Lätta en 205 gti?
-
FatBoySchlim
Lätta en 205 gti?
Hur kan jag på enklast sätt lätta min bil och vad ska jag plocka bort utan att för den delen gå på karossen och slita?
Ger det något att lätta bilen ett par kilon, tex slänga ut baksäte mm, eller är det bara trams?
Ger det något att lätta bilen ett par kilon, tex slänga ut baksäte mm, eller är det bara trams?
Race with Grace
Många bäckar små.. Det beror väl på hur mycket du är redo att lida?
Vad hade du tänkt att använda bilen till? Bruks eller på banträffar?
Det finns några trådar om detta, söker du så hittar du en massa goda tips! Det mesta finns nog under prestanda skulle jag tro.
Det finns några trådar om detta, söker du så hittar du en massa goda tips! Det mesta finns nog under prestanda skulle jag tro.
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
- Eric Josefsson
Har du taklucka så väger ett flak glasfiber mindre
Bara släng allt som inte behövs för att bilen ska fungera typ.. oavsett om det väger 5gram eller 5kg, sedan kan man behöva komplettera lite.. dörrsidor osv går att fixa så det blir snyggare än en plåtkonstruktion. jag har silvertejpat igen hålen på förarsidan och gjort ett handtag i skumplast och silvertejp i ett av hålen.
Bara släng allt som inte behövs för att bilen ska fungera typ.. oavsett om det väger 5gram eller 5kg, sedan kan man behöva komplettera lite.. dörrsidor osv går att fixa så det blir snyggare än en plåtkonstruktion. jag har silvertejpat igen hålen på förarsidan och gjort ett handtag i skumplast och silvertejp i ett av hålen.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
-
Syncmaster
-
FatBoySchlim
Rash wrote:Många bäckar små.. Det beror väl på hur mycket du är redo att lida?
Jag vill inte ha någon avancerad lösning och jag hade tänkt ha den på gatan bara. Den känns lite trött och jag är inte mekaniker så jag tänkte slänga ut lite saker istället för att pilla med motorn.
Race with Grace
- el cacique
- Klubbmedlem

FatBoySchlim wrote:Rash wrote:Många bäckar små.. Det beror väl på hur mycket du är redo att lida?
Jag vill inte ha någon avancerad lösning och jag hade tänkt ha den på gatan bara. Den känns lite trött och jag är inte mekaniker så jag tänkte slänga ut lite saker istället för att pilla med motorn.
Se för skrövelen till att dumpa reservhjulet, har säkert ändå rostat fast och är odugligt. Köp reservhjul på burk istället. Denna bantning ger säkert en 15 kilo direkt. Kör man 205 Mi16 kan man satsa på en LMM från 8 ventilaren, väger ca: 1,5 - 2 kg mindre än LMM från Mi16. Hela takluckepaketet lär väga lite drygt 40 kg. Hade varit intressant att åtminstone byta ut skivan mot plexiglas. Öppet luftfilter från ex. K&N lättar ett antal kg istället för original luftburk med slangar och annat trams.
Jaja, det finns säkert mer att göra. Har själv funderat på att gå ner ett par kilo, rättare sagt 7. Det borde ge lite bättre bett vid rödljusen
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:Hela takluckepaketet lär väga lite drygt 40 kg. Hade varit intressant att åtminstone byta ut skivan mot plexiglas
har varit många diskutioner om hur mycket det egentligen skiljer i vikt. jag har papper på 2 st -88:or varav den ena utan lucka och den andra med. de väger 970 resp. 1000 kg. har även en 85:a utan lucka som också väger 970kg. resten av mina 205:or i årsmodell 89-90 med lucka har alla tjänstevikt på 1000 kg precis.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
doppa den i syra
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
- el cacique
- Klubbmedlem

datapata wrote:el cacique wrote:Hela takluckepaketet lär väga lite drygt 40 kg. Hade varit intressant att åtminstone byta ut skivan mot plexiglas
har varit många diskutioner om hur mycket det egentligen skiljer i vikt. jag har papper på 2 st -88:or varav den ena utan lucka och den andra med. de väger 970 resp. 1000 kg. har även en 85:a utan lucka som också väger 970kg. resten av mina 205:or i årsmodell 89-90 med lucka har alla tjänstevikt på 1000 kg precis.
Fasiken DataPata, då var 40 pannor ingen dålig estimering ändå
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique wrote:datapata wrote:el cacique wrote:Hela takluckepaketet lär väga lite drygt 40 kg. Hade varit intressant att åtminstone byta ut skivan mot plexiglas
Fasiken DataPata, då var 40 pannor ingen dålig estimering ändåOm det nu bara hänger på takluckan när det gäller viktskillnaden så kan man kanske utgå från de 30 kilona. Saknar du takluckan på de bilarna, eller känns det som det kvittar
Är själv ingen direkt anhängare av lucka, den öppnas mycket sällan eller aldrig på min kärra...
ingen av de bilarna utan lucka går för tillfället. tänkt att jag ska göra i ordning 85:an iaf. fast som du säger använder jag heller nästan aldrig luckan. å det gör ju inget att vikten blir lägre utan
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Takluckan på 205 är dessutom ganska ful med sina utanpåliggande skenor. Samma elände på 309.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Arne Lindgren wrote:Dessutom sitter takluckan så illa till den nånsin kan för balansen i bilen.
Kan tänka mig att 35 kg i taket är = en sjuhelvetes massa mer i golvet. Någon som kan räkna på det? Andrée? Mr. Numbercruncher?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!