Tänkte att jag skulle byta orginalstereon i min 206 cc -02.
Men dök på problem.
När jag anslutit alla kablarna till den nya stereon "Sony" så vill den inte stängas av när jag stänger av tändningen.. utan det tar ungefär 1 minut innan nått relä går in och släcker den.
Tänkte då fråga hur det fungerar orginal med orginalstereo, eftersom det inte funkar med utbytes..
Behövs ju inga ny kablar eftersom cc:n redan har ISO kontakter orginal.
Väldigt tacksam för en vettig förklaring.
Bytat ut orginalstereon nån?
hmm..
sony har ju ofta massa konstiga saker för sig... ingen inställning?
Annars så blir det nog till å mäta du.. kolla så att du har rätt spänningar på rätt ställe vid rätt tidpunkt =)
----------------------------------------------------
--Tänding på------I------Tänding av
+12V på röd ------I------ 0V på röd
+12V på gul ------I----- +12V på Gul
mvh
sony har ju ofta massa konstiga saker för sig... ingen inställning?
Annars så blir det nog till å mäta du.. kolla så att du har rätt spänningar på rätt ställe vid rätt tidpunkt =)
--Tänding på------I------Tänding av
+12V på röd ------I------ 0V på röd
+12V på gul ------I----- +12V på Gul
mvh
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
Min ('04 RC) gör något liknande; drar på 'tändnings'spänningen när man låser upp och dröjer ca minut med att stänga av. Stör inte mig eftersom min stereo (empeg) kräver ca 10s för att boota upp, vilket blir lagom från upplåsning tills jag kliver in. Och jag pausar den manuellt (reflexmässigt) när jag parkerar.
Vill minnas från efterforskningarna i samband med köpet att det skall finnas både denna 'fördröjda' och en 'ren' tändningssignal i ISO-kontakten, men säker är jag inte.. En minut i bilen med en voltmeter borde ge dig svaret.
Dessutom finns 2 ledningar (för den seriella multiplexbussen) som bör isoleras från en icke-original stereo, pinne 2 & 3 om jag minns rätt.
Peugeot har en adapter som isolerar bussen och även skiftar tändning(fördröjda??) och konstant 12V så att inställningarna behålls medan ttändningen är av ( Det sistnämnda brukar de flesta nyare apparater ändå vara förberedda att fixa 'på apparatsidan' mha skarvade kablar eller säkringsflytt )
Vill minnas från efterforskningarna i samband med köpet att det skall finnas både denna 'fördröjda' och en 'ren' tändningssignal i ISO-kontakten, men säker är jag inte.. En minut i bilen med en voltmeter borde ge dig svaret.
Dessutom finns 2 ledningar (för den seriella multiplexbussen) som bör isoleras från en icke-original stereo, pinne 2 & 3 om jag minns rätt.
Peugeot har en adapter som isolerar bussen och även skiftar tändning(fördröjda??) och konstant 12V så att inställningarna behålls medan ttändningen är av ( Det sistnämnda brukar de flesta nyare apparater ändå vara förberedda att fixa 'på apparatsidan' mha skarvade kablar eller säkringsflytt )
/Michael
Vad bra att det inte bara är min 206:a som gör så..
Har suttit en timme idag och mätt och kollat, och kommit fram till att jag får leva med att stereon är på ett tag om jag inte stänger av den manuellt på knappen.. för det finns bara ett tändningsalterativ "den fördröjda"
Men är lite intresserad av den adaptern som man kunde köpa på peugeot.
Ska ringa och höra vad dom har att säga.
Tack för hjälpen :)
Har suttit en timme idag och mätt och kollat, och kommit fram till att jag får leva med att stereon är på ett tag om jag inte stänger av den manuellt på knappen.. för det finns bara ett tändningsalterativ "den fördröjda"
Men är lite intresserad av den adaptern som man kunde köpa på peugeot.
Ska ringa och höra vad dom har att säga.
Tack för hjälpen :)
Jag har nu snackat med peugeot som sa att dom inte hade något sådant till sina bilar utan hänvisade mig till BRC där dom förklara att någon sådan adapter ej finns.
Orginalradion "snackar ju med Bilens "dator" för att få tecken om att allt är ok att släckas ner.
Om du vill att stereon stannar när du slår av tändninigen så får man dra en ny kabel från tändningen, vilket BRC nu gjort till mig för 200 spänn, helt ok..
Men man kan också lösa det genom att gå in i bilens dator och ändra programmet, vilket jag helst hoppar över.
Så nu har jag och alla fått information om läget
Orginalradion "snackar ju med Bilens "dator" för att få tecken om att allt är ok att släckas ner.
Om du vill att stereon stannar när du slår av tändninigen så får man dra en ny kabel från tändningen, vilket BRC nu gjort till mig för 200 spänn, helt ok..
Men man kan också lösa det genom att gå in i bilens dator och ändra programmet, vilket jag helst hoppar över.
Så nu har jag och alla fått information om läget
Funkar ju bra att dra om en sladd från i princip vad som helst som startas/stängs med bilen på 12v. Dra en sladd från strålkastare eller vad som.
Samma sak som när man kopplar in slutsteg och inte orkar dra en remote genom hela bilen så istället drar man från lyset där bak.
Det enda som tar emot är ju att klippa originalkablaget.
Samma sak som när man kopplar in slutsteg och inte orkar dra en remote genom hela bilen så istället drar man från lyset där bak.
Det enda som tar emot är ju att klippa originalkablaget.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Glider i MR2 GTI ´93
patiik wrote:Jag har nu snackat med peugeot som sa att dom inte hade något sådant till sina bilar utan hänvisade mig till BRC
Håhåjaja, reservdels/tilllbehörsnissar
Har inte påsen kvar, men Peogeot art.nr 9706.86 enligt 206info.co.uk
/Michael