Jag var till peugeot för att reda ut vad jag har för motor i min 205 1,9 gti -89. Grejen som är skum med den är att jag saknar uttag på motorn för oljetrycksgivare och den har inte oljekyl heller. Men killen där sa några grejer som jag är lite tveksam till. framförallt punkt 1 och 2
1. Han påstår att en -89:a inte ska ha oljekyl utan det kom först -90. Kommentar?
2. Fördelarlocket ska inte vara skruvad fast med 2 skruv utan den ska vara ditsatt med "snäppen". Kommentar?
3. Mina spridare är svarta och han sa att spridarna på en 1,9 gti skulle vara gula. Är dom det på era 1,9:or -89 eller nyare?
Han kunde iaf få fram att det skulle vara en dkz men som sagt grejorna ovan saknas så han trodde det kunde vara en från en 405 sri. Kan nån bekräfta det?
ok tack för det. Inte första gången en peugeotmekaniker har sagt nåt som inte stämmer.
Hoppas så att det är så enkelt så att dom svarta spridarna jag har i är orsaken till den slöa gången på motorn.
Nån som vet nån sida där man kan kolla data på olika spridare?
Hittade infon själv. Mina spridare har ett flöde på 200cc/min st. Frågan är nu hur mycke flöde dom gula spridarna har? Nån som har serienummret på dom?
Nån som vill dela med sig av lite info om detta med spridare, om vi säger att man t.ex sätter på större spridare och mappar om bilen, hur stora spridare kan man / ska man använda sig av ? 10 % större, annan typ ?
hur funkar det egentligen, jag har inte så bra kolla på det där, stämmer det att jag har ca: 200 cm3 / min på min XU10J4R, kan jag sätta på större ? vilka passar ?
Större spridare ger inge mer effekt om man inte gjort nått mer med bilen som gör att den är i behov av mera soppa.. Sen kan man juh diskutera om det är bränslepumpen eller spridarna som först sätter gränser?
Jag kan tösta dej att jag har samma problem. Bytat motor. Och din beskrivning påminner om min motor. Men det är en DKZ. Saknar oljekylning. Tänk på att det kan skilja på elsystemen också. Det gjorde det på min.
står det DKZ vid generatorn? på en liten ditnitad bit på blocket? min -89a har oljekyl och fördelarlocket är skruvat... minns inte färgen på spridarna men har för mig d var gula.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
jag hade tydligen oljekylare, 2 slangar vid oljefiltret som går till den vanliga kylaren. lite fattigt att inte ha en riktig extern oljekylare tycker jag