vad får man egentligen av portad o planad topp?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Niklas

Post by Niklas »

arne, var det några % skillnader i flöde etc utskrivna. De gjutjärnstoppar jag kikat på har absolut varit sämre än de toppar vi har på våra bilar... och de flesta andra motorer under 7l :)

vad jag menar är alltså att med monstervolymer så har du mycket att tjäna på en halvmiss.. på en mindre motor vilken är bättre utformad från början är det svårare att få märkbara resultat.

Vill man ändå köra hemma så är det en hit att bygga om en gammal dammsugare till en primitiv flödesbänk och testa, har man gamla skittoppar hemma så sätt en i bandsågen och kapa rakt över en port, gjut en plugg, börja bygga gipskanaler och utarbeta portformen i dem innan man börjar slipa i fintoppen. Är någon intresserad av att bygga ett sådant flödesmätningsverktyg så kan jag lägga ut en beskrivning någon gång (just nu har "fnatte" snott boken med beskrivningen, men i framtiden i alla fall.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Sliced

Post by Sliced »

Hehe.. att ingen läser innantill.. :) Jag prater inte om poleringens fördelar, och jag pratar inte om stora gjutjärnsmotorer. Jag pratar kunskapsöverföring från portningsexperter till gördetsjälvare.. mot pengar.

Men jag är kollossalt intresserad av jur man gör en flödestestare av en dammsugare. Verkligen, för vi behöver troligen mer luft och bränsle för att utnyttja den toppen och underdelen vi har idag.
Kan man flödestesta insug med den också?
Niklas

Post by Niklas »

du kan flödestesta allt så länge du kan täta, dock så flödar ett insug lite mer än en kanal, så då får du bygga lite större :)

du får inga siffror, men du ser om det är mer eller mindre så att säga, ska kolla om jag kan plocka boken av ludde :)

angående porta själv mallar så menade jag att det är lättare att porta själv på en stor gjutjärnstopp då du har lite mer marginal mellan hyggligt och skit :) (sen går det fortare att göra fel i alu också ;) )
Sliced

Post by Sliced »

Oki.. ;) Köper argumentet.. *slipar med polertrissan*

Klart man får vara noga..
Niklas

Post by Niklas »

arne, fulflödesbänk:

en dammsugare, en ventil du bygger av två överlappande rör vilka det inre har ett hål i sig så du kan variera vacuumet (nolla) förstår du vad jag menar här, många dammsugare har ett sådant hål orginal på röret. en kon så du kan öka diametern och ett stort rör på den diameter du väljer. På sista röret innan konen så monterar du en vacuummätare (biltemas bör funka)

sen bygger du en liten kalibreringsplatta så du kan byta dammsugare om behovet skulle uppstå.

allt skall vara tätt (utom din hammabyggda ventil, men den skall ju vara tät när den är stängd, bygg en grunka som passar mot både rör och topp, se till att det är tätt.

Nu har du möjlighet att mäta det vacuum som uppstår när du suger luft genom toppen, ju mindre vacuum, ju bättre flöde naturligtvis. :)

Skitsimpelt. ju kraftigare dammsugare, ju högre flöde kan du naturligtvis mäta.
igelhammar

Post by igelhammar »

där jag portade min rr hoj satt de med fotogen i en liten spridare och sprutade igenom för att samtidigt ha sugt på baksidan av ventilen med ejektórverkad luft och såg sedan hur röken rörde sig.i vindtunnlar använder man oftast fotogen,det är den röken man ser på bilder.
att lägga till material är snarare regel än undantag då kanalerna kröker sig vid ventilen.
hade 2 suka 1000 i bänk där ena hade mer eller midre kromat insug och den hade ojämnare ggr för att soppan inte slogs sönder tillräkligt i kanalen och dessutom 1,3 hkr mindre men identisk portning annars.
btw:bara ett helsystem och bortataget filter då nån drog paralell om nått sunkigt projekt gav på min hoj från 96 till 105 hkr bakhjulshästar,men det kostade 20 k å andra sidan sett,tänk inte simons......
Har seriösa portare svart om du får de tankarna men byt orginalskitsprutet först då för det suger,luftmängdmätare,pissig mappsensor,ineffektiv lambda,en tändspole ja felen har ingen hejd...
/Daniel www.igelhammar.tk
------------------------------------------------------
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
------------------------------------------------------
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
Post Reply