Kompressionshöjning / plana toppen

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Gusten

Post by Gusten »

jag slänger in en snabbfråga angående skillnad på komp på en xu9j4 och en xu9j4z

en mi16 med katt orginal har ju annat styrsystem och komp. vad är det som skiljer kattad och okattad motor rent tekniskt.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Sliced

Post by Sliced »

.:torulf:. wrote:Sen var det ju Megasquirt också. Det måste man ju ha på sina bilar.
Har det på en vw typ 2 -74 och en 205 Mi16. Fungerar smidigt.
Varför köpa chip/mappning när man för samma pris får ett sprut som man kan leka med själv?
Så självklart ska det in i denna med.

Hur mycket har du fått förändra för att koppla in megasquirten, vad kostade det, hur mycket jobb var det att ställa in det och vad gav det (det sista ifall du vet).
.:torulf:.

Post by .:torulf:. »

På vwbussen kostade allt ca 2000:-
Förgasarna bort, spjällen fick va kvar.
Byggde 2 korta insug med fäste för spridare, passande istället för förgasarna.
Lite skrot och delar från gamla peggor som har dött. (insprutare, lamda, kablar och sånt)

resultat: mer körbar, bättre kallstart, lägre förbrukning, flexifuel och det känns som lite mer effekt.

På 205 Mi16 kostade allt ca 5500:-
bort med alla kablar, tändning, luftmängdmätare och org.styrning.
in med EDIS 4, från skroten, 1000:-
in med MS, 1800:-
Bygga kabelhärva, 200:-
Bredbandslamda från Honda + styrning till den. (L1H1 + techedge v1.5) 2200:-
svetsplug för lamdasond 50:-
Lite säkringshållare och relän.

Resultat: Höjt varvstopp, flexifuel och sänkt förbrukning med ca 0.8 på landsväg, aningen höjd vid annan körning. Effekten vet jag inte, men MS funkar nog bättre ihop med övrigt trim än org. insprut.

Första gången (205an) det skulle ställas in var det svårt, många saker att lära sig och förstå innan jag förstod hur allt fungerade. Senare, på folkan var det lätt, men då behövde jag ju inte bry mig i tändningen...
Nu har jag ju en fungerade grundmap till XU9J4 så det kommer att gå snabbare att få en sån körbar, småjusteringar kan man hålla på med hur länge som helst.
Skulle man använda rullande landsväg så kan man nog mappa in den rätt OK på en halv dag gissar jag.

Om man inte gillar att löda, eller konstruera egna lösningar så kan det här bli mycket dyrare. Det jag har betalat är ganska nära minimum, för de nya delarna iaf.
Last edited by .:torulf:. on Fri Dec 23, 2005 16:02, edited 1 time in total.
Sliced

Post by Sliced »

OK.. tack..
Samma spridare, samma trottelhus?
Vi ligger på 170 hk idag med helt original sprut och tror att det är just sprutet som är begränsningen, eller i all fall insugssidan.

För tillfället org spridare och spjällhus.
Spridarna räcker inte till när den går på etanol. Dutycycle över 100%...
Ska byta spridare när bilen tinar fram igen.
214 cc/min räcker till runt 170-180 HP har jag för mig, så ni borde ligga ganska nära max. Men det går ju alltid att höja trycket...
Loffas

Post by Loffas »

om du finns i lund,finns de möjlighet o kika på din bil o grejer nån dag i framtiden? :)

Tyvärr är jag Luleåbo. Är i Lund för att smita undan vintermörkret och kylan.
Mina bilar är i Luleå förutom en 306 s16 med havererad motor som jag just har köpt (ni lär ju sett den på blocket för 13 000). Den står i södra småland nu och väntar på uppmärksamhet.
Eftersom kamrem har gått av på den och jag inte har haft tid att ta isär den, vet jag inte om den går att använda.
Jag har en XU9J4 som står och väntar om det visar sig att den här är för trasig. Men jag hoppas på att det ska räcka att byta ventiler och styrningar och kanske säten. Tänkte passa på att trimma den när jag ändå måste laga den.
Sliced

Post by Sliced »

Tredje gången jag blir utloggad när jag försöker skriva.. nej nu gick det.

En ställbar regulator kostar antagligen lika mycket som 4 begagnade värre spridare om vi bara kunde lista ut vilka som är bolt-on.

Sen får vi antagligen peta dit större trottlar också, troligen testar vi med nåt sånt och ser hur långt vi kommer med det.

Lule.. Jag har del i en stuga i Hapranda och släkt i Lule/Boden.. jag tar gärna en titt i sommar om det passar.

Arne:
jao, vi får väl se vad jag har kvar i bilväg, tror inte jag ska ha 3 bilar så någon måste bort. Jag vill inte sälja någon av dem egentligen...

Min polare köpte 2 ställbara btr från skroten för 150:- tror jag.
Från en Ford.

Jag har varit på jakt efter spridare ett tag nu, inte lätt att hitta högohmiga som flödar över 300 cc/min (vilket jag vill).
Hittar bara svindyra.
Man kan ju köpa lågohmiga också men då behöver man ju effektmotstånd till alla. Inte dyrt, men man slipper ju gärna.
QiX

Post by QiX »

Njä du behöver kanske inte byta kolvar... men om du ska vara snabbare än mig så... mer om det till sommaren...
Jag byter dock av flera anledningar, men men...

Vad gäller sprut så vet jag inte hur megasquirten funkar riktigt, men om man bygger motor seriöst så är det bättre med nåt system som man vet att någon kunnig person kan med. Ska man kräma det sista ur en motor vad gäller både körbarhet och effekt så ska det till ganska mycket känsla och erfarenhet.
Där med inte sagt att jag inte är sugen på att testa på någon annan motor än mitt bygge.
Är Edisen justerbar eller?

btw jobbigt me många bilar... har lyckats komma ner till fyra nu så jag vet.
.:torulf:. wrote:QiX:

Jag har inte bestämt mig för något ännu, men planerna såg ut ungefär så här:
Höja kompet
bearbeta förbränningsrummet runt ventilerna så den andas lättare
ev. större ventiler och säten eller kanske bara omsvarvning av org.
Ta bort ojämnheter i portarna + lite enklare portning
ev. slipa ner ventilstyrningarna så de inte sticker ner så mycket.
omslip/nyköp av kamaxlar (prio på insug)
Balansera veven och stakarna

Om budgeten tillåter:
Byta till smidda kolvar (inte roligt pris på det...)

Men nu skriver du att jag behöver nya kolvar, pallar orginal inte kompet eller?
Om det är viktigt med nya kolvar blir det nog bara det till att börja med, kanske lite bearbetning på toppen, men inte kamaxel eller strörre ventiler. Det är ju enklare att bara ta lös toppen än att byta kolvar...

Sen var det ju Megasquirt också. Det måste man ju ha på sina bilar.
Har det på en vw typ 2 -74 och en 205 Mi16. Fungerar smidigt.
Varför köpa chip/mappning när man för samma pris får ett sprut som man kan leka med själv?
Så självklart ska det in i denna med.

Kommer inte ihåg exakt vilka vinklar det handlar om men jag tror EDIS är ställbart mellan 55° förställning till 10° efter TDC.
MS pratar med den genom att skicka olika långa pulser som motsvarar olika vinklar.
Om kontakten bryts hamnar den i limphome som var 10° efter.
I extrakoden till MS finns det stöd för att styra flera olika tändningar och ha flera olika mappar.

Jag har inte tänkt tävla med någon på något sätt, så då kanske jag inte behöver nya kolvar... :)

Om man är ute efter maxeffekt är det nog bäst att kunna fråga andra om hjälp efter vägen. Tyvärr är jag lagd så att jag helst uppfinner hjulet själv.
Men nu har jag börjat lära mig att fundera först och bygga sen, det är därför jag ställer en massa frågor här innan jag börjar med nästa motor.

hrm, jag hade tydligen 4 bilar också, glömde en 205a, men den saknar ratt, hjul och motor så den räknas inte.
IvarS

Post by IvarS »

Du vet väl att toppen är nästan identisk på S16-motorn mot XU9J4? Ventilerna passar rakt av, tryckarna har säkert också blivit mos. Kolvarna klarar sig bra i XU10, ventilsätena är nog skadade men går ju att fräsa om.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T

Jag antog att ventilerna skulle passa.
Ska jag anta att tryckarna också passar?
Tror jag ska be brorsan att bussgodsa ner bitar av en motor till mig.
IvarS

Post by IvarS »

Det är lika tryckare, ventilfjädrarna skiljer däremot men de bör klara en krasch.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Post Reply