hård bakfjädring 309
-
Per Larsson
Man kan generellt sett säga att om det gått så långt att bakaxeln inte fjädrar särskilt mycket längre eller tom att något hjul lutar inåt så är axeln ej renoverbar, iaf inte till en rimlig kostnad.
Ibland kan det vara svårt att gunga och se hur illa det är, då kan det vara lämpligt att hissa upp bilen med domkraft därbak och passa på att se hur mycket man kan hissa utan att hjulen lämnar marken...
Ibland kan det vara svårt att gunga och se hur illa det är, då kan det vara lämpligt att hissa upp bilen med domkraft därbak och passa på att se hur mycket man kan hissa utan att hjulen lämnar marken...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Nik wrote:Man kan generellt sett säga att om det gått så långt att bakaxeln inte fjädrar särskilt mycket längre eller tom att något hjul lutar inåt så är axeln ej renoverbar, iaf inte till en rimlig kostnad.
Okey.
Jo men hjulen har inte börjat säcka på min än. så den är nog renoverbar då.
Ska bara se om man hittar ngn som vill sätta dit min nya bakaxel=(
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar

Röd med mi16 fälgar
-
Per Larsson
Gti_309 wrote:Ska bara se om man hittar ngn som vill sätta dit min nya bakaxel=(
Har inte tid att byta den åt dig, men det är inte svårt, du fixar det lätt själv om du bara får lite hjälp att lyfta den nya på plats.
Bara att lossa bromsrör, handbromswire och lossa bultarna som håller upp axeln.
Men passa på att plocka isär den nya axeln och byta tätningar och fetta in lagerna innan du sätter dit den.
För att demontera axeln är det bra att ha en glidhammare och knacka ut torsionstavar och kränghämmaren som går i axelröret.
En god idé är att borra dit fettnipplar på axelröret så att du kan pumpa in fett i lagerna utan att demontera axeln. Då håller lagerna hur länge som helst.
Fråga Mac om han inte kan "låna" hem några fettnipplar och gängtapp från Rydverken.
Läs mektipsen:
http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... .php?id=20
och
http://www.peugeot-sport-club.com/mekar ... .php?id=18
Dom handlar visserligen om 205 och 405, men det är nästan exakt lika på en 309.
Om det är något du undrar över så kan jag komma bort och kika på det, slå en signal bara, 81245.
/Per
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
Hm.... Har selv en -89 309 Gti 1.9 jeg kjøpte for 3.000 nkr. Har stått stille i 6 år og er ganske stiv på ene siden bak. Fjærer når man trykker ned på høyre side bak, men ikke mye og ganske stivt. Helt fin på venstre side. Har tidligere byttet bakaksel på min 405 st.v. Grei jobb, men en må være 2 stk - vanskelig å være alene om jobben.
Ett tips är att köpa nya bromsrör på biltema innan.
Mina gick sönder när jag försökte demontera dem
Sen var det några frågetecken på hur bromsbelägen satt fast, ta några bilder innan du demonterar.
jag har lite kort som jag tog när jag bytte min för några veckor sedan.
Kan maila dem till dig om du vill
Sen var det några frågetecken på hur bromsbelägen satt fast, ta några bilder innan du demonterar.
Mvh
Niklas
BMW 530
Porsche 944 Turbo
Niklas
BMW 530
Porsche 944 Turbo
ducati wrote:Ett tips är att köpa nya bromsrör på biltema innan.
Sänd iväg bilderna.
[email protected]
per larsson.
Okey.
Nu helt plötsligt har fjädringen på vänster sidan börjat funka=)
pratade med min lärare och eventuellt hade han tid att kolla på det så dom byter det om det inte vart så svårt.
har ju så litet garage hemma.
Men vart sitter dom 6 bultarna till bakaxlen?
letade i reservdelsboken men hittade inget=(
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar

Röd med mi16 fälgar
Nik wrote:Gti_309 wrote:Men vart sitter dom 6 bultarna till bakaxlen?
letade i reservdelsboken men hittade inget=(
I bagageutrymmet, du får ta bort mattor och annat bråte som kan ligga i vägen
kalas ju isf ska det gå rätt lätt..
Och det går utan problem flytta över mina skivor och ok på en med trummor nu då? ska iväg och hämta den iveckan isf nämligen.
309 gti 8v -90
Röd med mi16 fälgar

Röd med mi16 fälgar