Min bil har ju gått ganska långt nu, ca 5000 mil så det är nog dags att slänga motorn..
Motorbyte 206
Motorbyte 206
Går det att byta ut 1,6 16v mot 2,0 16v (fysiskt). Svårighetsgrad?
Min bil har ju gått ganska långt nu, ca 5000 mil så det är nog dags att slänga motorn..
Det svåraste är nog elen. Jag skulle nog föredragit en mi16 men elen blir väl rätt kämpig där. Väljer du en EW10J4 (206gti) så ställs du inför problemet med låst databox/immobilizer.
Kan du få det här nyckelkortet till databoxen så går det väl att komma runt problemet annars blir det jobbigt.
Dessutom är det mycket enklare/billigare att gå vidare med en mi16, beprövad och välgjord. Och inte minst har den mer effekt som standard! Rätt många 205mi16 i england körs på sep. spjällhus och vassare kammar med lätta 200+ hk som följd...
Kan du få det här nyckelkortet till databoxen så går det väl att komma runt problemet annars blir det jobbigt.
Dessutom är det mycket enklare/billigare att gå vidare med en mi16, beprövad och välgjord. Och inte minst har den mer effekt som standard! Rätt många 205mi16 i england körs på sep. spjällhus och vassare kammar med lätta 200+ hk som följd...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
jojo... men det går rent fysiskt utan problem, alla motorfästen och sånt menar jag? det verkar inte vara några problem att regga om den med ew10j4. vet inte hur det är med mi16.
jag trodde det skulle vara enklare elmässigt att byta till en motor som sitter finns i samma modell.
men hur fixar man immobilizern sen då? om man har kortet? går det inte alls om man inte har kortet?
jag är inte alls på gång att byta motor, det här är bara hypotetiskt. dvs går det att göra.
jag trodde det skulle vara enklare elmässigt att byta till en motor som sitter finns i samma modell.
men hur fixar man immobilizern sen då? om man har kortet? går det inte alls om man inte har kortet?
jag är inte alls på gång att byta motor, det här är bara hypotetiskt. dvs går det att göra.
Känns det inte bra mycket enklare att gå att köpa en gti istället. Varför hålla på att krångla när det finns en färdig bil redan
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Marcus wrote:Känns det inte bra mycket enklare att gå att köpa en gti istället. Varför hålla på att krångla när det finns en färdig bil redan
det är mycket roligare att krångla
fast jag håller med dig i det här fallet...
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
-
Andreas Sundén
Nik wrote:Det svåraste är nog elen. Jag skulle nog föredragit en mi16 men elen blir väl rätt kämpig där. Väljer du en EW10J4 (206gti) så ställs du inför problemet med låst databox/immobilizer.
Ja de flesta med 205 hade nog gjort så.....nu var det 206 iofs...
Järnet!
-
Blanco77
Re: Motorbyte 206
är det någon som vet hur det är 205 gti och trasiga kamremar..ja har fått napp om att köpa 205 av en tant.. biligt :lol: men kamremen gick av när hon skulle köra ut ur garaget..är toppen förstörd eller är det bara att byta rem utan att vetiler å sånt är krökta....
tacksam för svar
tacksam för svar
- Peter Igelhammar
- Crew

köp en 306 motor med 167 eller minst 155 hästars motorn istället då, jag hade satsat fullt ut o suget tag i en 167 hästare med 6 vxl låda, bankat på plåten o kapat tills det passat. oki, den drivlinan e inte billig, men det e ju roligare med 167 häst än 137 o troligen ligger priserna inte sååå långt från varan på motorerna iallfall.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Hittade en fin motor (EW10J4). 19 000:- 1200 mil. Saftigt.
Svårt att få intyg för 306 drivlina kanske, måste fråga. Det vore ju fräckt. Ganska svårt att få tag på en sån motor också.
Å andra sidan är det lite lättare att trimma motorn när man har den utanför bilen. De gör väl inga effektmätningar vid reg bes eller?
Tror inte jag gör något motorbyte ändå..
För dyrt.
Men nu vet jag att det går!
Svårt att få intyg för 306 drivlina kanske, måste fråga. Det vore ju fräckt. Ganska svårt att få tag på en sån motor också.
Å andra sidan är det lite lättare att trimma motorn när man har den utanför bilen. De gör väl inga effektmätningar vid reg bes eller?
Tror inte jag gör något motorbyte ändå..
Men nu vet jag att det går!
- Peter Igelhammar
- Crew

Att trimma en sugmatad motor 30 häst e inte gratis
Peugeot Sport Club Crew
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Just nu:
Tidigare:
Vem är Mr Cap?
Blanco77 wrote:är det någon som vet hur det är 205 gti och trasiga kamremar..ja har fått napp om att köpa 205 av en tant.. biligtmen kamremen gick av när hon skulle köra ut ur garaget..är toppen förstörd eller är det bara att byta rem utan att vetiler å sånt är krökta....
tacksam för svar
jag köpte en sån ruggigt billigt för en månad sen. en krökt avgasventil som jag fick tag på för 50,- och toppackning 150,-... original... bra med kontakter... och tur... hoppas besiktiga imorrn så jag får en billig bil som inte drar så mycke soppa som 306an. det suraste med hela topplyftningen var förresten bultarna till motorfästet som sitter i toppen och blocket... tog kopiöst lång tid att få i å ur! bläääää!!! å skruvarna till staget som håller upp insuget va inge roliga heller!
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
- Stefan_306S16
robert306gti wrote:jag köpte en sån ruggigt billigt för en månad sen. en krökt avgasventil som jag fick tag på för 50,- och toppackning 150,-... original... bra med kontakter... och tur... hoppas besiktiga imorrn så jag får en billig bil som inte drar så mycke soppa som 306an. det suraste med hela topplyftningen var förresten bultarna till motorfästet som sitter i toppen och blocket... tog kopiöst lång tid att få i å ur! bläääää!!! å skruvarna till staget som håller upp insuget va inge roliga heller!
Nu fortsätter jag på detta offtopic-ärende...
Robert - för sådana som jag, som inte provkört 205 GTi... Vilken är roligast att köra, 205:an eller 306:an?
Vi är några stycken med 306:or som funderat på om man inte skulle ha en 205:a som busbil vid sidan om 306:an (om ekonomin bara tillåtit)... är det "rätt" tänkt?
/Stefan
Det var några lirare(ecosséfolk) i England som byggde om en 206 XR tror jag det var, med 306 GTi motor. Den är väl lite mer beprövad dessutom för fler hästar...
Man blir ju sugen, men som nybliven student måste man lära sig att hålla i penningarna, fast nästa sommar är ju klart, då kanske man har lite sommarjobb...
Man blir ju sugen, men som nybliven student måste man lära sig att hålla i penningarna, fast nästa sommar är ju klart, då kanske man har lite sommarjobb...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW