Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
när bensinen ligger runt 12:- i dagens läge så börjar man bli sugen på etanol (E85)
finns tydligen en del golf 2or, samt en saab99 tror jag närmare bestämt jag såg på blocket som var konverterad till E85.
Vad krävs?
vad händer med mitt lilla gulliga trimchip samt sportluftfiltret? har ingen blekaste aning om vad som krävs, vet dock att Etanolen är billigare samt ger mer effekt och vridmoment lägre ner i varvtalen gentemot bensin, vilket inte är helt fel
vad jag vet så dricker en bil som går på etanol mer än en som går på bensins så visst det lönar sig men inte extremt mkt. sen att du får mer hk stämmer inte helt 100% då får du mixtra om med bilen ganska mkt. fast finns dom som vet mer om detta än jag!
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!
205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil
du får ställa upp brännsletrycket, Och så får du mindre kraft i motorn då etanol E85 innehåller mindre energi, därför du får ställa upp soppatrycket så den får mer bränsle.
På turbobilar får du mer kraft då du kan ställa upp laddtrycket extra högt pga
den höga octan halten i e85, Ju högre octan ju mer svårantändlig blir det
= Mindre spikningar
slangarna går väll byta ut i värsta fall mot bättre diton?
en 740 gick från 280hkr till 330hkr enbart på att byta till etanol rakt av, det var därför jag fick upp intresset lite grann, är dock medveten om att jag har en sugmotor men det borde gynna den också
är detta det bästa "trimmet" om man har ont om pengar?
student och vill gärna kunna göra lite annat också, ni vet hur det är
ställer du inte tändning väldigt effektivt så spelar det knappt någon roll på sugmotor. Etanolen har högre oktan än bensin, så du kan köra högre ladd + aggressivare tändning på en turbo, det ger massor. På sugisen kan du tjäna en del, men inte alls lika mycket
dock blir det billigare, lite coolare och så blir du tvungen att tanka oftare.
Du får ej mer hästar om du enbart tankar i etanol, du får mindra både på turbo och sugmotor då etanolen har högre octan dvs, mindre kraft och tänder inte lika lätt.
Men optimerar du blandningen på sugmotorn och samma + laddtrycket på turbon så får du en del.
jag kör minst 50mil i månaden så kanske ska skippa etanolen och ta några vassare kammar? eller något annat alternativ, har bara 4000:- att leka med för tillfället....
nej inte något sådant den form av överladdning gillar jag inte, föredrar kompressor men har inte råd med det, sedan att kompressor mata en 405a kanske känns lite onödigt, kanske inte
läste lite om Etanolen, något site rekommenderar att man skulle gjorda någonstanns med, minns inte vart.
känns som jag har fått det kött på benet jag har sökt efter i denna tråden =)
tackar för alla svar!
och jag ger mig ut i forumet efter tips med kamaxlar
Decimal wrote:Du får ej mer hästar om du enbart tankar i etanol, du får mindra både på turbo och sugmotor då etanolen har högre octan dvs, mindre kraft och tänder inte lika lätt. Men optimerar du blandningen på sugmotorn och samma + laddtrycket på turbon så får du en del.
dude, oktantal är bara knackmotstånd, motstånd mot självantändning, det är alltid bra med ett högt sådant, CSP rejssoppa har högt oktantal, och ett energiinnehåll som är betydligt högre än macksoppa Energiinnehållet har du däremot rätt om, ca 20% mindre faktiskt, men med mer soppa och ballare tändning får du lite extra kräm ändå.