Peugeot 605 sv3,0 1990 startar ej!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Peter C

Peugeot 605 sv3,0 1990 startar ej!!!

Post by Peter C »

Hej!
Jag har en 3,0 som inte vill starta, bara ibland!! Symtomen är att den inte ens vill försöka att starta, den blir inte sur, bensinpumpen arbetar och tryck finns i bränslesystemet. Jag misstänker att spridarna inte vill öppna sig? Läste något om ÖDP, vad är det? Jag ser inget samband med väder. Det värsta är jag jag har haft inne den på verkstaden två gånger för detta fel men då har bilen startat som en klocka, ändå har det kostat... SUCK!!! Nu har den stått i en månad... Tacksam för hjälp!!!

Jag har ägt bilen i 5-6 år och det är den bästa bil jag haft!!!
Peugeot 605 sv3,0 1990
Peugeot 605 sv24 reservdelsbil 1991
Jaguar XJ12 1984
Grålle 1952
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

ÖDP är övre dödpunktgivaren, en induktiv givare som känner av på svänghjulet när 1ans cylinder står i övre dödpunkt.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peter C

Post by Peter C »

OK.

Skulle det kunna tänkas att det är den som är problemet?
Peugeot 605 sv3,0 1990
Peugeot 605 sv24 reservdelsbil 1991
Jaguar XJ12 1984
Grålle 1952
Mirano

Post by Mirano »

Har själv en 605 och har haft/har en del problem med att starta och så, för mig så är det något med insprutan. Det räcker med att köpa injection cleaner och slänga i den så funkar den utmärkt igen. Vet ej om det är samma som ditt men hade ett helskotta att få igång den när den hade ståt 1-2 månader.
Sallas

Post by Sallas »

ODP-givaren eller anslutningarna från den måste vara OK annars blir
resultatet som är beskrivet. Har aldrig själv haft detta problem på
en Peugeot utan bara på andra bilar där ex v avgasvärme värmt
sönder kablarna vilket medfört dålig kommunikation ODP - Motorstyrning.
Bella605

Post by Bella605 »

Akut!!!
Måste ha brukbil.

Min 605 2.0 sri -91.
Den vill inte starta fast det finns gnista har jag kollat. Och jag provade med startgas , den funger brr.. brr..
Då är det någon fel med bensindriv.

Bränsle är okt 95 och har inte fyllt med "K-sprit" eller annat.

Så jag har lossnat bensinslang och se om det kommer (sprut) men nej det händer ingen, ska det spruta om man vrida start??
Betyder att bensinpump inte funger?

Isåfall kan vara relä men jag kan inte hitta relä alltså står inte i bok (Instruktionsbok i handfack) bara säkringar har jag kollat att de är ok.

Jag hoppas får nån hjälp mig och talar om var sitter relä för bensinpump och nummer, och annat förslag så jag kan undersöka mer än bara relä finnas. Jag ska kolla bensinfilter nu om de inte har blivit stopp av smutsig.

Men fråga är, ska det hörs när man vrid startnykeln "på" så ska bensinpump hör Pss.. Pss.. ?

Tacksam få hjälp.
Haft 605 -91 o -96 både bensin
Nuvaran 407 -05 diesel
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Bensinpumpen ska gå först när du kör på starten. Men då ska det komma ordentligt med bränsle i slangen, jag skulle tippa på pumpen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Peugeot 605 sv3,0 1990 startar ej!!!

Post by Peugeot_605 »

Peter C wrote:Hej!
Jag har en 3,0 som inte vill starta, bara ibland!! Symtomen är att den inte ens vill försöka att starta, den blir inte sur, bensinpumpen arbetar och tryck finns i bränslesystemet. Jag misstänker att spridarna inte vill öppna sig? Läste något om ÖDP, vad är det? Jag ser inget samband med väder. Det värsta är jag jag har haft inne den på verkstaden två gånger för detta fel men då har bilen startat som en klocka, ändå har det kostat... SUCK!!! Nu har den stått i en månad... Tacksam för hjälp!!!

Jag har ägt bilen i 5-6 år och det är den bästa bil jag haft!!!

Duu, kolla kontakten på tändspolen. Min bara la av och ville inte starta alls. Provade om o om igen men icke. Ingen bensinlukt där heller o så. Efter ett tag så hoppade den igång igen men sedan hackade den till och lade av igen. Kompisen fick dra runt på starten medans jag skakade på lite kabel o kontakter och vips när jag kom till tändspolen så hoppade bilfan igång. Jag tog bort kontakten och böjde till metallplattorna och satte tillbaka kontakten. Inget mera strul efter det.

"Liten arsel stjälper ofta stort dass"
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
Bella605

Post by Bella605 »

Har kollat:
Bensinpump ligger under baksäte och där ser jag och tar ta loss kontakt och mätade med instrument och vrid med startnykeln och det visade finns ström även testade med kopplade en glödlampa med 12V och 20 Watt för att se om det lyser skarp. så var det skarp lyste. Då är väl inte fel på relä eller säkring var hel. Tydlig att bensinpump är kass men ringde till peugeot och frågade, men han säger att inte bara va säker, kan vara annan som inte funger. Kan inte svara på sade han.

Den bil finns gnista alla tändning.

Men en fråga vill jag. ska det hörs surrar från bensinpump när man slår på startnykel???
Annan någon som har samma problem som jag och har du fått problemlöst så vad var det fel ..?
Nuvaran 407 -05 diesel
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Lite off-topic, men...
Bara för att man har gnista på alla cylindrar behöver inte betyda att tändkablarna är OK.
Råkade ut för det på min Volvo 240. Gick bara på 3 cylindrar, men hade gnista på alla. Jag åkte till verkstaden dä de konstaterade att det var avbrott i en av kablarna, de mätte upp kabeln, bytte den och sedan fungerade allt igen.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Bella605

Post by Bella605 »

Nej nu har den bensinpump funger, hade köpt på skroten och bytt dit.
För er som vill leta efter beg. bensinpump, viktig att avläsa på din nuvarande bensinpump (fabriknamn och nummer), eftersom det finns olika pump. det ska lika alla årsm. 90-94.
Nuvaran 407 -05 diesel
Post Reply