Peugeot Heavy Duty-dämpare - någon som provat?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Stefan_306S16

Peugeot Heavy Duty-dämpare - någon som provat?

Post by Stefan_306S16 »

Jag har, som säkert många förstått vid det här laget :) , funderat en massa fram och tillbaka kring vilka dämpare jag ska ha på bilen tillsammans med 35-40 mm H&R-sänkning. Originaldämparna verkar ha börjat ge upp också, och ena fram läcker tydligen t.o.m olja...

Idag var jag inne på Peugeot och hörde mig för om priser på original, eller "roligare" alternativ.

De hittade då Heavy Duty-dämpare i sortimentet, och enligt utsago så skulle dessa vara hårdare än original. Någon som har erfarenhet av dessa? (till en 306 S16 i detta fall)

Det lustiga var att fram kostade de olika mellan höger och vänster... cirka 850 kr resp. 700 kr (med olika art.nr). Och märkligt är också att std kostar 790 kr för resp. (med samma art.nr för höger och vänster)...

Bak kostade heavy duty 530 kr/st, medan original går på cirka 400 kr.

Tyvärr fanns bakdämparna bara i Danmark, medan fram inte ens fanns där utan blev specialbeställning (5-10 dagars lev.tid, eller mer). Men nu ligger iaf en beställning hos Peugeot... (bak kan jag gärna köpa dessa dämpare, men fram kanske jag hinner avboka om det "behövs")

Så som sagt - någon som har erfarenhet av dessa, eller vet vad det är för nåt?!

Tack på förhand!

/Stefan
Peder Jacobsson

Post by Peder Jacobsson »

Rekomenderar att köpa stötdämpare som är matchade med fjädrarna! dom har ju både ett visst område där dom arbetar bäst inom, heavy duty dämpare innebär inte det bara att du kan köra med släp eller husvagn efter bilen?
Peugeot 505T, 505T, 504, 404D Pickup, Porsche 944Turbo!!!!!
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Håller med om att heavy duty ofta har med tung last att göra. Men varför skulle det behövas fram om det är för husvagn eller tungt släp?!

Hittade en sida på nätet, http://www.peugeot306.demon.co.uk/ , där de säljer performance-pryttlar till Peugeot och bl.a. har de "306 -3280A-B Grp-N - Heavy duty front wishbone- RH or LH", "306 -3281 Grp-N - Heavy duty wishbone outer balljoint"

Dvs i det sammanhanget pratar man om Heavy duty för Grp N-prylar.

Kan det vara så att Peugeot säljer av gamla dämpare, eftersom ingen tävlar med 306:an längre?!

Ingen som hört om heavy duty-dämpare hos Peugeot?

/Stefan
stellan

Post by stellan »

är väl de där peugeot-sport sortimentet typ.... fins ju en satans massa grejjer där... allt från koppligar till dämpare

Man kunde beställa 306 gti färdig för grupp-n, tror den kallades rally då....
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tack, Leibel! Känns mycket bättre med ditt svar än att de skulle vara för husvagnsdragning... :)

Jag fick ett svar på Englands Peugeot Sport Club där killen menade att Peugeot utrustar bilarna med olika dämpare i olika länder, och att heavy-duty således kan vara för länder med sunkiga vägar...

Men som sagt, jag gillar rally/Grupp N-varianten bättre :)

Nåja, man får väl se - imorgon ska bakdämparna dyka upp iaf. Så förhoppningsvis sitter de på till helgen - får väl se om det är bättre, eller sämre, än mina nuvarande som troligen hängt med sedan -94... :)

/Stefan
Jonny306

Post by Jonny306 »

lycka till
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tackar, tackar!

Bak verkar ju dock inte vara några större problem. Peugeot vill bara ha 600 kr för montering av 2 dämpare bak, medan montering fram kostar 3.000 (!) kr... så jag antar att bak är ganska enkelt utifrån deras prissättning att döma. Men man ska aldrig ropa hej för tidigt :)

/stefan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Kolla: http://www.boutiquepeugeotsport.com/bps ... /index.asp där det finns en del motorsportgodis. Jag törs lova att HD (heavy duty)-dämparna inte har ngt att göra med vare sig grp N- eller grp A- (faktiskt billigare än grpN) -dämparna.

Peugeot är duktiga på att göra dämpare, de gör nämligen sina egna, så HD-varianten kan vara ett bra val. Tyvärr är väl enda svaret du kan få från Pug att de är "hårdare". Men om de bara är i kompression de är hårdare och returdämpningen är oförändrad kan bilen börja bete sig väldigt konstigt och bli "hoppig". Skulle dock gissa att de skärpt upp båda vägarna.

Men du kan ju kolla om de har HD-fjädrar oxå, som är hårdare och parade med dessa dämpare. Isåfall ska ju dämparna vara kalibrerade efter dessa iaf. Sänkningssatser är oftast inte sådär väldans mycket hårdare än orig. Ca 20-30% och det kan nog motsvara ungefär en HD-fjäder antar jag.
EN 14497
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tack, Pär, för ditt (som vanligt) insiktsfulla svar!

Jag vet att du tidigare sagt att Peugeot gör riktigt bra dämpare själva, så det var därför jag chansade på dessa HD-dämpare. Priset för AVO, eller Bilstein och dylika, blev tyvärr för saftigt för min ekonomi om jag skulle byta runtom. Och att bara byta fram, och då har kvar 9 år gamla dämpare bak, kändes dumt.

Jag har redan sänkt bilen med H&R-fjädrar, så dessa kommer nog sitta tills vidare. Så jag hoppas att det funkar ihop med Peugeotdämparna.

Tack även för länken till Peugeot Sport shop!

/Stefan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag menade inte att föreslå att du skulle byta till HD-fjädrar, bara att om de finns så är det ett tecken på att dämparen kan vara avstämd mot en hårdare fjäder.

Men kanske de har hårdare "HD" torsionsstavar?
EN 14497
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Då är jag med - tackar, Pär!

Sitter och kollar på sidan http://www.boutiquepeugeotsport.com , och den är ju ruskigt bra! Det är ruskigt bra bilder, som riktigt tydligt visar hur allt hänger ihop - nu förstår jag äntligen hur torsionsfjädringen ser ut, och fungerar, baktill!

Det finns ju kraftigare torsionsstavar i shopen, på både 21 och 22 mm. Men det är frågan hur bra de funkar på vanlig väg. Men jag ska kika runt lite mer i boutiquen.

/Stefan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jag menade heavy-duty hos Pug-handlaren.

Grp N 23.5 mm kan nog passa, men €234/st?. Kanske även grp A 22 mm á €390/st?
EN 14497
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Okej, då är jag med - igen! :)

Känns lite väl saftigt att lägga 235-400 Euro på torsionsstavar när jag inte har råd med Bilstein eller Avo-dämpare... men vem vet, om några veckor kanske jag ändrat mig :)

/Stefan
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Stefan_306S16 wrote:.....Känns lite väl saftigt att lägga 235-400 Euro på torsionsstavar.....
€470-780 blir det t.o.m. eftersom det behövs två av varje! :shock:
EN 14497
Jonny306

Post by Jonny306 »

hej stefan
hur har det gått med dämparna?
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Jonny306 wrote:hej stefan
hur har det gått med dämparna?

hrmm... jodå, de ligger hemma hos mig, i lägenheten... eller ja, 3 st iaf. Ena bak sitter dock på plats... *flitens lampa är släckt* :roll:

De hade lyckats få till en felbeställning på framdämparna, så de hade fått hem original istället för heavy duty. Så det blev förseningar på framdämparna.

Bak monterade jag höger dämpare, och det gick ju bra (efter en del om och men, och inköp av 18 mm's hylsa samt lån av ytterligare en av min far... 18 mm som är sååå vanligt i svenska verktygssatser - viva la france... :roll: )

Nåja, höger gick ju bra - men på vänster sida måste jag ta bort avgassystemet samt värmeplåt för att komma åt... viva la france igen... Så det står på "att göra"-listan

Fram har jag inte orkat ännu - har varit på semester och så istället. Samt konverterat min mc till att numera husera bakfälg från en FZR1000 istället för original cykelsmal variant... tog all mektid som jag orkade med under semestern.

Men jag MÅSTE få det på plats tills Björkvik - i värsta fall tar jag ut någon semesterdag för att få det klart.

Jag får tyvärr återkomma mao

/Stefan
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Lite uppdatering... :)

Nu sitter båda framstötdämparna på plats! Har dock inte hunnit testa bilen ännu med båda dämparna på plats... drog sönder fästena till "knakstaget" (som Peugeot benämner staget mellan fjäderben och kränghämmare). Men som tur är skall det finnas på lager här i Sthlm - så ikväll ska nog de sista bitarna falla på plats!

Ett tips till de som tänkt ge sig på detta:
* 16, 18 resp 21 mm fasta nycklar finns normalt inte i svenska verktygssatser - men används givetvis friskt av Peugeot
* Insexsnyckel av storlek 7 mm finns inte heller normalt i verktygssatser... men gissa vilka som använder det...?

Om man råkar slarva bort 7:ans insexsnyckel vid byte av dämpare ett, glömmer det inför byte av nummer två... så kan det vara bra att hitta t.ex. ett nattöppet mekgarage för bussar... så leta gärna upp ett sådant i förväg :wink:

...alt. se till att alla verktygen verkligen finns på plats innan - vet inte hur många vändor till OK/Q8 det blivit för att inhandla uddastorlekar av det mesta... (ja, inte sååå många - men tillräckligt för att skapa irritation när bilen står nedplockad)

/Stefan
nevyn

Post by nevyn »

insexnyckel 7mm???????? det var därför jag hade problem med mina dämpare.. för f*n.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Kan tänka mig det :)

7 mm för att lossa mutter upptill på stötdämparen, och 5 mm för att lossa staget mellan fjäderben och kränghämmare.

Men nu verkar Peugeot tänkt till lite iaf vad gäller stagets konstruktion... på nya stag så har de övergått till torx - så då är risken iaf lite mindre att man drar sönder det hela. Står t.o.m. i "Modifying Peugeot 306" av Haynes att detta är lätt att ha sönder, och att man får köpa nytt stag...

Men det som är bra är att Peugeot har stag i lager i Sthlm, samt att det endast kostar 276 kr inkl. moms och inkl. muttrar. DET är bra!

/Stefan
nevyn

Post by nevyn »

det som är dåligt med mina stag är att bulten rostat fast och att torxnyckeln inte pallade med att dra loss den.. :lol:
Post Reply