309 gti som bara går på 2cyl

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ilska

Post by ilska »

Daniel3 wrote:Kolla vevaxelvinkelgivaren (tror det heter så) den talar om för tänsdsystemet var kolvarna och ventilerna befinner sig. Min 309 har vid några tillfällen gått på 2 cylindrar (på centralbron mitt i stockholm i rusningstrafik, stanna och öppna huven, ångest, ångest) då har det hjälpt att rycka i vevaxelvinkelgivarkabeln några gånger. Det skulle kanske kunna förklara varför det ansamlas oförbrännd bensin i cylindarna också. Fattar dock inte hur det tar sig ner i oljetråget bara. lycka till

ok det lät ju intressant. vet du vilka cyl den gick på då den gjorde på det viset? var det bara nått glapp då igivaren du pratade om? kanske värt att kolla upp då. tyvärr har jag ju inget garage och bor där det börjar va lite kallt nu för tiden (norrland)
Neo

Post by Neo »

Har selv en 309 Gti 1.9, men aldri hatt det problemet. Dog, det samme skjedde med en av de andre bilene jeg har - en -96 Opel Vectra 1.8. Den gikk plutselig på bare 2 sylindre og viste seg til slutt at det var en av pluggledningene som var 'røket'. Byttet en av kablene og så gikk den helt fint igjen.... Når noen av pluggene ikke tenner pga feil i kabelen, så vil jo sylinderen bli fylt opp med uforbrent bensin... Veldig enkelt å måle pluggledningene, da... :) Men det har de helt sikkert gjort på verkstedet....? :(
Daniel3

Post by Daniel3 »

Jag vet inte vilka cylindrar som la av. Men de gånger bilen gick på 2 cylindrar så stannade jag motorn, ryckte i kabeln och sen gick den helt ok igen. Jag tror inte det var glapp i givaren. Givaren känner av magnetfältet på kuggkransen och är således inte i direkt kontakt med kuggkransen. I mitt fall kan det också ha varit så att kabeln till själva givaren var extremt hårt viken bakåt och på så vis inte släppte fram signalen ibland. På min bil är det skitlätt att byta givaren, det tar knappt två minuter, men jag vet inte hur det ser ut på en gti. Jag tror att själva signalen som sänds iväg från givaren alstras genom induktion (du vet att dra en järnkärna genom magnetfält och få ström) mellan givaren och några grejer (magnet eller järn) på kuggkransen, så kolla så att det är rent och snyggt och inga kraftiga vek på kabeln. Dra på dig mössa o halsduk och ut i kylan, det går fort att kolla.
ilska

Post by ilska »

ok, ska testa att kolla upp den där givaren. får jag inte till den blir det till att lämna i den på en annan verkstad här hemma. känns dumt att ge upp då bilen är så fin och bara gått 15000 mil. kan ju trots allt inte va så allvarligt fel på den tycker man
ilska

Post by ilska »

provade att leta fel i helgen men fick ge upp. lämnade in den på en annan verkstad igår så jag får hoppas att dom hittar felet på den nu. f*n jag vill ju ha igång bilen snart. har aldrig kört den tyvärr. man lär väl bli ruinerad på dessa verkstadskostnader snart :(
Post Reply