärna velat ha en diff till bygget hemma
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Supra

Post by Supra »

Vad pallar 405 Mi16x4s diffar då? nån som vet de ungefär? vad pallar kopplingen och lådan tro? pallar allt 300hk?

(Är det nån som har en fin turbo till över att sälja?)

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
Gusten

Post by Gusten »

Supra wrote:Vad pallar 405 Mi16x4s diffar då? nån som vet de ungefär? vad pallar kopplingen och lådan tro? pallar allt 300hk?

//Henrik

ca 200 är väll gränsen för kopplingen på en vanlig mi16 och det TROP jag är samma.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Patrik R

Post by Patrik R »

Supra wrote:Vad pallar 405 Mi16x4s diffar då? nån som vet de ungefär? vad pallar kopplingen och lådan tro? pallar allt 300hk?

//Henrik

du behöver allvarligt talat inte oroa dig över diffarna på din bil. Om vi bara koncentrerar oss på differentialerna som sitter i fördelarlådan och bakklumpen så är dom likadant designade på T16 som på MI16, och jag har kört på det viset med dubbel din motoreffekt och ännu mer moment tillräckligt länge för att veta att det håller. Visst det har hänt haverier (se http://82.182.75.39/psc/t16_arc/transmi ... 210004.JPG ) men det beror på anledningar som jag inte orkar dra upp just nu och som du inte behöver oroa dig för.

Ett tillägg: Märk väl vad som sagts i ett par inlägg nu (av mig och pär). Jág syftar på att antalet hästkrafter är helt betydelselöst för vilken belastning som landar på växellåda och koppling. När det gäller transmissionen bortom växellådan är det inte lika enkelt. Men det spelar mindre roll just nu.

Ett tillägg nr2: Ja, framdiffen på mi16/T16 är öppen. Men resten är lixom bromsat så bilen driver alltid på minst 2 hjul även om, som pär säger, ena bakhjulet (på torsendiffen) är i luften. Annars alltid på minst tre. Med tanke på motoreffekten skulle det knappt inneburit någon skillnad om även framdiffen vatt bromsad/torsentjosan.
Post Reply