Marqz85 wrote:se där ja, låter ju betydligt bättre me 700.. så länge den funkar som den ska. hur tar ja reda på om min gamla kat e kass? fortfarande ingen som e sugen på att byta packningar??
Om du tycker att 2-3000:- är för dyrt för en kat tror jag inte du har lust att lägga det det kostar att byta packningar i motorn heller...
Vet inte riktigt vad en sotningsats går på men jag gissar i trakten 1200-1500:-, likaså byter man ju olja och oljefilter, kamrem med spännare och genratorrem när man har nere sakerna.
Total uppskattad materialkostnad hamnar väl på 2500-3000:-
Jobbet tar väl 7-8 timmar nånting, beroende på hur illa saker sitter, kanske lika bra att plana toppen när man ändå är igång.
Beroende på vem som gör jobbet så kan det väl gå på allt från 2000-6000:-
Så ja... Du förstår kanske vad jag menar. Särskilt som du mest antagligen inte märker nånting av jobbet heller är det nog mest bortkastade pengar. Om det nu inte är så att du har läckande toppackning eller otäta ventiler som bör åtgärdas.
Så mitt råd är att du ska kolla upp vad som felas motorn eftersom den inte klarar avgaskraven och fixa det som är fel.
Vad som är fel går inte att säga utan symptombeskrivning, det kan vara allt från en rasad kat till tätt luftfilter som ställer till avgasvärdena.
Fräscha t-stift och fräsch olja, oljefilter och ett bra luftfilter är förutsättningar.
Ett kompressionsprov är bra att ta osv.