Olja i 106 Rallye?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

Olja i 106 Rallye?

Post by Amar »

skall ta o byta olja i rallyen tänkte jag och undrar då vilken olja som används där ute av er andra som kör rallye.

per larsson, callek, kartingman, jgson, osv...

körde förra året på Castrol Magnatec helsyntt och även fast oljan funkade fint och höll fint tryck o temp så tyckte jag att det tickade lite väl mycket från lyftarna med denna olja i.
Dessutom så har jag läst lite skit om just castrol magnatec oljorna på www.106rallye.co.uk ,
så jag undrar vad ni andra kör på helt enkelt och huruvida ni är nöjda med den oljan eller inte.

pris och inköpsställe skulle också hjälpa till en massa.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det funkar utmärkt med en olja av känt fabrikat, så jäkla noga är det inte.
Har du problem med tickande lyftare så slå i Wynn´s tillsats för det. Blir det inte tyst då är det du som är paranoid ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Amar

Post by Amar »

dagger: var hittar jag denna tillsats?

hittade precis att micro hade schysst pris på Valvoline Synpower 5W40 som skall vara en ester-baserad helsyntetolja istället för de högrafinerade mineralbasoljorna som castrol och shell säljer.

Så jag tror nog att jag testar med denna o kollar ifall ticket försvinner.

nu till en följdfråga.... Vilket oljefilter skall man ha då?

Mahle eller Mann, vilket är bättre? Priset är iaf densamma.
Vad kan ett originalfilter tänkas kostya och vad är det för tillverkare på peugeots originalfilter?

blev en del följdfrågor :p
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Wynn´s är ett rätt stort fabrikat, du borde hitta den hos vilken välsorterad tillbehörsbutik som helst. Jag köpte på AD-center senast. Medlet funkar verkligen, inget bullshit. Kostar dock 110 spänn typ.

Original filter på PSA är Purflux, och det brukar sällan vara marginellt dyrare än Mahle, Mann osv. Autofrance tar c:a 60.- för dom. Skulle tippa på under 100.- hos en Peugeot eller Citroën återförsäljare.

Eller gå ihop med ett gäng andra nollåttor och beställ ett parti filter så det är lönt med frakten från Autofrance. Han säljer även ELF/Total motorolja till bra pris och det är vad jag häller i de bilar jag servar. Det är ju dessutom den oljan tillverkaren rekommenderar ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag skulle absolut föredra Castrol framför Valvoline, men jag har inget konkret att komma med. Är bara en såndär konstig känsla. Valvoline säljs ju på Micro och ibland till priser som är lägre än biltemas, hur en bra olja kan kosta så lite vettifan. Köpte 4 liter för under en hundring där för några år sedan.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Håller med TheDagger Hadde en råvässad volvo 440 turbo och körde på castrol och i puggen kör jag samma olja, funkar mycket bra
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Decimal wrote:Håller med TheDagger Hadde en råvässad volvo 440 turbo och körde på castrol och i puggen kör jag samma olja, funkar mycket bra

Jag är opartisk vad det gäller olja ;)
SNILLET
Crew
Crew

Valvoline

Post by SNILLET »

Sölve Ståhl kör med Valvoline...

Svensk biltrimmarguru :wink:

http://www.stahlmotor.se/

Själv har jag grymt trevliga erfarenheter av Biltemas 5w-50 olja. Förutom i rejält slitna motorer där jag varit tvungen att hälla i 15w-* olja för att dom inte skall banka sönder :lol: ,men då e de slitna maskiner.

Annars är det väl lite sunt förnuft ?

De större tillverkarna vill väl knappast få stämningar på halsen :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Amar

Post by Amar »

Blev en dunk med Castrol Edge 0W40.. fick ett schysst pris så det var bara att slå till antar jag.
Dn skall vara bättre än magnatec vilket jag bara har goda erfarenheter av, så det kan inte bli sämre iaf.

enda jag störde mig på var den inkompetenta personalen på mekonomen som trode att jag bara kunde ha mineralolja i min bil :roll:

i manualen så rekommenderas tom helsyntet eller halvsyntet, ingen mineral.. men den jäkla volvoraggaren som jobbade där tyckte sig veta bäst iaf vad gäller olja. puh
Per Larsson

Post by Per Larsson »

Har Castrol helsyntet i min. Det har jag alltid haft i mina bilar. Både rally och standardbilar. Har Castrol i växellådan med.

Edit: det är 10-60 olja alltså.
Last edited by Per Larsson on Wed Jan 04, 2006 7:59, edited 1 time in total.
mera grus
307 sport -05
Callek

Post by Callek »

Körde på Pennzoil semi-synt 10w-40 förut. Men bytte innan vintern till Mobil1 0w-40 helsynt.

Men vill man pressa upp oljetempen på sommaren så skulle jag nog inte ha kört på en 0w40 olja.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
kartingman

Post by kartingman »

Själv kör jag på Valvoline just nu och det har fungerat utmärkt för mig!
Nisse Erixon
Peugeot 106 Rallye
Garvis

Post by Garvis »

Castrol TWS 10W-60 :roll:
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Dart

Post by Dart »

jag köper alltid olja på 20-liters dunkar direkt från tillverkaren, sist köpte jag från hydro. Blir billigast och smidigast iom att det blir en del oljebyten. Brukar vara billigare än vad en 4-liters dunk kostar.

Den absolut bästa motorolja jag har kört på är för övrigt Caterpillars mineralolja för dieselmotorer men den får jag inte tag i längre :(
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

tobbe tuff wrote:jag köper alltid olja på 20-liters dunkar direkt från tillverkaren, sist köpte jag från hydro. Blir billigast och smidigast iom att det blir en del oljebyten. Brukar vara billigare än vad en 4-liters dunk kostar.

Den absolut bästa motorolja jag har kört på är för övrigt Caterpillars mineralolja för dieselmotorer men den får jag inte tag i längre :(

Jag kör Castrol Tection i min diesel, jäkligt bra olja det där med. Det är olja gjort för tunga fordon.
Post Reply