Mekartips wrote:Vid montering av ny rem ska den spännas om efter varmkörning, sätt dit, nedre kamremskåpan, vevaxelremskivan, generatorremmen, kontrollera att det är riskfritt att starta motorn, kör motorn tills fläkten går igång, låt den sen stå att kallna minst två timmar, vrid motorn till öd., släpp muttrarna på spännaren och dra åt dem igen, sätt sen ihop allting igen.
Spännrulle XU9JAZ?!
Spännrulle XU9JAZ?!
Läste i mekartipsen och i Haynes-manualen om hur man går till väga vid montering av en ny kamrem och spännrulle. Blev lite fundersam, då jag trodde att rullen låg med konstant fjädertryck. Men det verkar som om man låser/fixerar den med en mutter i spänt läge. Och sedan att man ska varmköra motorn och låta den därefter svalna i 2 timmar
Hur ska man egentligen gå till väga? Tänkte att kanske Rosen, Rickard eller ClaesB vet
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Hur spännaren fungerar, ja det finns ju två varianter, dels den fjäderbelastade som satt fram till -88?
Dels den eccentriska som sitter på nyare, den nyare fixerar man med en skruv. Den äldre också men där hjälper fjädern till att spänna remmen.
Har ju tagit en del av mektipset därifrån, bl.a. just den delen om varmkörning... Jag har aldrig brytt mig om det själv.
Hur spännaren fungerar, ja det finns ju två varianter, dels den fjäderbelastade som satt fram till -88?
Dels den eccentriska som sitter på nyare, den nyare fixerar man med en skruv. Den äldre också men där hjälper fjädern till att spänna remmen.
Oki, tack för svaret. Jag har ju en 90:a och på den är det tydligen en rulle med fjäder.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
det jag har kört är att jag monterat rullen på palts utan att dra åt och sedan kört motorn för hand par varv.. när pinnarna fortfarande hamnade på rätt ställen så drog jag åt. Det har funkat fint hittills.
iaf så har jag inte heller brytt mig om att efterspänna efter varmkörning och det har bara funkat fint.
det jag har kört är att jag monterat rullen på palts utan att dra åt och sedan kört motorn för hand par varv.. när pinnarna fortfarande hamnade på rätt ställen så drog jag åt. Det har funkat fint hittills.
Det där med varmkörning är bull, skippa det. Ingen annan gör så.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tyckte väl att det verkade konstigt att dom skulle ha tålamod att vänta i 2 timmar på en verkstad 
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
auktoriserad verkstad har ett verktyg dom mäter spänningen i remmen med. Som hemmapulare brukar man ha som tumregel att kunna vrida remmen nästan 90 grader (16V) med tummen och pekfingret på remmens längsta ställe utan att ta i så man skiter ner sig (brukade göra kvarts varv förut men tror det är lite för tajt för det brukar bli resonans bakom kamremskåpan. På 8v kanske man får justera den regeln iom att remmen e tunnare. Men säg 90 grader på 8v.
.::Independent Variant User::.
Oki, tack för svaren! Då ska man väl klara av ett kamremsbyte nu då 
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
vridtipset på remmen är efter du dragit runt motorn för hand 2 varv och 5-7 mm står det i min kamremmsbok btw i slakhet.
själv mäter jag 21 cm då
själv mäter jag 21 cm då
/Daniel www.igelhammar.tk
------------------------------------------------------
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med